Meny

Nå er denne Tesla-nyheten på plass i Norge

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Et viktig steg mot selvkjørende biler.

Det er aldri kjedelig å eie en Tesla. Her skjer det nemlig ting med bilen, hele tiden. Den siste oppdateringen av software til Tesla Model S, har nå gitt norske kunder mulighet til å fjernstyre bilen sin ved hjelp av en App.

På den måten kan bilen parkeres, uten at noen trenger å sitte bak rattet.

Systemet har vært lansert i andre markeder tidligere, og er allerede brukt hundretusenvis av ganger.

Les også: Topp 10: Dette bør du vite om Teslas nye super-SUV

Beta-versjon

Tesla parkeringssystem

Summon avbrytes:

- Dersom sjåføren slipper Summon-knappen i Tesla-appen

- Ved trykk på en av nøkkelens knapper

- Ved trykk på ett av dørhåndtakene på bilen

Føreren kan selv stille inn:

- Hvor nær bilen skal kjøre hindre direkte foran eller bak når den kjører eller rygger inn i en parkeringsplass

- Hvor trange plasser bilen skal kjøre inn og ut av (hvor god avstand bilen skal ha til hindre langs sidene)

- Hvor langt bilen kan kjøre ut fra en parkeringsplass

- Bruk av Homelink-garasjedør for å la Model S automatisk åpne garasjedøren før inn- og utkjøring

Teslas informasjonssjef i Norge, Even Sandvold Roland, forteller at parkeringshjelpen enn så lenge er en Beta-versjon. Og at den vil endres fortløpende, basert på tilbakemeldinger fra eierne.

Han har selv fått prøve systemet i praksis.

– Dette er et viktig steg mot selvkjørende biler. Med dette på plass slipper du å åle deg inn og ut av bilen i trange parkeringsplasser. I stedet setter du bare bilen foran parkeringsplassen, går ut, og lar bilen parkere seg selv. Det blir også tryggere å parkere, fordi du kan stå på utsiden og ha fullstendig kontroll på bilens omgivelser når du parkerer, mener Sandvold Roland.

Les også: 13 nordmenn kjøpte luksus-SUV – uten å vite prisen

Kjører selv

For å parkere må bilen stilles opp maksimalt 12 meter unna parkeringsplassen, slik at den kan kjøre rett til plassen, forover eller bakover. Bilen vil gjøre mindre justeringer for å komme seg riktig inn i feltet, men ikke store svinger.

Tesla-appen brukes for å aktivere Summon. Bilen kjører inntil 12 meter eller frem til sensorene når et hinder foran eller bak. På dette tidspunktet anses parkeringen som fullført og Summon setter på parkeringsbremsen.

Den samme metoden gjelder for å bruke Summon til å kjøre ut av en parkeringsplass.

Les også:  Kristian Valen: – Elbil er som en festilvaldass på hjul

Flere med samme mulighet

Biler som parkerer selv er ikke noe nytt. Det finnes parkeringsassistent på alt fra småbiler, til større luksusbiler.

Men Tesla er blant de første som tilbyr parkering ved å bruke mobilen som fjernkontroll. Mercedes har også en slik løsning på sin nye E-klasse.

Nissan har også vist lignende teknologi på sin elbil Leaf, men så langt er dette ikke tilgjengelig for kjøperne.

Og det er nok ikke lenge til mange av bilprodusentene tilbyr lignende løsninger.

Se videoen av Teslas løsning – øverst i denne artikkelen.

Les også: De beste brukte SUV-ene

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus