Dette er seks av de største skandalene i bilbransjen
Nei – det er ikke bare VW som har gått på en smell.
Høsten 2015 var nyhetsbildet til en stor del preget av skandalen rundt utslipps-jukset til Volkswagen. Spaltemeter på spaltemeter ble skrevet om saken. Og det gjøres for så vidt fortsatt.
Vi skal la den ballen ligge denne gangen, men heller ta et lite tilbakeblikk. Utslippsjukset til VW er nemlig langt fra det første, eller det største, i bilismens historie. Selv om den både er og var alvorlig nok.
Les også: Volkswagen etterforskes for grovt bedrageri i Sverige
Dårlig motorfeste hos Chevrolet
GM og Chevrolet produserte mellom 1958 og 1969 biler som hadde potensielle feil på motorfestene. Disse kunne rett og slett kollapse og motoren ble vridd ut av stilling. Som om det ikke var nok, strammet motoren som var ute av posisjon gassoverføringen, slik at bilen gikk på full gass når dette inntraff. Girkassen, som er festet på motoren kom også ut av posisjon, slik at girspaken kilte seg fast. Dette gjorde det umulig å få satt bilen i fri/nøytral for å få bremset ned og stoppet doningen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenResultatet sier seg selv. Dette medførte flere alvorlig ulykker – også dødsulykker.
GM visste om problemet men valgte å tie stille om det lenge. Helt til 1971, da de måtte kalle inn 6,5 millioner biler til utbedring.
Les også: Volkswagen må trolig kjøpe tilbake 115.000 biler
Skummel bensintank-plassering hos Ford
Den nye kompakte Pinto-modellen ble en kjempehit da den kom i 1971. Men allerede under introduksjonen av modellen visste Ford om det som var en fatal konstruksjonstabbe.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBensintanken var nemlig plassert rett foran bakre støtfanger. Farlig nært også bakakselen. Ved påkjørsel bakfra i lav fart, kunne det komme bensin inn i kupeen og det hele kunne ta fyr. Hvilket det også gjorde. Både mye og ofte. Hele 900 mennesker mistet livet som følge av denne tabben.
Ford hadde faktisk utviklet en oppgradrings-pakke som kunne bøte på problemet. Det ville kostet dem 11 dollar pr. bil. Det tok de seg ikke råd til.
Artikkelen fortsetter under annonsenI stedet endte de opp med å betale hundrevis av millioner dollar i erstatninger da saken ble kjent.
Les også: Ny Tesla kan snu bilmarkedet på hodet
Fordene begynte å trille
Kort tid etter skandalen med Pinto var Ford ute i hardt vær igjen. I 1972 viste det seg at automatgirspakene deres ikke alltid låste seg i P (Parkering), men kunne gli tilbake til R (Revers), Med det resultatet at bilene begynte å trille når de sto parkert.
En liten teknisk modifikasjon var det som skulle til for å løse problemet. Det ville kostet noen øre per bil.
Ford valgte å ikke gjøre dette. Det endte med nesten 800 ulykker, 77 dødsfall og 20 millioner dollar i erstatning til ofre og etterlatte.
De amerikanske trafikkmyndighetene truet Ford med å kalle tilbake hele 23 millioner biler. Noe som trolig ville ført til at Ford gikk konkurs. Det hadde også blitt historiens største tilbakekalling, noen gang.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet endte med et kompromiss. Ford sendte ut 23 millioner klistermerker til eierne av de berørte bilene som oppfordret til å forsikre om at bilene virkelig sto i P når de ble parkert.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Volvo tilbakekaller 59.000 biler
Dekkene eksploderte
Helt siden tidenes litt utpå dagen, hadde Ford hatt et samarbeid med den amerikanske dekkprodusenten Firestone.
Slik var det også i 1990, da Ford lanserte sin nye Explorer. En bil som fort ble en suksess og som solgte svært godt. Men også her var det en hake.
Firestone-dekkene som satt på disse bilene eksploderte og medførte tusenvis av ulykker og nesten 100 dødsfall. Ford og Firestone skyldte på hverandre. Firestone på for lavt luftrykk, vamgang og for tunge biler. Ford på for dårlige dekk i henhold til spesifikasjonene de hadde lagt til grunn ved bestillingen av dekkene til Explorer.
Artikkelen fortsetter under annonsen19,5 millioner dekk ble byttet ut. Erstatningene beløp seg nok en gang til skyhøye millionbeløp. Ford og Firestone har siden ikke samarbeidet.
Les også: Så mye varierer prisene – på samme dag
Problemer med gulvmattene
I 2009 var det Toyota og Lexus som var ute i hardt vær og fikk en stor tilbakekalling.
Ryktene gikk om at bilene akselererte av seg selv og ikke lot seg bremse. US National Highway Traffic Safety Administration mottok over 100 rapporter med lignende hendelser der Toyota og Lexus var involvert. Også her hjemme var det en del oppmerksomhet rundt problematikken.
Toyota nektet også til å begynne med for at det var noe feil med bilene, men tok likevel dette på største alvor. Grundige undersøkelser ble igangsatt.
De hadde i grunnen rett. Det var egentlig ikke bilen det var noe feil på. Det var gulvmatten som kunne kile seg i pedalene. Løsningen var å forhindre denne i å forskyve seg med to enkle klips. 8 millioner biler ble tilbakekalt.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Toyota tilbakekaller 15.000 biler i Norge
Airbag-smell fra Japan
Den japanske airbag-produsenten Takata nektet lenge for at det var noe feil, men etter flere ulykker med dødelig utfall på grunn av airbager som utløste uten grunn, tok endelig Takata affære.
Det viste seg at det faktisk var feil med airbagene og hele 53 millioner biler måtte tilbakekalles for utbedring. Takata er underleverandør til en rekke forskjellige bilprodusenter, dermed fikk denne svakheten store konsekvenser.
Les også: Dette skiltet dukker snart opp i nærheten av deg