Meny

Disse sommerdekkene bør du styre unna

Ikke alle sommerdekk er like gode. Bremselengde på vått føre kan skille mye. Illustrasjonsfoto.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Derfor kom de dårligst ut i ny, stor test.

Det er en deilig årstid. Sola skinner, asfalten tørker opp og dunjakka kan henges i skapet igjen, samtidig som vi finner fram lettere skotøy.

Men det er ikke bare vi som skal ha sommersko. Også vår venn i garasjen trenger lettere "fottøy" nå som sommeren nærmer seg. Dermed må mange av oss ut og kjøpe nye dekk de kommende ukene.

Les også:   Kineser kjøpte to biler – betalte hele beløpet med mynter

Får ofte det man betaler for

Og det er slett ikke likegyldig hva slags hjul man setter på bilen. En ny, stor undersøkelse viser dette med all tydelighet.

Det er med sommerdekk som med mye annet. Du får gjerne det du betaler for. Det er heller ikke til å komme fra at et sett med nye dekk til bilen gjør et betydelig innhugg i privatøkonomien.

Les også:   Halvparten bytter ikke dekk selv

Slik sett kan det være smart å sjekke litt rundt og innhente tilbud fra flere steder.

Men se deg ikke blind på prisen. Det finnes dekk som man rett og slett bør styre unna. Kvaliteten varierier nemlig. Ganske mye også. Det viser en stor test av årets sommerdekk.

Les også: Bruker du ikke blinklys her, kan det koste deg dyrt

Forskjell på liv og død

Testen er gjort av norske NAF, i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland.

Dekkene er så langt som mulig innkjøpt i butikken. Dette for å forhindre at produsentene kan levere ut dekk som gjør det ekstra bra i testen.

Så har samtlige dekk gjennomgått omfattende tester, der målet er å avdekke eventuelle forskjeller mellom dem. Og de er der – i år også.

– Stor forskjell på premium-dekk og billige Kina-dekk, fastslår NAF-magasinet Motor i sin konklusjon av testen. Motors dekkekspert Rune Korsvoll sier det slik:

– Det kan være forskjell på liv og død om et dekk stopper bilen på 30 eller 37 meter før et fotgjengerfelt. Bilen med de gode dekkene klarer å stoppe, mens bilen med de dårlige dekkene fortsatt vil ha høy fart når den treffer fotgjengeren.

Du kan lese hele testen hos Motor. Dette er de tre dekkene som kommer aller dårligst ut:

Les også:   Derfor bør mange bytte alle fire dekkene – samtidig

Kumho Ecowing ES01

Kumho har de siste årene gjort det greit i flere dekktester. Årets nykommer Ecowing ES01 har også noen sterke sider, som god og presis styrerespons og bra bremseegenskaper på våt asfalt. Men der stopper det også opp,

Evnen til å motstå vannplaning er dårligst av alle de som er testet, samtidig som dekket kan tape grepet på tørr asfalt veldig fort, noe som er spesielt skummelt med tanke på unnamanøver.

Det er er testlagets dom her og det kinesisk-produserte dekket får tredje dårligste plassering.

Les også: Dekkmerking: 60 prosent vet ikke hva det står her

Nankang Green Sport

Dette dekket bremser dårlig på våt asfalt og det kan miste grepet relativt brått.

Vannplanningsegenskapene er heller ikke mye å skrive hjem om. Et dekk som presterer dårlig på vått underlag er ofte bra på tørt underlag. Det er dessverre ikke tilfelle med Nankang Green Sport som blant annet har lang bremselengde.

Det blir en knepen nest siste plass til dette dekket som også er produsert i Kina.

Les også: Slik lagrer du hjulene dine riktig

Wanli Harmonic H220

Dette dekket er også produsert i Kina og tar jumboplassen med minst mulig margin etter Nankang.

Dekket er billig, men du får det du betaler for, slår testlaget fast.

Wanli Harmonic H220 er rett og slett dårlig på det meste, unntatt på vannplaning som er greit. Det samme er støy. Men det hjelper altså ikke. Det blir likevel jumboplassen i årets store sommerdekk-test.

Les også: Topp 3: Her er nybilene vi blir snytt for

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus