Meny

Så lett er det å havne rett i snøfonna

Det satses friskt, men det straffer seg ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Over og ut på første runde for bileksperten.

Jeg kjører ut på isbanen og akselererer. Første gir – andre gir. 300 hestekrefter knurrer iltert, men fornøyd under det blå panseret på Subaru WRX-en, samtidig som det løfter seg litt. Overraskende godt grep til is å være.

Venstre sving, etterfulgt av en åpen høyre sving. Fin linje. Speedometernåla passerer 90 km/t i og snøføyka står over panseret i det jeg tangerer høyre svingen litt for tett – ikke noen problem. Full gass og så brems før en krapp venstre sving.

Det er når jeg slipper bremsen og skal styre inn i svingen, at det skjer. Grepet er som ved et trylleslag borte. Jeg prøver alt. Gass, sving og sikkert brems også – ingenting hjelper og jeg seiler sidelengs og hjelpeløst inn i snøfonna. Etter bare 300 meter... Pokker ta!

Det var gøy så lenge det varte ...

Sol, men mørk sky

Jeg befinner meg på Dagali, på Subarus Winter Drive, hvor isbanekjøring, sammen med offroadkjøring og kjøring på skikkelige skogsbilveier er en del av programmet. Her skal både redskap og førere få prøve seg...

Rammene kunne ikke vært bedre. Blå himmel, snø på trærne og sol som varmer tross noen kuldegrader. Alt er perfekt, men allikevel er det en mørk sky i mitt sinn akkurat nå.

Det var gøy så lenge det varte ...

Dette var flaut og jeg vet at "tyn" venter fra flere hold. De andre norske journalistene passerte med smil og latter, på rekke og rad der jeg står i fonna på isbanen.

Men slik er det. Hovmod står for fall. På førerkurset før vi slapp ut på banen, rettet raly-legenden John Haugland på seg selv. Han sa:

– Hvis dere havner i snøfonna ehhh... nei, NÅR dere havner i snøfonna.

Han har vært med på slikt før.

Les også: Bystyret i Bergen vedtok å femdoble bompenger visse dager

Fill gass - full konsentrasjon. Men det er ikke nok!
Etterhvert sitter kjøringa bedre ...

Derfor koster den gamle Subaruen koster to millioner kroner

Ikke alene i fonna

Ja, ja, tenkte jeg. Det er jo en del utlendinger her. Er man, som meg, fra Lillehammer, så er det to ting man kan. Det ene er å gå på ski. Det andre er å kjøre bil på vinterføre. Trodde jeg...

Jeg kommer heldigvis ut på banen igjen på egenhånd. Etter et par roligere runder kommer smilet og selvtilliten tilbake. Dette er gøy og den svingen var og er j.....g glatt. Og det er flere enn meg som smaker på brøytekantene etterhvert. Noen mye verre enn meg. Heldigvis.

Bilen er altså en Subaru WRX STI. Det betyr 300 hestekrefter fra en 2,5-liters boksermotor, det betyr firehjulsdrift og det betyr sylskarpe kjøreegenskaper og en godt avbalansert bil, med et fantastisk bunndrag.

Lyst på brukt Subaru? Sjekk vår bruktbilguide:

Det satses friskt, men det straffer seg ...

Les også: Kjør elbil - spar titusener

Dyr moro

Det er og blir en sjelden bil i Norge. En pris på godt over 800.000 kroner sørger for det. Hovedåraken er høyt CO2-utlipp fra motoren.

Det gjør faktisk at mer komfortable og minst like raske biler som for eksempel BMW M135i og Audi S3 blir billigere.

Litt synd, for Subaruen er jo en legende, da.

Hadde det vært tørr asfalt under hjulene hadde den gjort 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder. Men det som imponerer enda mer er bilens gode balanse.

Mellom setene sitter systemet Driver Controlled Center Differential, slik at man kan regulere momentfordelingen mellom for- og bakhjulene.

Etter å ha fått justert til litt mer moment bak, det passer jo for en gammel Volvo-råner, så føler jeg at bilen blir litt lettere å håndtere og synes kjøringen begynner å sitte riktig bra.

Men det er før jeg overlater rattet til rallykjører Anders Grøndal. Etter et par runder på isen med ham, skjønner jeg brått at jeg ikke kan å kjøre bil i det hele tatt ...

Og han havner IKKE ut i snøfonna i samme sving som meg. Det kan jeg love deg!

Les vår test av Subaru WRX STI her:

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus