Meny

Kia Sorento er rett og slett for dyr

Kia Sorento er ikke et veldig vanlig syn som personbil i Norge. Det skyldes nok i hovesak prislappen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SUV for de som vil snobbe ned. Les testen.

KIA SORENTO

Modell: 2,2 CRDI Exclusive

Motor: 2,2-liter diesel

Effekt: 200 hk / 441 Nm

Forbruk: 0,66 liter/mil

0-100 km/t: 9,6 sek

Toppfart: 203 km/t

Bagasjerom: 142/605/1.662 liter

Lengde/Bredde/Høyde: 478/189/168 cm

Pris testbil: 722.400 kroner

Kia har lange SUV-tradisjoner i Norge. Med tredje generasjon Sportage, som akkurat har takket for seg, traff de virkelig blinken.

Tøft design, gunstig pris og markedets beste nybilgaranti var viktige suksessfaktorer. Her klarte Kia å hente en rekke kunder som ikke hadde vurdert merket tidligere.

Med storebror Sorento har det ikke gått like bra. Den har solgt svært beskjedent i det norske markedet – også i siste generasjon, som kom på markedet i fjor.

Testbilen er topputgaven Sorento 2,2 CRDi Exclusive, med 2,2-liters dieselmotor på 200 hestekrefter. Prisen? 722.400 kroner.

Les også: Bra bil ble enda litt bedre: Les testen av Sportage her

Hvordan er den å kjøre?

USA er et stort og viktig marked for Sorento, og det merkes at amerikansk smak har veid tungt for kjøreegenskapene. Dette er nemlig overraskende mykt og gyngende. Høyt tungdepunkt er en utfordring for alle de høyreiste SUV-ene. Jobben blir da å kamuflere dette best mulig. Det har ikke Kia klart veldig bra på Sorento.

Bilen krenger ganske mye i svinger. Styringen er dessuten lett og gir liten kontakt med underlaget. I Sport-inntilling blir den litt tyngre, det hjelper. Men i sum er Sorento en lite engasjerende kjøreopplevelse.

Det er greit at komfort er viktig her, men det finnes konkurrenter som både er mer komfortable og som i tillegg har bedre kjøreegenskaper. Her når ikke Sorento opp.

Les også: Stor SUV til lav pris: Sjekk denne!

Kjøreegenskapene er helt tydelig tilpasset amerikansk smak.

Hvordan er plassen?

Trumfkortet til Sorento er muligheten for sju seter. Det er det ikke så mange konkurrenter som har, og de som har det blir fort mye dyrere. De to bakerste setene duger også for voksne. Innstigningen er gjort enkel, ved at baksetene kan skyves veldig langt fram.

Kia har gått for et todelt baksete, ikke tre separate seter som på enkelte av konkurrentene. Med alle setene i bruk er bagasjesplassen som vanlig snau, som femseter rommer den 605 liter. I forhold til at bilen er nesten 4,80 meter lang, er ikke det spesielt imponerende. Men her stjeler naturligvis også de to bakerste setene endel plass når de er felt ned i gulvet.

Les også: Dette blir spennende: Ladbar hybrid-SUV med sju seter

605 liters bagasjerom når du bruker den som femseter.

Går den bra?

200 hestekrefter lover jo bra, men det er heller ingen småbil disse hestene har å jobbe med. Sorento veier hele 1.878 kilo. Da bør det være såpass, samtidig som 2,2-literen ikke føles som verdens mest moderne motorkonstruksjon. De aller fleste Sorentoene som selges i verden har bensinmotor av det røslige slaget under panseret. Det fungerer dårlig med norske avgifter, derfor går Kia kun for 2,2-liters diesel her hjemme.

Den gir et helt tilstrekkelig overskudd i de fleste situasjoner. Automatgirkassa henger litt etter, i forhold til de beste konkurrentene. Men samtidig kan vi godt si at motoriseringen står i forhold til resten av bilen. Du cruiser komfortabelt avgårde, og forbikjøringer må ikke planlegges i plagsomt stor grad.

Offisielt snittforbruk på 0,66 liter/mil er sånn passe. CO2-utslippet er høyere enn hos mange av konkurrentene, her ligger det på 174 gram/km.

Les også: Stor og solid: Dette er smart brukt-SUV

Dashbordet er ryddig og oversiktlig, men materialkvaliteten er ikke helt som vi forventer i en bil til over 700.000 kroner.

Finest utenpå eller inni?

Kia har gått fra å ha en rekke temmelig anonyme og pregløse modeller, til å ha noen av de beste designene i de ulike klassene de konkurrerer i. Det er også tilfelle med Sorento.

Dette er SUV av typen som ruver godt i trafikken. Fronten har høy machofaktor, med flere stilige detaljer. Bakfra er det litt mer anonymt, men absolutt pent og gjennomført. Fra siden ser det litt tungt ut, profilen understreker det massive preget.

Innvendig er det ikke riktig like gjennomført. Her skinner det gjennom at Sorento er ment å være et prisgunstig alternativ i de fleste markeder (land som ikke har svimlende bilavgifter som i Norge). Kvalitetsfølelse og materialvalg er ikke på høyde med det vi forventer i en bil til over 700.000 kroner. Det samme gjelder infotainmentsystemet, som ikke er i toppklasse – verken på brukervennlighet eller grafikk.

I sum mener vi eksteriøret helt klart er mer vellykket enn det indre.

Les også: Bruker milliarder på utstyr mange ikke vil ha

Fronten er den mest vellykkede delen av Sorento-designet.

… og hva er konklusjonen?

Kias dyreste personbil er sannsynligvis også den minst konkurransedyktige i modellutvalget deres. Den skal opp og kjempe mot veldig mange bra biler, også fra premiummerkene. Og da blir det tøft.

Sorentos største styrke er design og det faktum at du får den som sjuseter. Den er også en god del rimeligere enn premium-konkurrentene i klassen, men den er uforholdsmessig mye dyrere enn mer folkelige alternativer som Nissan X-Trail og Mitsubishi Outlander.

Vi blir også skuffet over kjøreopplevelsen. Dette er kanskje ikke det viktigste for mange kjøpere i denne klassen. Men hvis du liker å kjøre bil, blir dette en liten nedtur.

Hvis det ikke spiller noen rolle og du vil ha stor SUV med lav snobbefaktor, kan Sorento være noe å vurdere. Dette blir sannsynligvis også et godt bruktkjøp om noen år. Verditapet kommer til å bli høyt i starten. Det gjør at du nok kan spare mye på å kjøpe to-tre år gammel Sorento, kontra ny bil.

Med hele sju år nybilgaranti, vil det da fortsatt være gode muligheter for forutsigbart og trygt bilhold i mange år framover.

Les også: Norges beste – og verste – nybilgarantier

Med Sorento ypper Kia seg i klassen for de store SUV-ene. Det blir i overkant tøft.

Les også: Brukt SUV? Dette er de beste

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus