Meny

Biodieselen HVO:

Nå testes en ny mirakel-diesel i Norge

Disse fire lastebilene vil de neste tre månedene teste den nye syntetiske biodieselen HVO. Foto: Stein Inge Stølen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

HVO-drivstoffet skal visstnok være trygt å drikke, og kan redusere CO2-utslippet til en lastebil dramatisk.

Noen stusset kanskje over at byrådet i Oslo godkjente all kjøring med lastebiler som oppfyller Euro VI-kravene, på dager med dieselforbud. Men det har en enkel grunn. Ifølge Norges Lastebileier-Forbund slipper nemlig en ny diesel-lastebil ut tre ganger mindre NOx enn en ny diesel-personbil.

Det kan først høres merkelig ut. Det er ikke mange år siden en lastebil spydde ut vesentlig mer NOx enn en personbil. Men de siste årene har man brukt store summer på å utvikle en avansert renseteknologi. Dette systemet tar mye plass, og sitter på en lastebil som et stort aggregat bak motoren, under førerhytta.

Dermed har lastebilen klart å redusere sine NOx-utslipp dramatisk. Mens en 2009-modell lastebil Euro V, slapp ut 1,73 gram NOx per kilometer, så slipper en 2014-modell lastebil Euro IV ut 0,12 gram NOx per kilometer. Men ifølge Norges Lastebileier-Forbund så kan også lastebiler nå dramatisk redusere sitt CO2-utslipp ved å bruke drifstoffalternativet HVO.

Les også:  – Vedfyring farligere enn utslipp fra biler

Hva er HVO?

HVO står for hydrogenerert vegetabilsk olje, og erstatter tradisjonell diesel. Denne biodieselen er basert på vegetabilske oljer, eller animalsk fett (slakteavfall), som under prosessingen tilføres hydrogen (hydrocracking). I praksis skapes da et syntetisk drivstoff med hydrokarbonkjeder, som er en kopi av fossilbasert diesel. Den er en ren gjennomsiktig væske uten lukt eller smak, og den kan visstnok drikkes! (Hvem ville prøvd det med vanlig diesel …)

Smart familie-SUV blir ny

HVO skal kunne senke CO2-utslippene 65-85 prosent sammenlignet med konvensjonell diesel, og senke NOx-utslippene med 10 prosent. Statoil er den største leverandøren av drivstoffet i dag, og kaller det for HVO100. Scania, Volvo, MAN og Mercedes-Benz har godkjent HVO for bruk på deres lastebiler (MAN og Mercedes-Benz kun på utvalgte modeller).

På personbilfronten har Peugeot og Citroën gitt grønt lys til HVO, men de andre fabrikantene har ikke tatt steget da HVO ikke oppfyller de såkalte EN 590-kravene til diesel.

Se hva Per-Jon har samlet på

Fungerer det like bra som vanlig diesel?

For å finne ut om HVO100 fungerer like fint som tradisjonell diesel, har Norges Lastebileier-Forbund satt i gang en langtids-test, hvor de fire største lastebil-importørene i Norge deltar. Startskuddet for testen går 1. mars, og lastebilene med HVO100 på tanken skal så prøves i alle tenkelige situasjoner og kjøreforhold.

Underveis vil lastebilene bli kontinuerlig logget ved hjelp av produsentenes analyseverktøy. Parametere som utslipp, forbruk og kjøremønster vil bli kartlagt og sammenlignet med tilsvarende kjøretøy som bruker konvensjonell diesel.

Etter tre måneder vil datagrunnlaget bli analysert, og resultatene vil bli lagt fram på NLFs bransjemesse Transport 2016 på Lillestrøm den 9.juni. Da først får vi vite mer om hvor bra HVO egentlig er.

Her er bilen som skjønner norsk

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus