Volvo: Disse stasjonsvognene er aktuelle for Norge

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stasjonsvognene har tapt markedsandeler til SUV-ene. Kanskje kan disse gjøre noe med det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvos stasjonsvogner har vært førstevalget til norske bilkjøpere i årevis, og endelig er arvtakeren til V70 lansert. V90 er ventet til høsten og den rimeligst versjonen vil koste fra 469.000 kroner. Da får du D3 med 150-hester diesel og manuelt gir.

Skal du ha firehjulsdrift er D5 med 235 hester og automat rimeligste versjon med en startpris på 657.000 kroner.

En ladbar hybrid med totalt 407 hk (bensinmotor + elmotor på 87 hk) kommer også. Bagasjeromsplassen med ryggen på baksetene nedfelt er oppgitt til 1526 liter, noe som er ganske beskjedent i stasjonsvognsegmentet.

Les også: Sjekk denne luksusen fra Volvo

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Volvo V90. Foto: Volvo

Optimalisert

Kia Optima som stasjonsvogn (kalt Sportswagon) blir i første omgang å få med en 1,7-liters dieselmotor med 141 hk eller en toliters bensinmotor med 163 hk. En GT-versjon med 245-hesters turbomotor kommer også.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjeplassen i stasjonsvognen er oppgitt til 553 liter, nøyaktig det samme som slektningen Hyundai i40. Til sammenligning er bagasjeplassen i Skoda Superb oppgitt til 660 liter. Elektronisk justerbart understell med innstillingsmuligheter er standard på GT-versjonen, og kan fås som ekstrautstyr til 1,7 diesel.

Optima stasjonsvogn vil komme for salg i Norge i løpet av høsten.

Les også: Optima kan gi Kia en ny bestselger i Norge

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kia Optima stasjonsvogn. Foto: Kia

Firehjulsstyring

Ifølge Renault har 4,6 meter lange Mégane Sport Tourer den lengste lastekapasiteten sitt segment på 2,8 meter når baksetene er felt ned. Bagasjerommet er på 580 liter. Mègane kommer flere bensin- og dieselalternativer, og tidlig i 2017 kommer en dieselhybrid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den morsomste versjonen bli Sport Tourer GT med over 200 hester og såkalt 4CONTROL der bakhjulene svinger med for bedre veigrep.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Morobil fra Renault til svært hyggelig pris

Renault Mégane Sport Tourer er ventet til Norge mot slutten av året, men allerede til sommeren kommer den større Talisman Sport Tourer.

Prisene på Mégane starter på 250.000 kroner. Også GT-versjonen kommer med en startpris rett under 400.000 kroner.

Renault Mégane Sport Tourer. Foto: Renault

Les også:

Den er raskere enn en Porsche Panamera - og har skikkelig bagasjerom

Vi har testet nye Audi A4

Den har plass til hele familien og gjør 0-100 på 3,3 sekunder

Saken ble opprinnelig publisrt på Klikk.no