Meny

Topp 3: Her er nybilene vi blir snytt for

Her er tre biler vi gjerne skulle sett var tilgjengelig hos norske importører. Men så heldige er vi ikke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Noen av disse kunne blitt storselgere.

På bilutstillingen i Genève blir det vist en rekke nyheter som norske kjøpere kan vente seg på markedet i løpet av tiden som kommer.

Men det er også en del nye modeller som vi ikke får kjøpe, i alle fall ikke gjennom en norsk importør. Det er for eksempel ingen merkeforhandlere av Seat eller Infiniti her på berget.

Det er synd, for nettopp disse to byr på et par ganske interessante biler.

For mange konkurrenter

VW-eide Seat har fått en rekke tøffe modeller i sortimentet de siste årene.

De er på samme måte som Skoda et litt rimeligere bilmerke, og kanskje er det derfor de ikke er i Norge. Det blir rett og slett for mange konkurrenter til Volkswagen.

Nå har merket riktignok forsøkt seg i Norge tidligere, uten helt å treffe blink. Men den gangen var også modellutvalget ganske mye tynnere enn det er nå.

Premiummerke

Infiniti på sin side er premium-merket til Nissan, litt på samme måte som Lexus er det for Toyota.

Og akkurat som for Lexus, er USA et svært viktig marked for Infiniti. Men ulikt Lexus har de ikke etablert seg i Norge.

Når en ser på hvilken suksess Toyotas-premiummerke har hatt de siste årene, er det kanskje på tide å revurdere den avgjørelsen?

I alle fall, her er tre biler vi gjerne skulle sett ute hos norske forhandlere:

Denne kunne blitt populær i Norge

1. Seat Ateca

Ateca kan bli en storselger for Seat. Men til Norge kommer den ikke.

For første gang skal Seat forsøke seg i SUV-segmentet, og de gjør det med knalltøffe Ateca.

Den bygger på samme plattform som VW Tiguan, og er dermed større enn for eksempel Nissan Qashqai. Sistnevnte regnes likevel som en naturlig konkurrent.

Motorene blir også hentet fra søstermodellen Tiguan. Men i Ateca får du ikke den ladbare hybrid-løsningen som etter alle solemerker blir tilgjengelig i Tiguan.

Seats tilhørighet til VW-konsernet nyter de godt av også på utstyrssiden. Her blir det Traffic Jam-assist, som både gasser, bremser og styrer for deg i hastigheter opp til 60 km/t, og infotainmentsystem med 8" skjerm.

Og selv om Ateca i utgangspunktet har forhjulstrekk, kan du naturligvis også bestille den med 4x4.

Ny modell skal inn i statuskampen

2. Infiniti QV30

Under skallet har denne veldig mye av storselgeren Mercedes GLA i seg. Men designet er helt annerledes, både utenpå og inni.

En annen bil vi tror kunne blitt populær blant SUV-hungrige nordmenn er Infiniti sin variant av Mercedes GLA.

Her er vi altså over i premiumsegmentet.

GLA har vært en kjempesuksess i Norge, og på samme basis har altså Inifiniti laget en helt annerledes bil. I alle fall med tanke på utseendet.

Her er det langt mer fokus på design som skiller seg ut. Den ser rett og slett veldig bra ut!

Men du må ofre litt også. Blant annet er bagasjerommet mindre, på grunn av den sterkt skrånende bakluka.

Interiøret byr også på litt mer særpreg enn hos Mercedes, og her ser vi også at bilen er tilpasset det amerikanske markedet.

Bonus til alle dere som hater frittstående infotainmentskjermer som står oppå dashbordet: Infiniti har valgt en integrert løsning!

Her kan du gjøre et kupp på ukjent luksus-SUV

3. Infiniti Q50

Denne lekre coupeen kommer ikke til Norge.

Nok en Infiniti altså – og den flotteste av trioen vi nevner her. Dette er coupe-utgaven av merkets mest solgte modell Q60.

Det er litt Lexus over grill og hele designet generelt, faktisk. Og begge disse merkene er jo populære i USA. Det er neppe helt tilfeldig.

Coupeen leveres med tre motoralternativer – 208, 300 eller 400 hk. De to sistnevnte kommer med 3-liters twin turbo-teknologi. Den kan også leveres med 4x4.

Dahbordet domineres forøvrig av TO store skjermer til infotainmentsystemet.

Dette kunne vært en naturlig konkurrent til BMW 4-serie, Audi A5 og Mercedes C-klasse coupe her hjemme.

Prut til selger blir sint!

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus