Meny

– Her blir vi rett og slett litt skuffet

Konseptbilen øverst og den produksjonsklare Kia Optima SW under. Forskjellen er både åpenbar og stor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Du skjønner kanskje hvorfor..?

Det er ikke ofte et folkelig bilmerke kupper en større bilutstilling. Men det klarte koreanske Kia på bilutstillingen i Geneve i fjor.

Der viste de nemlig konseptbilen Sportspace, med det resultat at ellers blaserte biljournalister nesten gikk fra konseptet. Bilen fikk massivt skryt, og det var et tydelig krav om at denne MÅTTE gå i produksjon.

Nå har vi akkurat fått de første bildene av bilen som skal hete Optima SW. Og de er en aldri så liten nedtur. Her har nemlig Kia gått i den fella som bilprodusentene noen gang gjør: De viser elegante konseptbiler. Men når det kommer til ferdig bil, er mye av det lekre borte, og bilene fremstår som langt mer hverdagslige.

Praktisk, men...

Ta en titt på bildene over, så tror jeg du skjønner hva jeg mener.

Her blir vi rett og slett litt skuffet. Hvorfor er det slik? Jo, dessverre er det å designe bil å kompromisse. Noen løsninger går ut over plass og praktiske behov. De ryker ofte. Andre ting kan være kostbart å produsere, da blir de ofret underveis. Og så ender vi opp med noe som er mye mindre spennende enn det var i utgangspunktet.

Kia Optima SW er sikkert både god og praktisk, men kanskje ikke direkte spennende i linjeføringen...

Det er Optima SW er veldig godt eksempel på. De elegante og sporty linjene er kraftig nedtonet, ja de er neste borte. Vi står tilbake med en bil som mangler veldig mye av wow-faktoren konseptet hadde. Og da ryker nok også det mange trodde var et viktig salgsargument for Optima stasjonsvogn, at den ville trekke til seg kunder på grunn av designet.

Men OK: Optima stasjonsvogn ser praktisk ut, med bagasjerom på 553 liter, seter som kan legges ned og splittes 40-20-40, den har elektrisk åpning og lukking av bakluke med håndfri funksjon. Bilen får samme bredde (186 cm) og lengde (485 cm) som sedanen, men blir 5 mm høyere.

Dette må være tidenes dyreste minibar

Motorer

Stasjonsvognen vil bli tilgjengelig med en 1.7-liters dieselmotor på 141 hk, en 2.0-liters bensinmotor med 163 hk og i en GT-versjonen utstyrt med Kias nye 2.0 liter turbo bensinmotor med 245 hk.

Sedanens uavhengige hjuloppheng er overført til stasjonsvognen. Elektronisk justerbart understell med innstillingsmuligheter tilpasset europeisk er standard på GT-versjonen, og kan velges som tilbehør til biler med 1.7 liters CRDi dieselmotor.

Android Auto og Apple CarPlay

Innvendig har Kia satset på det de selv beskriver som premium-følelse, med bruk av myke materialer.

Optima stasjonsvogn vil være av de første modeller fra Kia som får Android Auto, utviklet mot Android telefoner, og Apple CarPlay for iPhone.

Begge systemer har stemmestyring som tillater fører å holde oppmerksomheten på veien.

Kia har lagt vekt på å lage praktisk stasjonsvogn, det har gått ut over designet!

Navigasjonssystemet tilbyr Kia Connected Services med oppdatert kjøreorientert informasjon. Annet tilgjengelig utstyr er blant annet trådløs mobillading, 360-graders kamera og Smart Parking Assist System (SPAS).

Her kan Kia få en ny bestselger i Norge

Sikkerhet

Optima stasjonsvogn kan leveres med utstyr som blant annet: Adaptiv Smart Cruise Control (SCC), Automatisk nødbremsesystem, Lane Keeping Assist System (LKAS), Fjernlysassistent, Skiltleser, Blindsonevarsel, Varsling for kryssende trafikk ved rygging ut av parkeringsplass.

Bilen skal være klar for lansering i høst. Prisene er ennå ikke klare, men på designet kommer det neppe noen endringer. Synd, synes vi...

Råtøff – men det beste er på innsiden ...

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus