Meny

Nå begynner prisene å ta av

Her ser du den: Verdens kanskje flotteste Ford Capri, noe som ble reflektert i salgsprisen. Foto: Silverstone Auctions

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Denne Ford Caprien gikk for rekordbeløp.

Mange som vokste opp på 1970- og 80-tallet har et nært og kjært forhold til Ford Capri. Den snertne bilen ble en drømmebil for mange ungdommer, og den konkurrerte hardt mot biler som Opel Manta om å være den kuleste ungdomsbilen.

Ford Capri har alltid vært populær, og det finnes mengder av dem også i Norge (hvor det har eksistert en egen Capri-klubb siden 1984). Men aller mest populære er de i England, hvor Ford alltid har solgt ekstremt godt. Høye produksjonstall har gjort at prisene har ligget på et folkelig nivå på bruktmarkedet, men for de spesielle utgavene begynner det å se litt annerledes ut.

Enkeltsalg betyr ikke at prisene plutselig flytter seg, men nå er det blitt satt en ny salgsrekord for en original Capri III av 1987-årgang (det siste modellåret). Da Silverstone Auctions la ut bilen på auksjon, stoppet budrunden på 54.000 pund, eller sånn cirka 675.000 kroner!

Les også:   Klassikeren ble satt bort på en låve for 26 år siden

Interiøret i den superstrøkne Caprien som ble solgt på auksjon. Foto: Silverstone Auctions

Kun gått 1.506 km

Så hva er egentlig så spesielt med akkurat denne bilen? Vel, svaret ligger i det som alltid kan gi høy uttelling på auksjoner. Det ene er at bilen er en utrolig strøken og velholdt originalbil i fantastisk nybil-tilstand.

Den første eieren satte bilen i en klima-regulert garasje for å holde den strøken, og det gjorde også de to neste eierne. På 30 år har bilen ikke gått mer enn 1.506 kilometer.

Les også:  Sjelden Aston Martin sto på en låve i 38 år

Sjelden utgave

Strøken tilstand betyr gode penger, men den andre faktoren for bilens salgspris er også viktig: Sjeldenhet. For bilen er en av 1.038 bygde Capri 280, en spesialserie fra 1986 i Brooklands-grønt med skinninteriør, Recaro-seter og limited-slip diffsperre.

Les også:  Dette skal bli luksusbil til folkelig pris

Alle satt sammen på fabrikken i Köln, og eksportert med høyreratt til det britiske markedet. Det lave antallet produserte Capri 280, kombinert med bilens strøkne tilstand, førte derfor til budkrigen blant Capri-folket.

Les også:  John-Are (47) fant drømmebilen innerst på en låve

Mattsvart panser var supertøft, og en Capri 1700 GT var en oppnåelig drøm for mange.

En europeisk Mustang

Ford Capri kom som et resultat av den eventyrlige suksessen Ford hadde hatt i USA med sin Mustang. Selv om man solgte en del Mustanger også i Europa, ble bilen ansett som litt for stor til europeiske forhold. Dermed begynte man arbeidet med å lage en nedskalert Mustang, og designjobben ble utført av Philip Clark, som også hadde jobbet med Mustangen.

Resultatet sto klart til Brussel-utstillingen i 1969, og i likhet med Mustang som først var bygget på den billige Falcon, ble Capri bygget på den billige Cortina-plattformen. Capri ble bygget på fabrikker i England, Tyskland og Belgia, og ble raskt en suksess på det europeiske kontinentet. Den ble også solgt i USA, gjennom Lincoln-Mercury forhandlerne fra 1970 til 1978.

Les også:  Én ting vil Ford-entusiastene savne

Populær i drabantbyen

Statusen var derimot ikke helt i samme gate som Mustang, og her hjemme ble den spydig omtalt som Obos-Mustang. Obos var et boligbyggelag-konsern som bygde mengder av borettslag og drabantbyer. Det var dermed ikke de med høyest inntekt som bodde der, og andelen Caprier var stor. Men fattigmanns-Mustang ble likevel en drømmebil for mange ungdommer, som så på Caprien som en realistisk drøm.

I likhet med Mustang, kom Capri med mange ulike motorer fra de engelske og tyske avdelingene, fra 1,3-liter til 3-liter. Ute på racerbanen herjet Capri, og en Capri 2600 RS vant det europeiske Touring Car-mesterskapet både i 1971 og 1972. Samtidig herjet bilen også på salgslistene: I 1973 solgte man 233.000 Caprier, og det samme året passerte man 1 million produserte biler.

Les også:   Vingebilen selv en Porsche ikke kunne temme

Capri II anses ikke som like gromt som første generasjon, og det betyr hyggeligere priser.

Capri II

I 1974 kom Capri II, den er i dag langt billigere å kjøpe enn første generasjon. I Tyskland kan du finne en svært pen Capri II til 100.000 kroner, som i likhet med den første kom i flere ulike utgaver og motorvarianter (som f.eks den superfete John Player Special Limited Edition i 1975).

Les også:  Bruker du ikke blinklys, kan det koste deg dyrt

Capri II fikk et nytt dashbord og en praktisk kombiluke, men fikk endel kritikk for ikke å leve opp til første generasjons sportslighet. Dette må ses i sammenheng med tidsperioden, da midten av 70-tallet var dautid for sportslighet i bilverdenen.

Les også:  Helt ny Ford Galaxy på plass i Norge

Verdens flotteste Capri III, som altså ble solgt på auksjon for nesten 700.000 kroner. Foto: Silverstone Auctions.

Capri III

I mars 1978 ble Capri III tilgjengelig, og selv om den bare var en faceliftet Capri II, fortsatte den å selge godt. Men da 80-tallet begynte, falt bilen i popularitet, med et unntak: På det britiske markedet.

Det betydde at man solgte Capri til siste slutt der, og produksjonen ved fabrikken i Tyskland gikk det siste året bare til England med høyrestyrte biler. Den 19. desember 1986 rullet den siste Caprien ut fra portene i Köln, og en 18-årig suksesshistorie var forbi, etter nesten 1,9 millioner produserte Caprier.

Flere spesialversjoner av Capri III ble laget, og den siste av dem var Capri 280 i «Brooklands» grønt. En av disse ble altså tatt bedre vare på enn de andre.

Les også:   Nå tester vi Mercedesen som kan kjøre seg selv

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus