Meny

Nå skal bil-legenden stå opp fra de døde

De fleste trodde den var død og begravet, men i likhet med en snekker fra Nazareth, har den nå stått opp fra de døde.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og dette blir noe helt annet enn den gamle bilen.

For noen uker siden bragte vi nyheten om at man i USA har vedtatt en lov som gjør at fabrikanter av lav-volum biler ikke lenger trenger å oppfylle de samme kravene til krasj-dokumentasjon som de store fabrikantene. Det betyr at kostbare kollisjonstester ikke lenger trenger å gjennomføres av de som produserer biler i små volumer.

Dette har åpnet opp døren for at mange selskaper kan bli konkurransedyktige, og ett av selskapene som nå har våknet er DeLorean. Alle husker bilen med måkevingedørene fra «Back to the future»-filmene, og mange er kjent med den vanvittige historien bak bilen, som inkluderte alt fra svindel og utpressing, til kokainsalg, FBI-agenter og hemmelige kontoer i skatteparadis.

Les også:    Slik skulle fremtiden se ut

Kjøpte lagerbeholdningen

Historien om John Zachary DeLorean og bilen hans er altfor lang til å gjenfortelles her, men konkursen i 1982 førte til at mange biler ble stående på lager. I 2007 begynte den tidligere mekanikeren Stephen Wynne å tilby DeLorean biler for salg, gjennom sitt selskap DeLorean Motor Company i Texas. De hadde kjøpt opp den originale lagerbeholdningen, med alt av karosserier og deler. Det betydde at man kunne kjøpe en av de gamle bilene fra 1982, men satt sammen i moderne tid.

Les også:  Nå får disse bilene nytt navn

Dette har man gjort helt frem til nå (inkludert noen planer om en elektrisk DeLorean for noen år siden, som ble lagt på is), men det nye lovforslaget åpner plutselig en helt ny dør for selskapet. For nå trenger man ikke ta en gammel bil fra lageret og fikse på den, man kan bygge en helt NY DeLorean! Selskapet i Texas vil dermed kunne ta et av de originale karosseriene, men med ny teknologi under skallet.

Les også:  Unik sportsbil dukket opp etter 30 år i skjul

De mest ikoniske måkevingedører i historien? Mercedes-fans er kanskje uenige, men for folk flest er dette verdens mest legendariske måkevingebil.

Kan bli en stor forbedring

Det vil kunne bety en stor forbedring på de fleste punkter. Den originale DeLorean ble produsert i Nord-Irland av folk som aldri hadde bygd bil før, og byggkvaliteten var deretter. Men de nye bilene vil få helt nye interiør med nye sportsstoler, navi-skjermer, klimaanlegg og det som er.

Les også:   Når denne lampen lyser bør du stoppe

Den originale bilen fikk også mye kritikk for å være altfor treg. Ikke så rart, da V6-motoren var på lusne 130 hk. Men nå kan det virkelig bli fart i sakene. For de nye reglene for lav-volum fabrikanter, sier at motorene må oppfylle alle moderne kriterier til miljø og utslipp.

Dermed er en 6,2-liters LS3 V8 fra Chevrolet den klare favoritten. Billig, sterk og driftssikker, akkurat det en lav-volum fabrikant trenger. På hjemmesiden til Chevrolet kan man bestille en 430-hesters LS3 til 7.760 dollar (66.000 kroner), så den vil ikke øke kostnaden ved bilen i uforsvarlig retning. Regn også med et nytt hjuloppheng med bedre komponenter.

Les også:  Super-Toyotaen som aldri ble solgt

Selskapet kan sikkert tilby også den nye bilen i tidsmaskin-utførelse (som noen etterspør).

Kan bli i overkant baktung

Det eneste minuset med en Chevy V8 (bortsett fra at den vil ta mer plass) er at bilen kan bli i overkant baktung (DeLorean har hekkmotor), så man ser også på muligheten for en V6 av noe slag. Prislappen på nye DeLorean er ikke kjent, men selskapets administrerende direktør Stephen Wynne har hintet om en pris på like under 100.000 dollar (850.000 kroner).

Det er vesentlig mer enn de 50.000 dollar man måtte betale for de originale DeLorean-bilene som selskapet kompletterte fra lageret sitt, men den nye bilen vil ifølge selskapet holde en helt annen standard.

Les også:  Med denne kan du faktisk lure naboen

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus