Meny

Mazda MX-5 kan bli en av verdens morsomste biler

Abarth 124 Spider bygger på Mazda MX-5, men er raskere og mer sporty. Det MÅ bli bra! Foto: Lorden

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Legendarisk italiensk skorpion møter Japans mest kjøreglade bil.

Mazda MX-5 er en lykkepille på fire hjul. Men den får nå konkurranse fra flere hold. Først ut er Fiat 124 Spider som er en MX-5 med noen modifikasjoner, som for eksempel en turbomatet Fiat-motor under panseret. Den fikk sin Europa-premiere i Geneve, og vi var spent på å få se den i levende live.

Den var da også et flott syn, men til vår store glede sto noe enda bedre like bortenfor. Det har lenge gått rykter om en egen Abarth-versjon, og ryktene viste seg å være sanne de, for i Geneve fikk Abarth 124 Spider sin verdenspremiere.

Les også: Nå skal bil-legenden stå opp fra de døde

Mattsort panser er tøft på en Abarth. Foto: Lorden

Den ultimate MX-5

Abarth er i dag blitt skilt ut som et eget merke, med eget hovedkvarter og eget VIN-nummer på bilene. Det betyr som nevnt at Abarth får sin egen versjon av Fiat 124 Spider, som igjen er en egen versjon av Mazda MX-5. Du kan altså se på Abarths versjon som den ultimate MX-5.

På standen hadde Abarth tre biler oppstilt. En i Turini 1975 White, og en i Costa Brava 1972 Red. Utvendig finner man naturlig nok diverse Abarth-logoer, samt mattsvart panser og bredere skjermer. Det gir et enda tøffere uttrykk enn den vanlige Fiaten, og enda tøffere blir det under panseret. For Abarths versjon har nemlig 170 hk fra den turbomatede 1,4-liters motoren, 10 hester mer enn Fiaten.

Les også: Dette bør du gjøre før garantien utløper

Her ser du noen av delene som er unike for Abarth-versjonen. Foto: Lorden

Knuser Mazdaen på ytelser

Det gjør at Abarth 124 Spider gjør 0-100 km/t på 6,8 sekunder, og får en toppfart på 230 km/t. Sammenlign dette med Mazda MX-5, som med den krafigste 2-literen på 160 hk klarer 0-100 på 7,3 sekunder. Abarth har også gått gjennom alt som er, og utstyrt sin bil med nye Bilstein-dempere, nye Brembo-bremser, et Rekord Monza eksosanlegg (ikke Abarth dessverre…), en limited-slip diff for maksimal glede på racerbanen, diverse aero-triks og mørkegrå 17-toms hjul (men ingen senking av noe slag, noe som kan være like greit på norske veier).

Les også: Derfor skal elbilene bli dyrere

Summen av alt dette gjør Abarth 124 Spider til den mest sportslige varianten av MX-5, og det bør bety ufattelige mengder kjøreglede. Jeg må her tilstå at jeg har en eldre Abarth i garasjen (en Ritmo Abarth 130 TC for de som måtte lure), og jeg har også en MX-5 av første generasjon. Så da skjønner du sikkert at jeg gleder meg enormt til å prøve nye Abarth 124 Spider.

Et ordentlig rallyratt, mye Alcantara, en rød turteller og mye rød søm preger interiøret. Foto: Lorden

Kommer i fem ulike farger

En 6-trinns manuell girkasse er standard (man kan også velge automat, men det blir liksom helt feil i en Abarth) i 124 Spider. Innvendig er det en del små detaljer som er eget for Abarth-versjonen, som rød søm her og der, en rød turteller, pedaler i metall med hull i, et rallyratt med rød senter-markering og mye alcantara.

Les også: Denne skal lages i bare 40 eksemplarer

Bilen leveres i fem ulike farger, og Abarths folk opplyser at bilen vil være i salg fra sensommeren av. Pris vil være 40.000 euro, altså rundt 380.000 kroner før norske avgifter. Den vil dermed (logisk nok) bli en del dyrere enn en vanlig Mazda MX-5.

Hva sier du til 300 hk? Det får du i rally-versjonen. Foto: Lorden

Den ultimate versjonen med 300 hk

Men om jeg ble glad over å se Abarth 124 Spider, så sto det en enda heftigere versjon bortest på standen, som virkelig ga meg vann i munnen. Rally-fans husker kanskje synet av Abarth-bygde Fiat 124 Spider i rallyløypene på tidlig 70-tall, og nå vil Abarth levere en ny Rally-utgave. Den heter Abarth 124 Spider Rally, og har en turbomatet 1,8-liters motor på 300 hester!

Hvis du skal delta i FIA R-GT rallyklasse i 2017 kan du kjøpe bilen, som har en seks-trinns sekvensiell kasse, mekanisk låsbar diff og integrert veltebur. Den har i likhet med den vanlige versjonen bakhjulstrekk, men her er motoren skjøvet litt lenger bak for å gi mer grep til bakhjulene (den vanlige Abarth 124 Spider har perfekt 50:50 vekfordeling).

Les også: Sjekk denne luksusen fra Volvo

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus