Meny

Hyundai kommer med tre norgesbiler i én

Slik ser den nyeste satsningen til Hyundai ut: Ioniq. Denne danner utgangspunkt for tre ulike modeller – en hybrid, en ladbar hybrid og en elbil. Alle tre blir høyaktuelle for norske kjøpere, og kan bidra til å gi det koreanske merket et skikkelig løft. Både hybrid og el-varianten av Ioniq kommer til Norge alt i år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kommer snart med historisk satsning.

Siden de kom til Norge i 1992, har Hyundai solgt over 100.000 biler. Men de siste årene har salget vært sterkt dalende.

Noe av forklaringen er at de har manglet de "rette" modellene for det norske markedet.

Det er i ferd med å endre seg. Nesten over natta. Vi har allerede fått den lekre kompakt-SUVen Tucson. Og nå er en ny modell på vei – som leveres i tre ulike varianter som ALLE passer veldig godt til det norske avgiftssystemet.

Les også: Så ofte bør du skifte motorolje

Det er ingen tvil om at Hyundai begynner å få dreis på interiørene sine. Slik ser Ioniq ut på innsiden.

Tre i ett

Ioniq er navnet, og det gir noen hint om hva vi snakker om. Dette er nemlig en bil som i alle tre varianter har null- eller lavutslipp. Den kommer nemlig som hybrid, ladbar hybrid og som elbil.

Neste uke vises de offentlig for første gang, men allerede nå har vi fått bilder av dem.

Hybriden er først ut, og kommer på markedet om ikke så lenge. Like etter kommer den elektriske varianten, og i 2017 får vi den altså som ladbar hybrid også.

Les også: Her er bilen som kan gi et skikkelig come back i Norge

Hybriden

Hybriden vi blir kjent med først har en kombinasjon av en firesylindret 1,6-liters bensinmotor og en elmotor. Bensinmotoren står for hoveddelen av kreftene. Den yter 105 hk og et dreiemoment på 147 Nm.

Den elektriske motoren på 32 kW (43,5 hk) får strøm fra et lithium-ion-polymer-batteri med kapasitet på 1,45 kWt.

Dette gir en såkalt systemytelse på 141 hk, og opptil 265 Nm dreiemoment.

Forbruket har vi ikke fått bekreftet enda, men et CO2-utslipp på 81 g/km lover godt ...

Les også: Lekker nyhet fra uventet hold

Elektrisk

Den helelektriske Ioniq-modellen er satt opp med et 28 kWt lithium-ion-polymer batteri som gir en rekkevidde på opp til 250 km. Det gjør at den virkelig blander seg i kampen om å ha den beste rekkevidden blant de mer folkelige elbilene, sammen med nye Nissan Leaf.

Den elektriske motoren yter 88 kW (120 hk) og gir en toppfart på 160 km/t med et dreiemoment på 295 Nm, gjennom en ett-trinns reduksjonsgirkasse.

Avhengig av pris, kan dette vise seg å bli en skikkelig storselger her i Norge.

Les også: Line (19) overrasket seg selv da hun kjøpte denne bilen

Ladbar

I 2017 kommer Ioiniq som ladbar hybrid. Den kan kjøre opp til 50 kilometer helt uten utslipp. Det er også nok til å høre med blant de beste.

Den elektriske motoren på 45 kW (61hk) gir sammen med den firesylindrede 1,6 l bensinmotoren et CO2 utslipp på 34 g/km.

Mer info om yteler og forbruk må vi komme tilbake til. Vi lover å komme raskt på banen med informasjon om priser også, naturligvis.

Les også: Denne geniale ideen nekter Nissan å dele

Nesten identiske

Rent designmessige blir alle bilene nesten helt like. Noen små visuelle forskjeller vil skille dem, men ikke annet en detaljer.

Interiøret ser forvørig veldig bra ut, og tar Hyundai et betydelig steg videre. Store og gode skjermer både til infotainmentsystemet og instrumentene er på plass. Så gjenstår det naturligvis å se hvor brukervennlig alt dette blir.

Alle modellene er forøvrig utstyrt med siste nytt fra Android Auto, Apple Car Play, TomTom live services og trådløs lading av smarttelefon.

Dette, og mye mer, kommer vi til å undersøke nærmere under vårt besøk på bilmessen i Genéve allerede neste uke. Følg meg!

 Les også: Dette skal bli ny lavpris-SUV

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus