Denne elbilen skal holde i 250 kilometer

IONIQ Electric

I bilen er det benyttet sukkerrør, resirkulert plastikk og vulkansk stein.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

IONIQ heter denne bilen som er en tretrinns-modell fra den koreanske bilprodusenten Hyundai. Den kommer i første omgang som hybrid , deretter som elbil og til slutt som ladbar hybrid (plug in-hybrid).

Først til Norge kommer hybridmodellen som har en firesylindret 1,6-liters GDI bensinmotor på 105 hk som jobber sammen med en elektrisk motor på 43 hk. Den totale ytelsen er på 143 hk og 265 Nm, og den kommer med en sekstrinns dobbeltclutchet girkasse. Du kan velge mellom Sport- og Eco-funksjon som justere girskiftene.

Batteriet i hybriden er en pakke med lithium-Ion polymer-batterier, i stedet for de mer vanlige nikkel-metall-hydrid-batteriene, noe som ifølge Hyundai betyr raskere og mer effektiv lading og høy grad av batteriutnyttelse. For å påvirke interiør og lastekapasitet minst mulig er batteriene plassert under baksetene. Det skal gi en bagasjeplass på 750 liter med baksetene nedslått.

Les også: Kjør elbil – spar titusener

(Artikkelen fortsetter under bildet)

IONIQ Hybrid


Elbilen kommer i år

Også den helelektriske versjonen av IONIQ kommer til Norge i år. Den har et 28 kWt lithium-ion-polymer-batteri som gir en rekkevidde på opp til 250 km. Den elektriske motoren yter 88 kW (120 hk) og gir en toppfart på 160 km/t med et dreiemoment på 295 Nm gjennom en ett-trinns reduksjonsgirkasse.

I 2017 kommer IONIQ som ladbar hybrid til Norge. Den skal kunne kjøre opptil 50 kilometer på 8,9 kWt lithium-ion-polymerbatteriet. Den elektriske motoren på 45 kW (61hk) gir sammen med den firesylindrede 1,6-liters bensinmotoren et oppgitt CO2-utslipp på 34 g/km.

Prisene på IONIQ-modellene er ikke klare ennå. Hyundai i Norge tror de kan være klare i mai.

Les også: Opels elbil blir kalt en «elbil-revolusjon»

(Artikkelen fortsetter under bildet)

IONIQ Plug-in


Vulkansk stein, resirkulert plastikk og sukkerrør

For å utnytte el-bilens energikilder best mulig er det viktig å spare vekt. Hyundai har løst dette ved å bruke aluminium i panser og bagasjelokk, noe som ifølge produsenten reduserer vekten med 12,4 kilo sammenlignet med dersom man hadde benyttet vanlig stål. Også i hjulopphenget brukes det aluminium, noe som gir en besparelse på ytterligere 10 kilo.

Et annet eksempel på vektreduksjon er de innvendige dørdekslene som er laget av resirkulert plastikk kombinert med pulverisert tremasse og vulkansk stein. Kvalitet og lyddemping er like god som med ordinære materialer, ifølge Hyundai, men vektbesparelsen er på 20 prosent sammenlignet med de materialer som vanligvis blir brukt.

Mindre bruk av oljebaserte materialer betyr for eksempel at teppene inne i bilen delvis er laget av råmateriale fra sukkerrør. Dette forbedrer luftkvaliteten inne i bilen og gjør at flere deler på bilen kan resirkuleres. Også bagasjeromsgardinen er laget av nye lettvektsmaterialer og er 25 prosent lettere enn de som finnes på Hyundais øvrige modeller.

Les også:

Gjør 0-100 km/t på 3,3 sekunder

På tide å skille seg ut, Tesla-eier?

Jeg sparer 30 000 kroner i året

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus