Slik klarer Tesla SUV-en seg mot konkurrentene

Sosse-SUV-er: Tesla Model X øverst, møter fra venstre BMW X5, Mercedes GLE og Volvo XC90.
Sosse-SUV-er: Tesla Model X øverst, møter fra venstre BMW X5, Mercedes GLE og Volvo XC90.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen av de kuleste SUV-nyhetene akkurat nå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi nordmenn kjøper SUV-er som aldri før. Og det er kanskje ikke så rart. Det dukker nemlig stadig opp nye, fancy og fristende modeller. Navn som BMW X5, Mercedes GLE (som het ML tidligere) og ikke minst Volvo XC90 er alle velkjente fristelser for de av oss som liker høy sittestilling, greit med plass og god fremkommelighet.

Tesla er et helt annet bilmerke, som på kort tid har gjort skikkelig vei i vellinga på det norske bilmarkedet. Model S er en stor suksess, nå får den snart selskap.

Les også: Her er Audis nye kompakt-SUV

Nå er Tesla model X her

Det er nemlig straks klart for Teslas særegne Model X.

Dette er altså en ren elbil. Noen forbrenningsmotor eller rekkevidde-forlenger finnes ikke. I tillegg er det en SUV. En mildt sagt annerledes og utfordrende kombinasjon fra Tesla, nok en gang.

Kan den rokke ved det etablerte SUV-trekløveret vi allerede her nevnt, slik som Tesla Model S utfordret premium-personbilmarkedet da den kom?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er prisene på Teslas nye super-SUV

Miljø-variantene

Vi velger å sammenligne Model X med de såkalte miljøvariantene av de andre. Det vil si utgavene med hybride drivlinjer og dermed reduserte avgifter.

Dette vil si at BMW X5, Mercedes GLE og Volvo XC90 i denne sammenligningen er ladbare hybrider, med en strekt begrenset rekkevidde på bare strøm, før en forbrenningsmotor tar over og tar deg dit du skal.

Miljøgevinsten blir helt klart størst ved mye småkjøring og hyppig lading. På langkjøring går vinninga langt på vei opp i spinninga.

Les også: Aldri har vi kjøpt flere slike biler

Fra priser

Prisene vi operer med her er «start-priser» eller «fra-priser». Det vil si uten tilleggsutstyr av noe slag. I dette segmentet er det jo vanlig å krysse av mye på utstyrslisten.

Så at prisene i praksis vil bli høyere, er vel ikke til å stikke under en stol. 100.000-200.000 kroner er vel snarere regelen, enn unntaket her.

Les også: Dette er de norske SUV-favorittene

Hvilken ville du valgt - og hvorfor? Skriv inn i kommentarfeltet under.