Meny

Taxien til Vegar har over 400 hestekrefter

Volvos nye XC 90 har solgt meget godt her hjemme. Hybridversjonen med 400 hk skal man derimot lete litt lenger etter. Vegar Bratlie er en av få som eier verstingen - som taxi!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dro til og kjøpte verstingutgaven.

En av fjorårets aller viktigste bilnyheter var Volvos nye SUV, XC 90. Faktisk har ingen biler i denne klassen solgt så mye på så kort tid – og modellen har utvilsomt tatt Norge med storm.

Bare i januar i år ble det registrert hele 215 eksemplarer her hjemme.

Også i taxibransjen begynner nye XC 90 å sette spor. Mange velger bilen med en D5 dieselmotor på 225 hk. Vegar Bratlie fra Hamar er derimot en av svært få som eier verstingutgaven av bilen – som taxi!

Volvo XC 90 T8 heter den. Her snakker vi regelrett om et skikkelig hybridmonster, med 400 hk til rådighet.

– Jeg har alltid vært bilgal, og er så å si oppvokst med Volvo. Da jeg så nye XC 90 for første gang var jeg ikke i tvil, denne måtte jeg bare ha. Både design og muligheten for hybrid, gjorde at jeg bestilte den tvert, forteller Vegar.

Denne bilen er nærmest rykende fersk, og kommer rett fra samlebåndet hos Volvo i Göteborg. Bak ligger det berømte stupetårnet i Hamar.

Etter ett års ventetid, har Hamar-sjåføren nå tilbragt et par uker bak rattet i det nyinnkjøpte gliset fra Göteborg.

– Bilen er spekket med utstyr, og er et stort løft fra forutgående modell. Før jeg byttet til XC 90, fartet jeg rundt i en V70. Kontrasten er stor, både med tanke på kreftene og ikke minst at bilen trekker på alle fire. Jeg har eid mange biler opp gjennom, og denne er klart den jeg liker best.

Les også:   Nesten 1.000 nordmenn har bestilt super-SUV-en til Volvo

Skuffet over forbruket

XC-en til Vegar er foreløpig en av få i Norge av sitt slag. Hybridversjonen driftes av en 2-liters rekkefirer på 318 hk, samt en el-motor på 88. Med til sammen 400 hestekrefter sørger det for et friskt skyv, godt over snittet av hva vi finner langs norske veier. 0-100 km/t går unna på bare 5,9 sekunder.

– Gassresponsen er fantastisk. Kreftene er tilgjengelig med en gang, og jeg vil nesten sammenligne det med «Telsa-skyvet.» Bilen er rett og slett veldig underholdende å kjøre, sier Vegar, men innrømmer at han sjelden har brukt for alle kreftene.

Bilen til Vegar er utstyrt med R-Design-pakken. Den inkluderer blant annet sportsseter, ratt i perforert skinn og andre R-detaljer.

– Jeg kjøpte bilen hovedsakelig på grunn av hybridteknologien. Volvo har selv oppgitt et forbruk på 0,25 l/mil. Som taxi er jeg fullt klar over at dette ikke er mulig, men jeg hadde håpet å klare meg på rundt halvliteren. Slik det er nå bruker jeg litt over 1 liter, det er jeg dessverre litt skuffet og overrasket over.

– Hva tror du forårsaker det?

– Kulda og tøffe vinterforhold er nok noe av forklaringen her. Til sommeren håper jeg på litt hyggeligere forbruk, smiler Vegar.

Dette er rett og slett terningkast 6

Kundene skryter

T8 og R-design-emblemet, avslører at Vegars Volvo er noe av det ypperste de kan levere.

Det er ikke bare heftige ytelser under panseret på Vegars toppmodell. Bilen er også utstyrt med det største lydanlegget Volvo kan levere, noe som innebærer 16 høyttalere og 1400 watt.

– Jeg er glad i musikk, og setter pris på god lydkvalitet. Kort oppsummert kan vi jo si at både motor og lyd står i stor kontrast til min forrige bil. Den fikk jeg faktisk kommentarer på at motoren var for slapp. Det opplever jeg heldigvis ikke nå.

– Det er mange som snakker om bilen. For et par dager siden kjørte jeg en eldre dame som poengterte at bilen så riktig så fin ut. Det er moro at kundene også liker det nye «kontoret» mitt, avslutter han.

Den beste svenske-handelen du kan gjøre

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus