Dette er seks av de største skandalene i bilbransjen

Tabber, skandaler og skyhøye erstatningsbeløp har det vært en god del av i bilindustrien.
Tabber, skandaler og skyhøye erstatningsbeløp har det vært en god del av i bilindustrien.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nei – det er ikke bare VW som har gått på en smell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høsten 2015 var nyhetsbildet til en stor del preget av skandalen rundt utslipps-jukset til Volkswagen. Spaltemeter på spaltemeter ble skrevet om saken. Og det gjøres for så vidt fortsatt.

Vi skal la den ballen ligge denne gangen, men heller ta et lite tilbakeblikk. Utslippsjukset til VW er nemlig langt fra det første, eller det største, i bilismens historie. Selv om den både er og var alvorlig nok.

Les også: Volkswagen etterforskes for grovt bedrageri i Sverige

1969-modell Chevrolet Camaro. Illustrasjonsbilde
1969-modell Chevrolet Camaro. Illustrasjonsbilde

Dårlig motorfeste hos Chevrolet

GM og Chevrolet produserte mellom 1958 og 1969 biler som hadde potensielle feil på motorfestene. Disse kunne rett og slett kollapse og motoren ble vridd ut av stilling. Som om det ikke var nok, strammet motoren som var ute av posisjon gassoverføringen, slik at bilen gikk på full gass når dette inntraff. Girkassen, som er festet på motoren kom også ut av posisjon, slik at girspaken kilte seg fast. Dette gjorde det umulig å få satt bilen i fri/nøytral for å få bremset ned og stoppet doningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet sier seg selv. Dette medførte flere alvorlig ulykker – også dødsulykker.

GM visste om problemet men valgte å tie stille om det lenge. Helt til 1971, da de måtte kalle inn 6,5 millioner biler til utbedring.

Les også: Volkswagen må trolig kjøpe tilbake 115.000 biler

Skummel bensintank-plassering hos Ford

Den nye kompakte Pinto-modellen ble en kjempehit da den kom i 1971. Men allerede under introduksjonen av modellen visste Ford om det som var en fatal konstruksjonstabbe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bensintanken var nemlig plassert rett foran bakre støtfanger. Farlig nært også bakakselen. Ved påkjørsel bakfra i lav fart, kunne det komme bensin inn i kupeen og det hele kunne ta fyr. Hvilket det også gjorde. Både mye og ofte. Hele 900 mennesker mistet livet som følge av denne tabben.

Ford hadde faktisk utviklet en oppgradrings-pakke som kunne bøte på problemet. Det ville kostet dem 11 dollar pr. bil. Det tok de seg ikke råd til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I stedet endte de opp med å betale hundrevis av millioner dollar i erstatninger da saken ble kjent.

Les også: Ny Tesla kan snu bilmarkedet på hodet

Ikke alle kundene var like fornøyde med at Ford holdt seg passive. Foto:NTB scanpix
Ikke alle kundene var like fornøyde med at Ford holdt seg passive. Foto:NTB scanpix

Fordene begynte å trille

Kort tid etter skandalen med Pinto var Ford ute i hardt vær igjen. I 1972 viste det seg at automatgirspakene deres ikke alltid låste seg i P (Parkering), men kunne gli tilbake til R (Revers), Med det resultatet at bilene begynte å trille når de sto parkert.

En liten teknisk modifikasjon var det som skulle til for å løse problemet. Det ville kostet noen øre per bil.

Ford valgte å ikke gjøre dette. Det endte med nesten 800 ulykker, 77 dødsfall og 20 millioner dollar i erstatning til ofre og etterlatte.

De amerikanske trafikkmyndighetene truet Ford med å kalle tilbake hele 23 millioner biler. Noe som trolig ville ført til at Ford gikk konkurs. Det hadde også blitt historiens største tilbakekalling, noen gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det endte med et kompromiss. Ford sendte ut 23 millioner klistermerker til eierne av de berørte bilene som oppfordret til å forsikre om at bilene virkelig sto i P når de ble parkert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Volvo tilbakekaller 59.000 biler

For noen øre per bil kunne Ford fikset girspaken. Illustrasjonsbilde
For noen øre per bil kunne Ford fikset girspaken. Illustrasjonsbilde

Dekkene eksploderte

Helt siden tidenes litt utpå dagen, hadde Ford hatt et samarbeid med den amerikanske dekkprodusenten Firestone.

Slik var det også i 1990, da Ford lanserte sin nye Explorer. En bil som fort ble en suksess og som solgte svært godt. Men også her var det en hake.

Firestone-dekkene som satt på disse bilene eksploderte og medførte tusenvis av ulykker og nesten 100 dødsfall. Ford og Firestone skyldte på hverandre. Firestone på for lavt luftrykk, vamgang og for tunge biler. Ford på for dårlige dekk i henhold til spesifikasjonene de hadde lagt til grunn ved bestillingen av dekkene til Explorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

19,5 millioner dekk ble byttet ut. Erstatningene beløp seg nok en gang til skyhøye millionbeløp. Ford og Firestone har siden ikke samarbeidet.

Les også: Så mye varierer prisene – på samme dag

Ford Explorer med eksplodert Firestone dekk. Foto: NTB scanpix
Ford Explorer med eksplodert Firestone dekk. Foto: NTB scanpix

Problemer med gulvmattene

I 2009 var det Toyota og Lexus som var ute i hardt vær og fikk en stor tilbakekalling.

Ryktene gikk om at bilene akselererte av seg selv og ikke lot seg bremse. US National Highway Traffic Safety Administration mottok over 100 rapporter med lignende hendelser der Toyota og Lexus var involvert. Også her hjemme var det en del oppmerksomhet rundt problematikken.

Toyota nektet også til å begynne med for at det var noe feil med bilene, men tok likevel dette på største alvor. Grundige undersøkelser ble igangsatt.

De hadde i grunnen rett. Det var egentlig ikke bilen det var noe feil på. Det var gulvmatten som kunne kile seg i pedalene. Løsningen var å forhindre denne i å forskyve seg med to enkle klips. 8 millioner biler ble tilbakekalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Toyota tilbakekaller 15.000 biler i Norge

Enkel løsning på dramatisk problem. Foto: Toyota
Enkel løsning på dramatisk problem. Foto: Toyota

Airbag-smell fra Japan

Den japanske airbag-produsenten Takata nektet lenge for at det var noe feil, men etter flere ulykker med dødelig utfall på grunn av airbager som utløste uten grunn, tok endelig Takata affære.

Det viste seg at det faktisk var feil med airbagene og hele 53 millioner biler måtte tilbakekalles for utbedring. Takata er underleverandør til en rekke forskjellige bilprodusenter, dermed fikk denne svakheten store konsekvenser.

Les også: Dette skiltet dukker snart opp i nærheten av deg

Takata måtte gi deg til slutt. Foto: Takata
Takata måtte gi deg til slutt. Foto: Takata