Meny

Her tar billigmerket innersvingen på de råeste luksusbilene

Denne kraftige B-stolpen er med på å sørge for at Hyundais premiumsatsning, Genensis G90L, har bedre plass i baksetet enn selveste Mercedes Maybach S-klasse!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Går helt av hengslene med ny og forlenget direktørbil.

Hyundai er nok ikke det første merket du tenker på, når du ser bildet øverst i denne saken. Så er det egentlig ikke Hyundai heller, men premiummerket som eies av Hyundai, og kalles Genesis. På samme måte som Lexus er luksus signert Toyota.

Genesis er fortsatt et relativt fersk merke, og er akkurat nå i ferd med å lansere en et knippe nye modeller. Flaggskipet blir G90. Et skikkelig flak, som tar sikte på å utfordre BMW 7-serie, Audi A8 og sågar nestoren sev: Mercedes S-klasse.

Men det kommer også en forlenget utgave av G90.

Og akkurat her er det slik at lengden teller. Da er det ikke småtteri å kunne si at en slår selveste Mercedes S-klasse Maybach, på akkurat det området.

Les også:   Plutselig ble luksusbilen 1,2 millioner kroner dyrere

(Saken fortsetter under)

Slik ser Genesis G90L ut. Den blir ikke et vanlig syn på europeiske veier.



Av og til er 4 centimeter nok

EQ900L er nemlig ikke litt lenger enn modellen den bygger på. Neida, den er strukket hele 29 centimter. Hver eneste centimeter av dette er kommet baksetepassasjerene til gode. Og her snakker vi virkelig et hav av plass!

Totalt er bilen 549 centimeter lang. Det er faktisk fire centimeter lengre enn S-klasse Maybach!

Fra utsiden er den digre B-stolpen gjort nærmest usynlig, gjennom at den er sort, slik som vinduene. Men at bilen er lang, er det ikke vanskelig å se.

For øvrig er det faktisk en god del likhetstrekk med BMW 7-serie, når det kommer til designet. Og det er ikke en dum bli å ligne på.

Les også:   Denne Mercedesen er i særklasse

(Saken fortsetter under)

Det er bare å strekke på beina, og finne frem den underholdningen du måtte ønske, etter en slitsom arbeidsdag.

Komfort i lange baner

På innsiden er det fire stoler. To foran og to skikkelige komfortseter bak. Det er tross alt bak de viktigste personene skal sitte.

Innvendig er det i tillegg til et hav av plass, også lagt opp til at en skal ha tilgjengelig alt mulig av moderne underholdning og komfort.

Setene kan gjøres om til de reneste sengene, og byr på både massasje, kjøling og varme. I tillegg har du blant annet et vanvittig stereoanlegg, kjøleskap, TV, DVD og en masse annet til din disposisjon. Ting du trenger, etter en lang dag på kontoret.

Les også:   Ekstrem luksusbil til 100.000 kroner

(Saken fortsetter under)

Det kreves en del knapper om du skal kunne leve opp til kravene i denne klassen.

Stor motor

Motoriseringen er det også lite å si på. Den røslige 5-liters V8-motoren yter 431 hestekrefter og har et dreiemoment på 519 Nm.

Her handler det naturligvis bare om å ha et hyggelig kraftoverskudd, og ikke om å vinne duellen ut av lyskrysset. Selv om den sikkert kan ta noen skalper der også.

Les også:   Det beste sommerdekket er kåret

Neppe til Norge

Du kan naturligvis få den i svart. Og det blir nok også den mest vanlige fargen.

I første omgang er G90L tiltenkt å selges på hjemme i Sør-Korea. Men det kan komme til å endre seg, hvis den blir godt mottatt der.

Prisen skal være rundt 1 million kroner, og det er betydelig billigere enn konkurrenten Maybach S-klasse, som starter på 1,3 millioner kroner.

Så spørs det da, om vi får se noe til denne sjeldne bilen i Norge. Med det utslippet og forbruket den har, blir det neppe veldig gunstig å importere den, for å si det sånn.

PS: Vi skylder å gjøre oppmerksom på at Mercedes også har en modell som heter Maybach Pullmann. En gigant på 6,5 meter. Den er det ikke mange som kan måle seg med.

Les også:   Er dette verdens villeste luksusbil?

Saken ble opprinnelig publisert på Broom

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus