Slik kan Kina bli redningen for elbilene

Det spørs om kineserne satser på like spekulativ reklame som dette, når man lanserer den ladbare hybriden tidlige kjent som Fisker Karma på det kinesiske markedet.
Det spørs om kineserne satser på like spekulativ reklame som dette, når man lanserer den ladbare hybriden tidlige kjent som Fisker Karma på det kinesiske markedet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens elbilsalget i USA ikke klarer å komme i gang, kan det bli noe helt annet i Kina.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilsalget er som salget av Pizza Grandiosa. Det går strålende. I Norge. I resten av verden er imidlertid historien en helt annen. USA er verdens viktigste bilmarked, og der gikk faktisk salget av elbiler NED i 2015. Da kalenderåret var omme, viste det seg at man hadde solgt 116.099 hel-elektriske biler og ladbare hybrider på det amerikanske markedet. Det er et sjokkerende lavt tall, med tanke på at USA har 323 millioner innbyggere.

Med andre ord er interessen for biler med ladekabel så dårlig i USA, at mange ikke tør å satse på det. Sammen med den labre oppslutningen elbiler har i det ekstremt viktige tyske markedet, har en del negative røster trukket den konklusjonen at elbiler ikke vil klare seg i fremtiden. Uten store markeder, har produktet ingen sjans til å lykkes, sier skeptikerne. Men nå kan det vise seg at selveste mega-markedet åpner seg opp for elbiler: Kina.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå begynner prisene å ta av

Ting er på gang

Folkerepublikken Kina har 20 prosent av verdens befolkning, og ved siste folketelling for fem år siden, var antallet kinesere godt over 1,3 milliarder. Sammen med en blomstrende økonomi har dette sørget for kolossale bilsalg de siste årene. Elbiler har ikke vært populært, og salget har vært labert. Heller ikke Elon Musk og hans Tesla har lyktes der, og målet for Musk er beskjedne 5.000 solgte biler i Kina i 2016.

Les også: Vil nekte Tesla å selge bilene sine

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men mye tyder på at ting er på gang på det kinesiske markedet. Den kinesiske regjeringen har lenge gitt sin støtte til elbiler og ladbare hybrider, og det betyr at kinesiske investorer og kinesiske selskaper ser poenget med å overføre penger til amerikanske og europeiske selskaper med elbil-teknologi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Kandi Technologies lager mange små elbiler, her modellen Coco.
Kandi Technologies lager mange små elbiler, her modellen Coco.

Fersk kapital fra Kina

Ifølge bransje-tidsskriftet Automotive News har flere amerikanske selskaper nå begynt å satse tungt på det kinesiske markedet, takket være innsprøytningen av kapital fra kinesiske selskap. Ett av dem er Smith Electric Vehicles fra Kansas, som lager kommersielle nyttekjøretøy av medium størrelse. Fra 2010 til 2014 solgte de 800 elektriske biler i USA, men det er altfor lave tall til å kunne overleve i lengden.

Redningen kom fra Hong Kong-baserte FDG Electric Vehicles, som hadde ressursene i form av to fabrikker, pengene, ingeniørene og støtte fra regjeringen, men som ikke hadde noen praktisk erfaring med å produsere elektriske biler. Dermed investerte kineserne først 20 millioner dollar direkte til Smith i 2014, før de året etter investerte nye 15 millioner dollar for å sette opp et felles selskap kalt Prevok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet ble en elektrisk van som nå produseres i en gigantisk fabrikk øst i Kina, og man planlegger også å selge bilen i USA senere i år. På sikt vil bilen selges globalt, og merkets amerikanske del, sier at prosjektet aldri ville ha lyktes uten de kinesiske investorene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bellona advarer mot billigere hybridbiler

Batteriprodusenten A123 Systems er kjøpt opp av kineserne.
Batteriprodusenten A123 Systems er kjøpt opp av kineserne.

Opptil 150.000 kroner per bil

Kinas regjering har uttalt at de vil ha 5 millioner «ny-energi kjøretøyer» i 2020, ett begrep som omfatter elbiler, ladbare hybrider og hydrogenbiler. Fokuset er imidlertid mest på elbilene, og både statlige og lokale myndigheter gir nybil-subsidier som kan være opptil 150.000 kroner per bil. Det er over halvparten av totalsummen for Kinas bestselgende ladbare hybrid: BYD Qin PHEV som koster 263.000 kroner.

Les også: Dette skal Mercedes satse tungt på fremover

Den billigste elbilen er for øvrig Kandi Technologies Panda som koster 195.000 kroner. Det kan være interessant å sammenligne de kinesiske subsidie-summene med de amerikanske, hvor man kan hente ut maksimum 65.000 kroner i subsidier ved kjøp av en ny elbil. Det er langt unna hva kineserne tilbyr sine kunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Populære BYD Qin kommer som ladbar hybrid på hjemmemarkedet.
Populære BYD Qin kommer som ladbar hybrid på hjemmemarkedet.

Må også tenke på kravene til forbruk

Nybilfabrikantene i Kina må også tenke på kravene som blir innført i 2020, om et gjennomsnittlig forbruk på 0,5 liter per mil. For å klare det, må fabrikkene ha elbiler, og da sitter pengene løst for å investere i utenlandsk ekspertise. Det har medført at kineserne har kjøpt alt fra batteriselskaper som amerikanske A123 Systems, til luksusbilprodusenten Fisker Automotive (som nå heter Karma Automotive).

Kinas styresett skal heller ikke undervurderes. Landet er jo ikke et demokrati etter vanlig vestlig mønster, og elbilsalget skjøt fart i 2015 da staten befalte kinesiske byer om å møte visse miljøkrav. Da ble det fart i innkjøpet av elektriske kommersielle kjøretøy, og det gjorde at elbilsalget mer enn firedoblet seg til 331.092 biler.

Men selv ikke pengebingen til Kinas regjering er utømmelig. Subsidier til elbiler vil gradvis trappes ned, og planen er at de skal opphøre helt i 2021. Men innen da har man kanskje fått opp så mange ladestasjoner, og solgt så mange elbiler at den batteridrevne bilen står trygt på egne bein i verdens mest folkerike land.

Les også: Dette er den eneste i sitt slag