Meny

Bedrifter sender ansatte på trafikkurs

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tar opp kampen mot høye dødstall for sjåfører i arbeid.

I perioden 2005 til 2014 var tjenestebiler involvert i hver tredje dødsulykke på norske veier. Høy fart, manglende bruk av bilbelte og uoppmerksomhet er risikofaktorene som går igjen i ulykker utløst av fører i arbeid. Nå tar imidlertid bedriftene grep.

Les også:   Ny tjeneste skal luke ut useriøse bilverksteder

Bidrar til økt bevissthet

Den dystre statistikken fra Statens vegvesen gjør at stadig flere bedrifter sender sine ansatte på kurs for å blåse støvet av gamle trafikkunnskaper og forhåpentligvis bidra til å senke ulykkesstatistikken.

– Gjenoppfriskningskurs kan bidra til økt bevissthet omkring trafikksikkerhet hos den enkelte fører. Det kan redusere antall ulykker og viser samtidig at bedriften tar trafikksikkerhet på alvor, sier seniorrådgiver Marianne Stølan Rostoft i Statens vegvesen til nyhetsbyrået Newswire.

Les også:   Vi krasjet for 6 milliarder kroner i fjor

(Saken fortsetter under)

VIDEO: Derfor skal små barn ikke sitte foroverlendt i bilen

Trafikkbildet er endret

Årlig deltar rundt 700 personer på trafikktreningskurs for bedrifter i regi av NAF. Trafikklærer og konsulent for NAF, Stig Arne Graven, merker økende interesse. Samtidig ser han at det er behov for å friske opp trafikkunnskapene.

– Alle som bruker bil i jobb, har nytte av dette. På dagens kurs for Statnett hadde deltakerne seks forskjellige oppfatninger av vikeplikt i rundkjøringer. Så da er det kanskje på tide med en oppfriskning, sier Graven til Newswire.

– For mange er det 30-40 år siden de tok lappen. Siden den gang har både trafikkbildet og bilene endret seg.

Les også:  

Vil bøtelegge passasjerer som ikke bruker bussbelte

UP-sjefen: Over hundre påskebilister mistet lappen

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus