Meny

Slik smygviser de en viktig SUV-nyhet

Mazda vil inn i kampen om å få kunder i SUV-coupe-markedet. Løsningen på den utfordringen finner de i den nye SUVen CX-4, som skal vises for første gang på bilmessen i Beijing neste måned. Her har de sluppet et teaserbildet av den nye modellen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ny modell bygger på en skikkelig Norges-favoritt!

Mazda var langt nede i glemselens dal, da de traff så til de grader blink med SUV-en CX-5. Med den gikk plutselig salgstallene rett til himmels, og en periode var det Norges mest solgte bil med 4x4.

Siden den gang er den blitt faceliftet, og har sågar fått en lillebror som er enda tøffere – CX-3.

Snart er det dessuten duket for nok et skudd på CX-stammen. Navnet blir CX-4, og den får samme plattform som CX-5.

Les også:   Lekker bil – og den kan bli mye billigere enn konkurrentene

Linjelekker

Her ser du et bilde som Mazda har sluppet av den nye modellen. Og det minner mye om bilen vi har sett på bilutstillingene i både Frankfurt og Genève – nemlig konseptbilen Koreu.

Særlig i Frankfurt, der den ble vist for første gang, fikk den mye oppmerksomhet.

Den er rett og slett skikkelig linjelekker, slik mange av de nye modellene til Mazda er.

Her er konseptbilen Koreu, som ble vist på bilmessen i Frankfurt i fjor høst.

Design viktig

Nå er det altså ikke så lenge til vi får se den produksjonsklare modellen.

Ofte blir det en liten nedtur, sammenlignet med konseptbilen. Men forsmaken vi kan vise her, avslører i alle fall at den fallende taklinjen og det brede hoftepartiet er på plass. Det lover godt.

Her er design satt minst like høyt som praktiske hensyn.

Interiøret er noe mer futuristisk enn hva som kommer til å bli realiteten. Men en stor stående skjerm på dashbordet, og menyhjul og hurtigknapper til infotainmentsystemet blir med inn i produksjonsmodellen.

Denne SUVen knuser konkurrentene

Kjøreglede

Det praktiske har måttet vike litt på kjøreegenskapene også.

Mazda-sjef Masamichi Kogai har nemlig uttalt til Autonews at CX-4 skal gi mer kjøreglede enn CX-5. Og med tanke på at sistnevnte faktisk er ganske habil på dette området den også, bør det love godt.

Takket være Mazda MX-5 vet vi jo at det finnes folk her som kan mye om hva som skal til for å gjøre en bil morsom å kjøre.

Slik skal de videreføre SUV-suksessen

Motor

Skal CX-4 virkelig bli en friskus, trengs det naturligvis litt mer pulver enn det vi er vant med fra Mazda-hold.

Tør vi håpe at den 2,5-liter store turbomotoren som fikk plass i stor SUVen CX-9, får prøve seg i CX-4 også?

Les også:   Tøff nykommer fra Mazda kan være et smart kjøp

Konseptbilen er 4,6 meter lang, 1,9 meter høy og har en akselavstand på 2,7 meter. Sistnevnte sørger for å gi god plass til fem personer. Det er ventet at produksjonsmodellen vil bli mer eller mindre akkurat like stor.

Planen er å vise bilen i sin helhet i forkant av bilutstillingen i Beijing neste måned. Så skal den komme for salg i 2017.

Fallende taklinje og sterk skrånende bakluke avslører at dette er en bil der design er høyt vektlagt.

Lekker bil - og den kan bli billigere enn konkurretene

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus