Så lite koster Audi-verstingen nå

Audi RS4 er en skikkelig verstingbil - selv om den ser relativt uskyldig ut. Bak grillen og den voldsomme frontfangeren skjuler det seg nemlig en skikkelig illsint biturbo-motor. Den spytter ut 380 hk (da bilen var ny) – og sørger for et svært potent fraspark.
Audi RS4 er en skikkelig verstingbil - selv om den ser relativt uskyldig ut. Bak grillen og den voldsomme frontfangeren skjuler det seg nemlig en skikkelig illsint biturbo-motor. Den spytter ut 380 hk (da bilen var ny) – og sørger for et svært potent fraspark.

Kjørte fletta av det meste...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Audi har lange tradisjoner med å bygge om helt vanlige familiebiler til å bli noen skikkelige råtasser. Det gjelder også familiebilen A4.

I 2001 var den aller råeste av dem RS4. Den kostet over millionen, blant annet fordi den hadde en helt spinnvill motor på 380 hk under panseret.

Slikt blir det et nærmest latterlig fraspark av.

15 år senere er dette fortsatt et skikkelig råskinn. Men prisen er en helt annen.

I utgangspunktet er det ikke så mange visuelle forskjeller mellom en vanlig Audi A4 og en RS4. Men rillene ved hjulbuen i frontfangeren, RS-emblem i grillen og større luftinntak er blant tingene du kan se etter. Den diskrete stylingen omfatter også sideskjørt og en litt annerledes bakfanger.
I utgangspunktet er det ikke så mange visuelle forskjeller mellom en vanlig Audi A4 og en RS4. Men rillene ved hjulbuen i frontfangeren, RS-emblem i grillen og større luftinntak er blant tingene du kan se etter. Den diskrete stylingen omfatter også sideskjørt og en litt annerledes bakfanger.

Ser tilforlatelig ut ...

Den ser jo ikke helt vill ut der en står med sølv metallic lakk og relativt beskjedne felger. Første generasjon av RS4 var dessuten kun tilgjengelig som stasjonsvogn. Og når du møter den i trafikken, kan du raskt tro at dette bare er en av mange, helt vanlige familiebiler.

Men kjennere merker seg rillene i siden på frontfangeren, de store luftinntakene med gitter, litt bredere skjermer og sølvfargede speilhus. Disse relativt beskjedne detaljene, er det som skiller den fra de andre.

Det er de som avslører at denne bilen gjør 0-100 km/t på gnistrende raske 4,9 sekunder.

BMWen har tapt seg over 1,3 millioner kroner

Hyggelig pris

Bilen vi har funnet på bruktmarkedet er en 2001-modell som har rullet 155.000 kilometer. De 15 årene på veien til tross, så ser bilen veldig bra ut.

Prisen er satt til 299.000 kroner.

I annonsen blir den omtalt som helt original, og det er viktig for deg som kjøper. En slik bil SKAL være akkurat slik den kom fra fabrikken. Det er slik den holder prisen best og etterhvert kan bli en ettertraktet klassiker.

De bilene som er tunet eller bygget om fra en vanlig A4 er langt ifra like interessante.

Dette er alt annet enn en vanlig familiebil

To eiere

"Vår" bil har kun hatt to eiere, og ifølge annonsen har den aldri vært vinterkjørt. Den ble importert til Norge i januar i år, og det loves å være vanntett historikk på den.

Fordelen med import, er at den i alle fall er blitt langt mindre utsatt for saltingen som finnes på norske vinterveier og de ikke akkurat paddeflate asfaltstrekningene vi er tilgodesett med.

Klikk her for å se hele annonsen

To ovale enderør og RS-eblem på hekken.
To ovale enderør og RS-eblem på hekken.

Quattro – helt nødvendig

Når det gjelder motoren i RS4 er det en hissig 2,7-liters twin turbo. 380 hk og et dreiemoment på 440 Nm til din rådighet. Nå har nok noen av disse hestene vandret heden siden bilen rullet av produksjonsbåndet i sin tid. Men fortvil ikke – det er garantert mange igjen!

Takket være quattro firehjulsdrift, får den plantet kreftene i bakken, og det bidrar mye til at den klarer sprintøvelsen til 100 km/t på under 5 sekunder.

Selv blant dagens nye stasjonsvogner er det et svært begrenset utvalg som matcher denne typen akselerasjon.

Audi-versting blir nesten 500.000 kroner billigere

Drømme-eieren

På slike biler er det viktig å gå historikken nøye etter i sømmene. Sjekk servicer og vedlikehold, og så mye som mulig om tidligere eiere.

Har det vært voksne eiere som har fulgt opp bilen nøye, helst litt tettere enn strengt tatt nødvendig, er det et godt utgangspunkt.

Forbruket er oppgitt til like i underkant av literen på mila, ved langkjøring. Det blir fort det dobbelt ved bykjøring. Kjører du det remmer og tøyler kan holde, så kan du trolig se bensinmåleren flytte seg mens du kjører! Men slik kan du ikke bry deg om som RS4-eier.

Dette er heftig kjøremaskin til hyggelig pris

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus