Meny

Dette er den eneste i sitt slag

Ferrari bygde kun én åpen Testarossa. Her er den i all sin prakt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Få biler kan skilte med så unik eierhistorikk som denne.

Ferrari Testarossa er et av de store ikonene fra 80-tallet, og noen av Broom-leserne har helt sikkert hatt bilen som poster på barnerommet under oppveksten. Nå begynner også prisene å våkne til liv, og en 80-talls Testarossa regnes som en av de beste investeringene du kan gjøre.

Men som alltid: Noen investeringer er bedre enn andre. Særlig gjelder det hvis bilen er helt unik, som f.eks en åpen Ferrari Testarossa. Da heter den selvsagt ikke Cabriolet, da det høres altfor døllt ut for de som liker åpne biler. I stedet heter den Spider, som åpne italienske biler ofte gjør.

Les også:  Legendarisk sportsbil kan gjøre comeback

Spesiallaget for sjefen sjøl

Den ble spesiallaget i 1986 for mannen som ledet hele det mektige FIAT-konsernet, Gianni Agnelli, og ble solgt på auksjon i Paris av Artcurial Motorcars under Retromobile-messen i starten av februar. Forventet salgspris var et sted mellom 6,4 millioner kroner og 8,5 millioner kroner, men prisen endte til slutt på 11,6 millioner kroner. Det gjør bilen til tidenes dyreste 80-talls Testarossa.

Les også:   Dette kan være et ekte bruktbil-kupp

Bilen ble levert til Agnelli i 1986, to år etter at Testarossaen hadde stjålet showet under Paris-messen i 1984. Mekanisk er bilen lik en vanlig Testarossa, mens den utvendig kjennetegnes med en spesiallaget soft top og mengder av små kjøleåpninger over motoren.

Les også:   Russisk sportsbil: Bilenkin Classic Cars Vintage

Motorlokket har helt andre riller enn vanlig Testarossa har.

Spesiell grunn for sølvfargen

Rett bak frontruten er en vindskjerm som enkelt klipses av eller på. Sølvfargen skyldes at grunnstoffet sølv har det kjemiske symbolet AG, de to første bokstavene i Agnelli, og de blå stripene er en vakker detalj.

Les også:   Mener denne sporten ikke er noe for damer!

Innvendig er det meste likt en vanlig Testarossa, men Agnelli fikk en særegen detalj. Den har nemlig en elektromekanisk innretning som opererer clutchen, slik at du skifter gir ved bare å bruke girspaken. Agnelli hadde en ulykke i sine yngre dager, og å betjene clutchen var vondt for ham. Systemet ble egentlig utviklet for Lancias rallybiler, og ble senere montert på noen få Mondial-modeller (samt Agnellis egen F40).

Les også:  Unik sportsbil dukket opp etter 30 år i skjul

Den eneste fra fabrikk

Nå har du kanskje sett åpne Testarossaer tidligere. Sultanen av Brunei hadde to, og tuningselskaper som Straman (Michael Jackson kjørte en sort Straman Testarossa i en Pepsi-reklame på 80-tallet) og Koenig vakte oppsikt med åpne Testarossaer. Flere andre biler ble også ombygget her og der. Men Agnellis er den eneste som ble levert uten tak FRA fabrikk, og det sier sitt om hvilket samlerobjekt dette er.

Les også:  Super-Toyotaen som aldri ble solgt

Agnelli likte åpne biler, og hadde også en takløs utgave av Lancia Delta Integrale.

Hvem var Gianni Agnelli?

Giovanni «Gianni» Agnelli var Italias kanskje mektigste mann i sine glansdager. Da eide han det meste av Italias bilindustri, fotballaget Juventus, to av de største avisene og en skiresort. På det meste eide han selskaper som til sammen utgjorde over 25 prosent av Italias aksjemarked.

Han ble født inn den styrtrike Agnelli-familien i 1921, hvor bestefaren Giovanni (som han var oppkalt etter) hadde stiftet bilmerket FIAT. I sine yngre dager var han en playboy i Europas jetsetliv. Men en bilulykke i 1952 fikk ham til å legge om livsstilen, og han konsentrerte seg mer om familiebedriften FIAT. Etter en periode som visepresident, tok han over selskapet i 1966.

Han var Italias rikeste og mektigste mann, og en svært viktig faktor bak FIATs suksess. Agnelli trådte av i 1996, og døde av prostatakreft i 2003. Mest kjent var han kanskje for sin utsøkte og alltid elegante klesstil, som fikk bladet Esquire til å kåre ham til en av historiens fem best kledte menn.

Les også:   Så smart kan en bobil være

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus