13 nordmenn kjøpte luksus-SUV – uten å vite prisen

Mange fryktet Maseratis nye luksus-SUV skulle bli alt for dyr, men slik ble det ikke. Nå er de norske prisene klare, og importøren er er overveldet over responsen.
Mange fryktet Maseratis nye luksus-SUV skulle bli alt for dyr, men slik ble det ikke. Nå er de norske prisene klare, og importøren er er overveldet over responsen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Interessen har vært enestående. Og nå er prisene klare!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er med lange og stolte tradisjoner at italienske Maserati nå lanserer sin aller første SUV.

Bilen ble vist som konseptutgave første gang i 2011, men har først nå debutert som produksjonsmodell under årets bilutstilling i Genève.

Målet er at Maserati Levante skal være et litt mer eksotisk alternativ til de tyske konkurrentene, Audi, Mercedes og BMW.

Her skal nemlig italiensk design og luksus rendyrkes. Dermed er det ingen tvil om at nyheten vil peke seg ut når det første eksemplaret kommer til Norge i månedsskiftet mai/juni.

Les også: Nå tester vi Mercedesen som kan kjøre seg selv

Det er først og fremt designet som skiller denne SUVen fra nåværende tyske konkurrenter.
Det er først og fremt designet som skiller denne SUVen fra nåværende tyske konkurrenter.

Les også: Bobil med genialt baderom

De første ble solgt via Facebook

I SUV-nasjonen vi bor i, har ikke responsen latt vente på seg. Den norske importøren har allerede solgt 13 biler til kunder som verken har sett bilen – eller prislappen.

– Interessen har vært enestående og over all forventning. Når vi slapp de første bildene på vår Facebook-side, solgte vi fire biler samme helg. Nå har vi bikket 13 salg – før kundene er i det hele tatt er tilbudt en ordentlig pris, sier Petter Opsahl, produktsjef for Maserati i Autostrada Gruppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han legger til at den enorme responsen skyldes at bilen har truffet markedet her hjemme svært godt.

– Tanken er å bevare den luksuriøse og sportslige Maserati-følelsen, samtidig som bilen skal dekke de daglige behovene. Levante leverer alt du krever av SUV, og er i tillegg morsom og sporty å kjøre. Bilen har markedets laveste tyngdepunkt med en vektfordeling på 50/50, smiler Petter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Maserati Levante: Rikingene kan begynne å glede seg

Produktsjef for Maserati, Petter Opsahl er optimistisk rundt salget av nye Levante.
Produktsjef for Maserati, Petter Opsahl er optimistisk rundt salget av nye Levante.

Han forteller videre at Norges første eksemplar ikke er alt for langt unna. Autostrada, som er eneste forhandler og importør av Maserati her hjemme, venter nemlig versting-utgaven av bilen allerede i månedsskifte mai/juni.

– Etter å ha sett bilen i Genève, gleder vi oss stort til å få den første på norsk jord. Vi venter på en Levante S med 430 hk og biturbo. Det blir heftig!

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når det gjelder levering av de første kundebilene vil det skje i månedsskiftet august/september. Men ettersom responsen har vært såpass stor, kan vi ikke garantere at alle får bilen i år. Foreløpig er Norge kun tildelt ni biler, forteller Petter.

Se hva Broom kom over – dagen før den store bilutstillingen

Mål om å selge 50 biler i året

Det er ingen tvil om at Maseratis nye SUV er en ekstremt viktig modell for merket. Den bidrar ikke bare til et bredere sortiment, men er også starten på et helt nytt designspråk.

Det GT-inspirerte designet kombinert med italiensk passion har gjort Maserati Levante svært populær, på svært kort tid.
Det GT-inspirerte designet kombinert med italiensk passion har gjort Maserati Levante svært populær, på svært kort tid.

– Levante legger rett og slett lista for hvilken vei Maserati skal gå fremover. På fabrikken i Italia er kapasiteten kun på Levante 50.000 biler i året. Det sier nok noe om hvilken satsning dette er, poengterer Petter.

– I år regner vi med å selge cirka 30 Levanter, men i årene som kommer er 50 biler i året et forsiktig estimat.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransedyktig pris

Det er mange som har fryktet at Maseratis luksus-SUV vil prises svært høy. Og billig blir det virkelig ikke.

Nå er nemlig de norske prisene klare. Innstegsmodellen, med 3-liters diesel på 275 hk, bikker millionen med en startpris på 1.149.000 kroner.

Det er likevel ikke fullt så dyrt som en del hadde fryktet, og på linje med en topputstyrt Mercedes SUV.

Toppmodellen, Levante S med V6-er og 430 hk er priset til 1.590.000.

– Jeg tror bilen er priset veldig riktig. Den er faktisk noe billigere enn en Range Rover Sport, og litt over en BMW X6, for eksempel.

Broom kommer naturligvis tilbake med utfyllende info og test så fort nyeheten er på norsk jord.