Familie-SUV-en vi nordmenn ikke får kjøpe
– Jeg skulle gjerne tilbudt den til norske kunder.
Hvordan ser egentlig drømmebilen til en storfamilie ut?
Svaret varierer garantert etter hvem du spør, men vi tipper mange har god plass, høy komfort, pent design, kraftig motor, god framkommelighet og mye utstyr som ingredienser i en slik oppskrift.
Det er nettopp denne oppskriften Mazda har fulgt når de på New York International motorshow viser sin nye SUV, CX-9.
Mazda har hatt stor suksess med sine CX-modeller.
Mange ønsker den til Europa
Suksessen i Norge startet med den etter hvert velkjente CX-5 i 2012, og fortsatte med den mindre CX-3 i fjor, samtidig som de også har vist bilder av en kommende CX-4. De har også en større CX-7, som er en relativt sjelden bil i Norge. Og altså top of the line-modellen CX-9 - som er den største av dem alle.
– Jeg vet at konkurransen i dette segmentet er tøff. Men jeg er helt sikker på at vi kunne solgt noen eksemplarer av denne i Norge også. Det sier Hauk Eirik Jensen, som er salgssjef for Mazda i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Mazda MX-5 kan bli en av verdens morsomste biler
– Men ut fra de signalene vi har fått så langt, så må det bli med drømmen for de norske kundene som kunne tenke seg CX-9. Markedene i USA og hjemlandet Japan er de viktigste, og de som blir prioritert. Men både forhandlere og importører over hele Europa trykker på for få den hit også, forteller salgssjefen.
Sjekk denne brukte "versting-SUV-en" fra Mazda
Luksusbil i folke-innpakning
Plassen er svært god og materialene i interiøret holder høy kvalitet. Designet er pent, uten være prangende på noen måte, og vi kjenner igjen elementer fra de andre og mindre CX-modellene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Motoren er en 2,5-liter, firesylindret turbo som yter rundt 230 hk og går på bensin. Automatgirkassen er sekstrinns og den leveres med både to- og firehjulsdrift, forklarer Jensen videre.
Les vår test av Mazda CX-3 her:
Artikkelen fortsetter under annonsenEkte treverk, aluminium og skinn
Treverket i CX-9 er ekte rosen-tre og det som ser ut som aluminium i interiøret, er faktisk det, og ikke farget plast. Her har Mazda gjort jobben skikkelig.
Bilen er vel egentlig et noe mer folkelig alternativ til BMW X5, Mercedes GLE og Volvo XC90, for å nevne noen.
Tøft selskap, med andre ord. For å lykkes her MÅ prisene være riktige og tilpasset. Og Mazda er jo kjent som mye bil for pengene og for god driftssikkerhet.
Topp 5: SUV-ene med de mest fornøyde eierne
Mye handler om penger
Det er nok flere årsaker til at bilen, i alle fall inntil videre, ikke kommer til Europa.
Det kan ha med produksjonskapasitet å gjøre, og de strenge utslippskravene i vår del av verden.
Euro 6-kravene fordyrer produksjonen en hel del. Dermed blir marginene mindre og man tjener mer penger på å selge bilen i større volumer andre steder i verden.
Men er man villig til å punge ut, er det naturligvis ikke noe i veien for å hente inn et eksemplar på bruktimport, selv.
Les også: Dette er årets påske-SUV