Meny

Corvette C3 har en helt spesiell historie

Ikke for den beskjedne, men dette er virkelig noe utenom det vanlige. Faksimile: Finn.no

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå er den til salgs i Norge.

Å se en Corvette C3 til salgs i bruktmarkedet i Norge er ikke akkurat noen stor nyhet. Sportsbilen som ble laget fra årsmodell 1968 til 1982, er en av de vanligste i det norske Amcar-miljøet.

Men en sjelden gang dukker det opp noe virkelig utenom det vanlige i Corvette-jungelen, og det er denne oransje skapningen et godt bevis på.

For på finn.no ligger det nå en oransje Greenwood GTO fra modellåret 1982, til 398.000 kroner. Det høres øyeblikkelig litt for rimelig ut for en ekte GTO som det bare ble laget to eksemplarer av.

Så nær man kan komme

Men oppklaringen står allerede i annonsens andre linje, hvor det framkommer at bilen ikke er 1 av de 2 produserte, men at den er så nært en Greenwood man kan komme. Så nær faktisk, at selger mener den burde gjøre oversikten over produserte biler til 3 stk GTO.

Store ord tenker du kanskje? Vel, selger har gode argumenter i bakhånd, for hele bodykitet er kjøpt privat fra familien Greenwood, der det lå og støvet ned bakerst i garasjen deres.

Altså snakker vi et helt originalt og supersjeldent Greenwood-bodykit. Selve formene til dette kitet er også ødelagt, slik at det aldri mer vil dukke opp flere slike GTO-bodykit.

Under panseret sitter en ny GM 383 med TH 700 automatkasse. Interiøret er spesialbestilt, og med sin sort/oransje fargekombinasjon er heller ikke det noe for sarte sjeler. Donorbilen er en 1982 Corvette Collectors Edition, som var Chevrolets endelige farvel med den berømte C3 generasjonen. Til modellåret 1984 (det fins ingen 1983 Corvette) kom en helt ny Corvette, kalt C4.

Kort oppsummert er altså dette ikke en vaskeekte Greenwood Corvette, men på den andre siden er den sånn halvveis ekte. Og en halvveis ekte Greenwood, er vel bedre enn ingen Greenwood? Men hva er egentlig en Greenwood Corvette?

Topp 5: Bilmerkene som øker mest i Norge

Et legendarisk navn

John Greenwood er et legendarisk navn i Corvette-sammenheng, men for den uinnvidde har gjerne navnet en negativ klang. For ved første øyekast kan den voldsomme stylingen, se ut som den amerikanske versjonen av Gemballas ekstreme widebody-kit fra 80-tallet.

Men det er en stor forskjell på Greenwood og Gemballa. Sistnevnte (Uwe Gemballa) endte nemlig sitt liv i en søppelcontainer i Sør-Afrika i 2010, etter å ha blitt kidnappet i kjølvannet av noen svært shady finansieringsplaner.

John Greenwood derimot, døde i 2015 med en legendarisk racerfører-status til sitt navn.

374 km/t på Daytona

John Greenwood og broren Burt (som alltid hjalp John med bilene) vokste opp som sønner av en GM-direktør, og på 60-tallet trimmet og bygde de om biler.

På sent 60-tall og tidlig 70-tall vant John flere SCCA-mesterskap i sin Corvette L88. I 1971 vant han GT-klassen under 12-timers løpet på Sebring, og det var også første gang en av hans Corvetter stilte med flagglakkering (som senere ble synonymt med bilene).

I 1974 begynte han å eksperimentere med aerodynamiske bodykit til sin Corvette (mest for å få plass til maksimalt med gummi på bakhjulene), og med 750 hester under panseret ble bilen hans klokket til 374 km/t under 24-timers løpet på Daytona i 1975. Han vant da også SCCA Trans-Am mesterskapet i 1975.

Topp 5: Disse bilene burde du kjøpt i fjor

Greenwood likte de store sportsvogn-løpene på Sebring, Daytona og Le Mans, hvor hans bil alltid var i toppsjiktet i GT-klassen.

Mest berømt er nok den voldsomme «Spirit of 76» (for å feire USAs 200-års jubileum i 1976), som for mange er den råeste GT-bil som noensinne har startet 24-timers løpet på Le Mans. Det ble på mange måter toppen for Greenwood, for etter Le Mans trappet han ned sin racingkarriere, og deltok i mindre serier og løp på 80-tallet.

Widebody to the people

Men racing er ingen billig hobby, derfor bestemte Greenwood-brødrene seg for å levere Corvette C3-modeller med bodykit til publikum. Først var det bare kosmetiske ting, men snart begynte man å levere bilene mer tiltenkt banebruk med trimmete motorer.

Mellom 1975 og 1981 leverte Greenwood International 43 ulike biler fordelt på 32 stk GT / Sebring GT, 1 stk Sportwagon, 3 stk Turbo GT, 5 stk Daytona og 2 stk GTO (de tre sistnevnte kom alle med turbomatede small block-motorer).

De to GTO som ble laget var for øvrig sorte og hadde andre felger enn den norske oransje bilen.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Dette kan være et skikkelig kupp

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus