Skatteetaten nedringes av spørsmål om årsavgiften

Over ti milliarder kroner skal kreves inn i årsavgift i år. Satsene varierer mye, etter hva slags kjøretøy du eier.
Over ti milliarder kroner skal kreves inn i årsavgift i år. Satsene varierer mye, etter hva slags kjøretøy du eier.

Snart er det tid for betaling av årsavgiften på bilen. Det betyr stor pågang på telefonen til Skatteetaten, som på det meste har håndtert samtaler fra over 2000 undrende bilister om dagen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

21. mars skal årsavgiften for 2016 betales, og krav er sendt ut til eierne av 3,7 millioner kjøretøyer, melder Skatteetaten.

Tall fra Tolletaten viser at rundt 3 prosent av alle som mottar fakturaen, har spørsmål om betalingen.

Regiondirektør Ann Kjersti Kjeia Sletten i Skatt øst opplyser at til tross for at telefonsenteret på det meste har håndtert over 2000 samtaler om dagen, så regner hun med at enda flere vil ta kontakt etter hvert som betalingsfristen nærmer seg.

Les også: Nå kommer denne regningen – sjekk hvor mye du må betale

Spørsmålene som hyppigst går igjen, handler om kjøp og salg av kjøretøy.

– Dersom bilen ikke er registrert på den nye eieren innen 1. januar, står du som ansvarlig, sier Sletten.

I pressemeldingen kommer Skatteetaten med eksempler på kreative forklaringer fra bileeiere som prøver å slippe unna avgiften.

– En innringer fortalte at bilen var så nedsnødd at det var umulig å få tak i skiltene. En annen fortalte om en håpløs festeanordning som gjorde at skiltene satt bom fast. Noen lurer også på om avgiften er den samme hvis bilen benyttes sjelden: «Jeg bruker bilen bare to ganger i året. Da blir det vel rabatt?».

Staten tjener i overkant av ti milliarder kroner på årsavgiften.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus