Verditap: 2,1 millioner kroner!

Mercedes S-klasse er i seg selv en kostbar bil. Denne 2003-modellen er likevel i særklasse. Siden det er en V12-motor under panseret kostet den første eier svimlende 2,4 millioner kroner. Nå blir den din for under 300.000 ... Faksimile: Finn.no
Mercedes S-klasse er i seg selv en kostbar bil. Denne 2003-modellen er likevel i særklasse. Siden det er en V12-motor under panseret kostet den første eier svimlende 2,4 millioner kroner. Nå blir den din for under 300.000 ... Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kun to ble solgt ny i Norge – nå er èn av dem på bruktmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Toppmodellen av flaggskipet til Mercedes het i 2003 S 600 L. Det var en svært dyr, svært luksuriøs og svært sjelden bil. Så sjelden, at det ifølge annonsen kun ble solgt to av disse i Norge. Nå skal altså den ene selges. Og det til en HELT annen pris enn for 13 år siden.

Denne bilen har, i verditap alene, kostet 13.461 kroner i måneden! Det gjør at du nå får kjøpe den til 291.000 kroner.

Og det er ikke småtteri du blir eier av for den summen ...

V12-motoren på 5,5 liter er en historie for seg selv. Den har twin turbo, og byr på hele 500 hk. Her snakker vi skikkelig kraftverk!

Les også: Bruktbilene med best kvalitet

Ingen rakett

Men siden det også en en forlenget utgave av en allerede diger bil, blir det ikke superbil-ytelser likevel. 0-100 km/t skjer på 6,3 sekunder. I dagens målestokk er ikke det brennkjapt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men for all del, det flytter seg raskt likevel. Toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Dessuten var det ikke lyskryssdueller denne bilen ble bygget for. Her var tanken at de rikeste av de rike skulle kunne dra på tur i overlegen komfort, i høy og trygg fart.

Klikk her for å se hele annonsen

Lav kilometerstand

Med tanke på at dette er en bil bygd for lange turer på veien, skulle en kanskje tro at kilometerstanden hadde bikket 200.000 med god margin. Men neida, denne har kjørt høyst "rimelige" 144.000 kilomter.

Om den er godt holdt, noe det påpekes at den er, så skulle det tilsi at det er MYE bil igjen her. I annonsen påpekes det også at all servicer er fulgt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bildene indikerer også at tidligere eiere av denne bilen tilsynelatende har tatt godt vare på den.

Dette var überluksus i 2003. Mye skinn – og mye treverk.
Dette var überluksus i 2003. Mye skinn – og mye treverk.

Utstyrsorgie

Bilen er "selvsagt" sort, med sort skinn og treverk i listene. Det var slik malen var i 2003.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For øvrig er den rett og slett breddfull av utstyr. Og da snakker vi om alt det vanlige i en tysk statusbil, i tillegg til kjøleskap bak, kjøling og massasje i setene, sminkespeil med lys i baksetet og Distronic adaptiv cruisekontroll. Akkurat når det gjelder sistnevnte var Mercedes tidlig ute.

Her finner du Brooms bruktbilguide på S-klasse

Mye å se opp for

Bakfra er det mange likhetstrekk med lillebror C-klasse fra samme periode.
Bakfra er det mange likhetstrekk med lillebror C-klasse fra samme periode.

Det er naturligvis mye å se opp for i en slik bil også. Med så mye teknikk og elektronikk, som etterhvert begynner å bli smågammel, er det mye som kan gå galt. Og som koster mye å fikse på.

Les også: Nå tester vi Mercedesen som kan kjøre seg selv

Dessuten var ikke Mercedes på denne tiden akkurat best i klassen på dette med rust.

Og nevnte vi at forsikringsselskapene vet å ta seg betalt om du skal ha noe annet enn en 1-liters motor med mer enn 40 hk?

Legg til at forbruket er noe mer enn snittet (regn med 1,5-2 liter på mila), og du skjønner at dette potensielt sett kan bli et ikke rent lite pengesluk. Men om ikke annet, så kjører du virkelig første klasse så lenge alt fungerer som det skal.

Test: Her er den nye sjefsbilen