Den nye VW Tiguan kan være verdt å vente på
Kommer snart på norske veier.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte
Hei Benny!
Vi er på jakt etter en ny familiebil, og er litt usikre på hva vi skal gjøre. Vi har flere modeller vi vurderer, men i det siste har vi lest en del om nye VW Tiguan.
Vi har faktisk hatt den første generasjonen tidligere, og regnet ikke med at den ville være stor nok som familiebil. Men den nye virker jo en del større. Hva synes du – er nye Tiguan stor nok som til å være en fullverdig familiebil og verdt å vente på ? Hilsen Kjell og Inger
Les også: Prisras i 2016: Disse bilene blir mye billigere
Benny svarer:
Heisann Kjell og Inger!
Det er sannelig ikke lett å være nybilkjøper om dagen. Aldri har utvalget vært større og mer komplekst å forholde seg til. Jeg savner nesten gamle dager, da var valget kompaktbil, sedan eller stasjonsvogn. Enkelt og greit.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen nok om det. Når det gjelder bilen du spør om, nye Tiguan, er det helt klart en spennende modell. Kanskje en av de aller mest spennende vi får på markedet i år.
Les også: Her er den første smakebiten vi fikk at nye Tiguan
Mye større
Som du sier, har den vokst seg betydelig større enn forgjengeren. Bagasjerommet på den nye er faktisk hele 615 liter, med baksetet i fremste posisjon! Det duger for de aller fleste, også om du har en barnevogn som trenger mye plass.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLegger du ned setene øker volumet til 1.655 liter.
Dette med plassutnyttelse har VW blitt gode på. De fysiske målene har bare økt med syv centimeter i lengden og 3 centimeter i bredden. Men likevel er plassen vesentlig bedre, og vekten redusert med rundt 50 kilo.
Også i baksetet er det blitt betydelig bedre plass.
Les også: Disse merkene solgte bare én nybil i fjor
Artikkelen fortsetter under annonsenTo motorer
I første omgang er det to drivlinjer man kan bestille - enten 150 hesters dieselmotor eller 180 hesters bensinmotor. Alle har 4x4-systemet 4Motion. Prisene starter på meget konkurransedyktige 404.500 kroner.
Men det skal jo sies at dette er laveste utstyrsnivå. Både jeg og VW forventer at de aller fleste velger Highline utstyrsnivå. Da får de en bra mengde med utstyr. Prislisten sier at bilen da koster 463.000 kroner.
Les også: Ganske like – men de selger ulikt
Litt ventetid
Det ble åpnet opp for bestillinger 1. februar, mens leveringene etter planen skal starte i april.
Avhengig av responsen kan det nok bli litt lenger venting. Det er ikke uvanlig med opptil ett halvt års ventetid på populære modeller.
Verdt å merke seg er det også at det kommer en ladbar variant til høsten. Den tror jeg kan bli svært interessant for norske kjøpere.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Dette navnet får vi ikke se på en nybil igjen
Kan ikke vente evig
Svar på første spørsmål har du fått i klartekst. Den er stor nok.
Hvorvidt du har tid og anledning til å vente til den er leveringsklar blir jo en vurdering du og familien må ta. Men at bilen i seg selv kan være verdt ventetiden, det er jeg overbevist om.
Det «skumle» med å vente på neste modell, er imidlertid at det stadig dukker opp nye. Og på et eller annet tidspunkt må en jo bare ta et valg og stå for det.
Lykke til med bilkjøpet!
Les også: Ny bil fra Mitsubishi til under 140.000 kroner
Stort arkiv
Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
Les også: Så tøff kan en vanlig familie-SUV bli