Meny

Nesten 1.000 nordmenn har bestilt super-SUV-en til Volvo

Volvos ladbare hybrid, XC90 T8, er svært populær blant nordmenn. Så langt har rundt 860 nordmenn bestilt toppmodellen, som koster rundt en million kroner. Volvo går så det suser om dagen, og har klare ambisjoner om at 2016 skal bli et rekordår. Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og den er ikke akkurat billig.

Vi i Broom har akkurat vært i Stockholm, der Volvo blant annet presenterte sin helt nye V90. Men Volvo ga oss også et innblikk i den økonomiske driften sin, og det er interessante saker.

Dette har mye å si, ikke bare for V90, den umiddelbare suksessen XC90 og nylig lanserte S90 – men for rekken av nye modeller som er på vei.

Takket være solid økningen i omsetningen, og en tredobling av bunnlinjen fra 2014 til 2015, er Volvo på vei inn i det som kan bli merkets største gullalder.

Les også:  Varme seter: Disse bør du ikke bruke mer enn nødvendig

Kinesisk eier

Tiden da Ford-konsernet var eier av svenskenes store stolhet er bare et fjernt, og la oss være ærlig, relativt trist minne. Ford hadde planer og ambisjoner, men fikk det aldri helt til.

Da kinesiske Geely kom på banen i 2010, ikke akkurat kjent for sin dyptpløyende kunnskap om bil, våknet skeptikerne for alvor. Dette kunne da ikke gå bra!

Hopper vi noen år frem i tid, ser vi hvor ubegrunnet skepsisen var. Produksjonen går så det suser på hovedfabrikken i Torslanda like utenfor Gøteborg, og med en solid bunke penger i banken er Volvo i full gang med en lanseringstakt vi knapt har sett maken til.

XC90, som kom så sent som i fjor, kommer til å være den eldste modellen i sortimentet innen 2019.

Les også:   Volvos nye storselger – se hva den vil koste

V90 og S90 (i bakgrunnen) er de første modellene ut etter XC90 – og de bygger på samme plattform som SUV-en.

SUV-redning for andre gang

Det er noen år siden sist XC90 reddet økonomien til Volvo. Men nå har den gjort det igjen. Mottakelsen har overgått selv de mest blåøyde optimistene. Så langt er det solgt 88.000 eksemplarer.

I Norge har vi også kastet oss på bølgen. Over 2.000 er solgt. Nok til å parkere konkurrentene, nesten til en slik grad at det nærmer seg en ydmykelse.

Minst like interessant er det kanskje at nesten halvparten av de norskesolgte XC90-modellene er toppmodellen – T8. Den ladbare hybriden har over 400 hk og koster rundt en million kroner, før ekstrautstyr.

Les også:  De første bildene: Skal lokke kjøperne med SUV-luksus

– Luksusproblem

På et tidspunkt var ventetiden på levering rundt ett år. Fabrikken klarer rett og slett ikke å holde tritt med bestillingstakten. Det til tross for at en har få på plasss tusenvis av nye ansatte, økt antall skift og investert i ny teknologi for å gjøre produksjonen mer effektiv.

– Et luksusproblem, smiler Volvo-sjef Häkan Samuelsson når vi møter han på V90-lanseringen. Han vet at det ikke akkurat kommer til å bli mindre å gjøre de neste månedene.

S90 er godt mottatt, mens V90 kommer til å bli en ekstra viktig modell for det europeiske markedet.

Totalt skal disse to modellene produseres i 30.000-40.000 eksemplarer denne høsten.

Les også:  De første bildene: Her er den nye Volvoen!

Brooms Vegard Møller Johnsen fikk en prat med Volvo-sjef Häkan Samuelsson.

Rekordår

Såpass må det også være, når Volvo har uttalt at 2016 skal bli et nytt rekordår. Det tredje på rad. Det betyr at de skal selge over 500.000 biler.

— Vi skal også bedre driftsmarginen, lover Samuelsson.

Løftet kommer kun få minutter etter at han har vist oss 2015-resultatet på 6,6 milliarder kroner. I seg selv et svært solid tall. Det er en tredobling av bunnlinja fra 2014.

Tro ikke at dette er noe som bare kommer utviklingen av biler og toppledelsen til gode. Neida, Samuelsson har tenkt å dele resultatet med alle ansatte. Her er bonusene på vei!

Les også:    Volvo V90: Årets største familiebil-nyhet

Elektrisk

En elektrisk drivlinje er tilgjengelig i både XC90, V90 og S90, og det er bare starten. ALLE nye modeller fra Volvo kan leveres med ladbar drivlinje. Og de neste årene kommer alle til å bygge på den samme, fleksible SPA-plattformen.

XC60 og V60 er snart på vei og neste modeller ut.

Sett med norske øyne er det likevel ekstra spennende med den helelektriske modellen som skal se dagens lys i 2019.

Så langt er det begrenset med informasjon om denne. Men rekkevidden skal overgå 500 kilometer.

At Volvo er i flytsonen om dagen er det således ingen tvil om!

Les også:   Fem ting du bør vite om Volvos nye stasjonsvogn

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus