Med disse dekkene skal bilen gå lenger

Rullemotstanden i dekke blir viktigere og viktigere. He er det mulig å øke rekkevidden betydelig.
Rullemotstanden i dekke blir viktigere og viktigere. He er det mulig å øke rekkevidden betydelig.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her går utviklingen fort.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å lage et godt dekk består av mange utfordringer. Det skal rulle stille, være slitesterkt, ha godt grep og gode dreneringsegenskaper og det skal rulle lett.

En del av disse parametrene jobber mot hverandre. Derfor må kompromisser inngås. Dette er noe dekkbransjen jobber hardt og nitidig med: Få flest mulig av de gode egenskapene inn i ett og samme dekk.

Lav rullemotstand har fått mer og mer fokus. Da får man nemlig mer ut av hver dråpe drivstoff.

Les også: Dette er de norske SUV-favorittene

Viktigere enn noen gang

De siste årene har elbilene for alvor gjort sitt inntog hos norske bilkjøpere. I kjølvannet av det dukket et nytt ord opp. Nemlig rekkeviddeangst.

Bakgrunnen er først og fremst at elbiler har klare begrensinger på rekkevidde, og da særlig på vinteren. Redusert batterikapasitet i kulda, kombinert med at lys og varmeanlegg krever sitt av strøm, sørger for det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da kan faktisk dekkene være den faktoren som avgjør om du må sette igjen bilen i veikanten, eller kan kjøre de siste kilometerne helt hjem.

Les også: Her er bilen som skjønner norsk

Avanserte greier

En av dem som ligger langt framme her er Nokian. Deres vinterdekk Hakkapeliitta R2 inneholder flere nye materialkomponenter som reduserer varmeutvikling og interne strukturforandringer.

Dette resulterer i at dekket beholder sin struktur under kjøring og gir svært lav rullemotstand.

Nylig fikk Nokian prisen for årets beste dekkteknologi for nettopp dette dekket, som i utgangspunktet er laget for elbilen BMW i3.

Les også: Kjempeenkelt å skifte - men mange vegrer seg

Med rapsolje

– Energisparing fra den lavere rullemotstanden øker bilens rekkevidde. I fremtiden vil vi bruke samme teknologi i våre andre vinterdekk, sier produktutviklingssjef Jarno Ahvenlammi.

Sporene i det symmetriske dekkmønsteret gir fast grep uavhengig av endringene i underlag og temperatur. Rapsoljen som tilsettes gummiblanding gir bedre grep på snø, is og våte overflater.

Les også: Fyller du feil kan det koste skjorta