Meny

Bransjen advarer: Svart verkstedjobb for tre milliarder årlig

Svart arbeid er et betydelig problem innen den norske bilverkstedbransjen. Nå girer Statens vegvesen opp, for å få bedre kontroll over dette markedet. Illustrasjonsfoto.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tar du sjansen på dette?

Svart arbeid er et økende problem hos bilverkstedene, mener bransjen selv. Nå intensiveres kampen mot arbeidslivskriminaliteten.

Uautoriserte bilreparasjoner og svart arbeid på bil utgjør mer enn tre milliarder kroner i året i Norge, anslår Norges Bilbransjeforbund. Bilvask, dekkskift og arbeid med bilglass er da ikke med i beregningen.

– Anslaget er basert på interne granskninger, tips og utviklingen vi har sett i senere tid. Etter noen års nedgang, øker nå omfanget av svart arbeid igjen på grunn av tøffere økonomiske tider og økt konkurranse, spesielt i urbane områder, sier John Fiskvik i Oslo og Akershus Bilbransjeforening, i en pressemelding.

Kommer tilbake ferdig reparert

De seriøse bilverkstedene merker konkurransen fra det ulovlige arbeidsmarkedet.

– Vi ser at stadig flere tar med seg bilen etter en EU-kontroll og kommer tilbake med den ferdig reparert. Ofte har vi mistanke om at reparasjonen er gjort svart. Det er også flere som leverer bil i andres navn for godkjenning, sier administrerende direktør Georg Nygaard i Snap Drive.

De har rundt 70.000 biler innom i løpet av et år.

– Det er også kjent i bransjen at importen av bildeler fra Polen og andre land er økende, selv om det ikke finnes god statistikk, sier Nygaard.

Dette er viktigst når vi har bilen på verksted

Les også: Nå kommer krav om årsavgift fra Skatteetaten

Starter offensiv

Men nå skal det bli vanskeligere å få reparert bilen svart. Statens vegvesen etablerer en ny enhet som blant annet skal avdekke kriminell aktivitet i og rundt bilbransjen.

– I løpet av de neste tre-fire månedene vil juridisk og analytisk kompetanse være på plass i enheten. Svart arbeid i bilverksteder vil være ett av områdene vi skal jobbe med, sier avdelingsdirektør Jon Molnes i Statens vegvesen. Han skal lede den nye enheten.

I første omgang består arbeidet i å skaffe seg oversikt.

– Vi må dokumentere situasjonen for så å kunne finne ut hvilke tiltak, prosedyrer og regelverk som best kan få bukt med problemet. Vi ønsker et nært samarbeid med næringen i dette arbeidet, slik at vi i fellesskap kan se hvilke virkemidler vi og bransjen råder over, sier Molnes.

Nyetableringen til Statens vegvesen skal jobbe mot annen kriminalitet også, som kloning av bilidentiteter, fiktive periodiske kontroller, juks med førerprøver og manipulering av hviletid og kjørelengde i transportbransjen.

Hvis denne lyser bør du skynde deg til verkstedet

Trafikkfarlig

Bilbransjen hilser tiltaket velkommen. Én bekymring er at verksteder som følger lover og regler mister kunder til de som ikke gjør det, en annen er trafikksikkerheten.

– Det kreves i dag høy og spesialisert kompetanse for å utføre reparasjoner og service med den nødvendige tryggheten og kvaliteten. Nesten alle reparasjoner på moderne biler har i større eller mindre grad med sikkerhet å gjøre. Det kan derfor potensielt være livsfarlig å overlate jobben til noen som ikke er kompetente, sier John Fiskvik.

Denne bilen skal bestille service selv

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus