Se hva Per-Jon har samlet på

Dette er ikke en bil du ser hver dag, og selger har attpåtil tre forskjellige til salgs! Faksimile: Finn.
Dette er ikke en bil du ser hver dag, og selger har attpåtil tre forskjellige til salgs! Faksimile: Finn.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå selger han alle tre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle gode ting er tre? Et gammelt ordtak som ingen helt vet hvor stammer fra, men på Finn akkurat nå passer ordtaket til den staselige modellen Fiat 130 Coupe.

Per-Jon fra Tønsberg har nemlig lagt ut tre forskjellige Fiat 130 Coupe til salgs, og det er ikke akkurat hverdagskost noe sted i verden. En fra 1973, en fra 1974 og en fra 1975. Alle i ulik stand, og til ulik pris. En trenger en stor restaurering, den andre bare litt jobb, mens den tredje oppgis å være i meget god teknisk stand. Alle bilene står på Nøtterøy.

Per-Jon forteller at hans fascinasjon for Fiat 130 Coupe startet i 1976, da han fikk se en kjøre forbi i Tønsberg. Noe så vakkert hadde han aldri sett før, og en livslang forelskelse var grunnlagt. Bilen tilhørte en frisør i byen, og året etter hadde Per-Jon kjøpt den. Med årene ble det flere Fiat 130 Coupe, og han eier nå tre stykker. Tre stykker som han selv sier ikke blir brukt lenger, og som derfor fortjener et nytt hjem.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Solgt ny i Norge

Rimeligst er 1973-modellen til 48.000 kroner. Faksimile: Finn.
Rimeligst er 1973-modellen til 48.000 kroner. Faksimile: Finn.

1973-modellen er solgt ny i Norge, og kan det ikke ha vært så mange som ble. Bilen oppgis som et kjørbart (med spørsmålstegn bak kjørbart) restaureringsobjekt. Det er rust i forskjermene og frontruterammen. Prisforlangende er 48.000 kroner.

Nå får disse bilene nytt navn

Stått lagret i mange år

1974-modellen har gått i Vestfold på 70-tallet, og omtales som et lett restaureringsobjekt. Den ble omlakkert på 90-tallet, og motor og drivverk oppgis å være i god stand.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen har stått lagret i mange år, og nye frontlykter følger med. Interiøret er i blått velour. Prisforlangende er 78.000 kroner.

Rosinen i pølsa

1974-modellen har stått lagret i mange år. Faksimile: Finn.
1974-modellen har stått lagret i mange år. Faksimile: Finn.


1975-modellen er rosinen i pølsa. Den blir oppgitt å være i meget god teknisk stand, og har kun kjørt 125.000 km. Bilen har herlig tidsriktig velour-interiør i oransje, med matchende tepper. Bilen har svensk historie, og den er særdeles interessant.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For vognen har nemlig tilhørt en venn av Formel 1-legenden Ronnie Peterson. Noe som bevises ved at Per-Jon har et bilde av den første eieren fra Sverige, sammen med Ronnie og bilen.

Les også: Kjøpte bruktbil på auksjon – gjorde sjokkfunn

Det kan jo også bety at Ronnie selv har rattet bilen. Som vi alle vet, er det jo ikke uvanlig at kompiser lar hverandre få prøve biler, og Fiat 130 Coupe var en svært staselig vogn da den var ny, også for en av verdens beste racerførere. Prisforlangende er 128.000 kroner.

Debuterte i 1971

1975-modellen har tilhørt en venn av racerlegenden Ronnie Peterson. Faksimile: Finn.
1975-modellen har tilhørt en venn av racerlegenden Ronnie Peterson. Faksimile: Finn.


Fiat 130 Coupe var en svært så elegant vogn da den dukket opp på Geneve-utstillingen i mars 1971. Det nydelige designet var ført i pennen av Paolo Martin hos Pininfarina, og interiøret holdt også en svært høy klasse.

Blant de mer finurlige detaljene var en knappstyrt mekanisme som gjorde at føreren kunne åpne passasjerdøren. Girkassen var som standard en automatkasse fra Borg-Warner, men en femtrinns manuell kasse fra ZF kunne også leveres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når denne lampen lyser bør du stoppe

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fiat 130 Coupe var i salg til 1977, etter at 4492 eksemplarer hadde blitt bygget. Under panseret fant man hele tiden V6-motoren som Aurelio Lampredi hadde konstruert.

Lampredi er mest kjent for sitt arbeid hos Ferrari på 40 og 50-tallet, men han gikk deretter til Fiat hvor han blant annet tegnet den legendariske Twin-Cam motoren som så mange Fiat-fans elsker, og som så tjeneste i mengder av ulike Fiater og Lanciaer (og en del andre biler) fra 1966-2000.

Les også: Dette må være Norges mest tungsolgte bruktbil

Noen tror den har Ferrari-motor

Her ligger for øvrig årsaken til en liten misforståelse blant enkelte som sauser sammen Fiat Dino (som hadde Ferrari V6 under panseret), Fiat 130 Coupe og Lampredi, og som derfor tror at Fiat 130 Coupe har Ferrari-motor. Kort fortalt: Det har den ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

V6-motoren i Fiat 130 Coupe er en Fiat-motor. Men designet av en tidligere Ferrari-legende. Og det må vel være bra nok? Spesielt siden Enzo Ferrari selv kjørte Fiat 130 Coupe til daglig. Det sier litt om bilens status, og den kostet da også like mye som to Jaguar E-Type V12 da den var ny.

En annen ting er at det å kjøpe en Fiat 130 Coupe i Norge kan være en smart investering. Nede på kontinentet har den i all stillhet doblet seg i pris de siste årene, men som vanlig henger vi etter her hjemme på berget.

Grunnet dårlig italiensk stål har flertallet av bilene rustet bort for lengst, noe som gjør sjeldenheten enda større. Quentin Wilson regnes som en spesialist på det klassiske bilmarkedet, og han sier at han regner med å se de mest strøkne eksemplarene nærme seg 600.000 kroner om ikke så lenge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med andre ord kan alle bilene her være et godt kjøp. Spesielt gjelder dette 1975-modellen, hvor man får med litt Ronnie Peterson historie på kjøpet. Her er det bare å ta turen til Nøtterøy!

Her kan du se annonsen på 1973-modellen

Her kan du se annonsen på 1974-modellen

Her kan du se annonsen på 1975-modellen

Denne miljøbilen kødder du ikke med