Denne skal lages i bare 40 eksemplarer

Liker du mektige diffusere, bør nye Lamborghini Centenario absolutt falle i smak.
Liker du mektige diffusere, bør nye Lamborghini Centenario absolutt falle i smak.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lamborghini slår til med en ny spesialmodell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge myten var Ferruccio Lamborghini lei av kvaliteten på sine Ferrarier. Spesielt clutchene på Ferrariene var til stor irritasjon for mannen. Så stor at han en dag kjørte til Enzo Ferrari for å klage på sin Ferrari.

Hva som egentlig skjedde videre er det ulike historier om, men den beste varianten er at Enzo tok imot Ferruccio, og etter å hørt klagingen, sa at Ferruccio burde holde seg til å lage traktorer, så skulle han ta seg av bilproduksjon. Det gjorde Ferruccio så sint at han dro hjem og bestemte seg for å lage sitt eget sportsbilmerke.

Penger i spesialmodeller

Resultatet ble Automobili Lamborghini i 1963 (traktormerket Lamborghini Trattori ble grunnlagt i 1948), og merket har siden den gang konkurrert i det samme markedet som Ferrari.

Siden starten på 2000-tallet har Lamborghini skjønt at det ligger store penger i å lage spesialmodeller i små opplag, basert på allerede eksisterende modeller. Dermed har man som oftest laget et par slike modeller i året, som har fått sin debut på de to store, europeiske bilmessene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Folk måpte og glante på den nye super-Lamboen. Foto: Lorden
Folk måpte og glante på den nye super-Lamboen. Foto: Lorden

Centenario LP 770-4

I år er det 100 år siden Ferruccio Lamborghini ble født (28. april 1916), og dermed har man en unik sjanse til å feire legendens 100-års jubileum, noe som gjøres med spesialmodellen Centenario LP 770-4, basert på superbilen Aventador. Linjeføringen er typisk for merket, med skarpe kanter og detaljer i alle bauger og kanter.

Denne detaljen har ført til hundrevis av ulykker

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mengder av luftinntak, og bak har bilen den voldsomste diffuser verden har sett på lenge. En karbon-monocoque og et karosseri laget i karbon, sørger for at vekten er 1.520 kilo, cirka 55 kilo lettere enn en vanlig Aventador.

Med sitt brede baklys og voldsomme diffuser ligner ikke Centenario på noe annet. Foto: Lorden
Med sitt brede baklys og voldsomme diffuser ligner ikke Centenario på noe annet. Foto: Lorden

Undertegnede har en lang forkjærlighet for det italienske merket, og mener at designet er langt bedre i virkeligheten enn bildene viser. En gedigen vinge strekker seg ut 15 cm når farten krever det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette ble Årets bil 2016

Alle bilene er solgt

LP 770-4 indikerer at motoren er langsmontert i midten, at den har 770 hk og trekk på alle fire. De 770 hestene sørger for en toppfart på 350 km/t, mens 0-100 går unna på 2,8 sekunder. Kun 40 biler vil bli laget, 20 med tak og 20 uten.

Her er SUV-en som skal redde luksusmerket

De første meldingene antydet at prisen skulle være 2,2 millioner Euro, men nå opplyses det at prisen er 1,75 millioner Euro. Dermed er den med sine 17 millioner kroner rene supertilbudet i forhold til det siste fra Pagani og Bugatti. Alle eksemplarene er for øvrig solgt.

Den ser unektelig aggressiv ut, akkurat som en Lamborghini skal gjøre.
Den ser unektelig aggressiv ut, akkurat som en Lamborghini skal gjøre.

Utstillingsbilen står i all sin karbonprakt i Geneve, men kundene får selv bestemme om de vil ha den i spesielle farger. De første bilene leveres til høsten. Bilen har for øvrig firehjuls-styring (ikke så ulikt det Porsche 911 GT3 har), noe som er kjekt å ha på racerbanen idet man jager V12-eren opp til turtalls-sperra på 8600 omdreininger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Offisielt: Her er Audis nye SUV

Jubilanten gikk lei

Ferruccio Lamborghini selv gikk lei av superbil-eventyret på tidlig 70-tall. I 1971 var traktor-selskapet i store økonomiske vanskeligheter, og året etter solgte Ferruccio sin andel i Lamborghini Trattori til rivalen SAME. Men oljekrisen etter Yom-Kippur krigen i 1973, samt frustasjon over streiker og fagforeninger, gjorde at Ferruccio også ønsket seg ut av Automobili Lamborghini.

Han solgte først 51% av sin andel i selskapet, før han i 1974 solgte de resterende 49 prosent. Dermed var Ferruccio ferdig med både traktorer og biler, og resten av sitt liv konsentrerte han seg om andre business-områder som Air-Condition anlegg, hydraulisk utstyr av ymse slag, samt sin store pasjon: Hans egen vingård. Ferruccio Lamborghini døde 20.februar 1993, 76 år gammel.

Norsk storselger har blitt helt ny