5 ting du bør vite om Volvos nye storselger

Volvo satser stort. Nye V90 skal ta opp kampen mot tyske statusbiler som BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse.
Volvo satser stort. Nye V90 skal ta opp kampen mot tyske statusbiler som BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse.
Artikkelen fortsetter under annonsen

2.400 nordmenn skal kjøpe denne i 2017.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvos forventede bestselger, V90, er akkurat avduket i Stockholm. Foran en forventningsfull verdenspresse, er det en tydelig stolt Volvo-sjef, Häkan Samuelsson, som viser fram den nye stasjonsvognen.

– Vi forventer at 2016 skal bli et nytt rekordår for Volvo. I 2015 bikket vi en halv million solgte biler, nå skal vi fortsette veksten, sier han.

Det skal satses steinhardt framover. I Norge er målet det vi trygt kan kalle hårete. 2.400 biler skal leveres i 2017, i et marked som i større og større grad vender ryggen til nettopp stasjonsvogner.

Men basert på visningen her i Stockholm, er det imidlertid ingen tvil om at de har mye å slå i bordet med.

Denne bilde-lekkasjen er Volvo neppe fornøyd med

Sammenlignet med de tyske konkurrentene er Volvo V90 gunstig priset.
Sammenlignet med de tyske konkurrentene er Volvo V90 gunstig priset.

Gunstige priser:

Volvo ønsker seg en større del av premiumkundene, og vil slå til der det merkes best: Lommeboka.

V90 er priset aggressivt. Audi, BMW og Mercedes skal rett og slett få merke at det blir tøffere framover.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Billigste versjon starter på 469.000 kroner (D3, 150 hk, diesel), den legger seg med det under de tyske:

Audi A6 Avant: fra 497.000 kroner

BMW 5-serie Touring: Fra 498.000 kroner

Mercedes E-klasse: Fra 513.000 kroner

Det er disse Volvo nå vil måles mot og sammenlignes med. De mer folkelige konkurrentene, VW Passat og Ford Mondeo, koster en god del mindre. VW Passat stasjonsvogn med 150 hk TDI-motor har en startpris på 405.000 kroner med automatgir.

Her markerer Volvo et skille.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne bilen er blitt en kjempesuksess

Bagasjerom:

Mye plass og stort bagasjerom har vært viktig for Volvo i veldig mange år. Gjennom generasjoner har deres stasjonsvogner vært det naturlige førstevalget som familiebil for mange. Et firkantet design var prisen både Volvo, og kundene, var villige til å betale.

Nå er det blitt annerledes. Nye Volvo handler nemlig minst like mye om følelser og design. Det gjør at de blant annet har valgt en sterkt skrånende bakluke og fallende taklinje. At det ser bra ut er det ingen tvil om, men det stjeler plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjerommet er nå faktisk 15 liter mindre enn V70. Totalt er det 560 liter. På nivå med Audi A6 og BMW 5-serie, og langt mindre enn Mercedes E-klasse.

Men gulvlengden i V90 er strukket 60 mm. Når baksetene legges ned, øker volumet til 1.526 liter, og gulvet er helt flatt.

Det er naturligvis skiluke, og du kan felle ned bakseteryggene via en knapp i bagasjerommet.

Men noen plassmester kan ikke Volvo lenger si at de er.

Cross Country-versjonen:

Under presentasjonen av V90, var det naturligvis denne modellen som sto i fokus. Men vi fikk også vite at det kommer en Cross Country-versjon om ikke lenge.

Dette er en modelltype Volvo er godt kjent med: En litt høyreist stasjonsvogn med 4x4 og noen litt barskere offroad-detaljer.

Det snakkes om at denne skal komme på markedet allerede til høsten. Her kommer det en tøff konkurrent til blant andre Audi A6 Allroad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi vet at mange i Norge kommer til å flokke seg rundt denne.

Denne godbiten må vi vente lenge på

V90 Polestar:

Vi fikk ikke se noe til den sporty R-design-pakken under avdukingen. Men etter å ha spurt og gravd litt, får vi bekreftet at den kommer. Snart.

Da får bilen et mer sportslig design, slik vi har sett blant annet på nye XC90. Tradisjonelt er norske kjøpere ofte interessert i disse stylingpakkene, som også er vanlige hos Audi, BMW og Mercedes.

Dessuten er det altså mye som tyder på at vi får en skikkelig hårete V90 R. Eller kanskje den får navnet Polestar, som er Volvos nye tuningpartner.

Denne bilen får vi imidlertid ikke noe informasjon om. Annet enn lure smil og "ingen kommentar".

Det som imidlertid ER bekreftet, er at vi får en V90 T8. Her brukes den samme ladbare drivlinja som i XC90. Den gir over 400 hk, og 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Det burde holde for de fleste ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisene på denne modellen er ikke klare ennå.

Det har skjedd mye på innsiden hos Volvo de siste par årene. Nå har de blant bransjens mest imponerende infotainmentsystemer, og du kan velge både head up display og digitale, adaptive instrumenter.
Det har skjedd mye på innsiden hos Volvo de siste par årene. Nå har de blant bransjens mest imponerende infotainmentsystemer, og du kan velge både head up display og digitale, adaptive instrumenter.

Interiøret:

Volvo har tatt kvantesprang på interiørsiden, mye takket være den nye interiørdesigneren Robin Page. Han har blant annet jobbet i Bentley, og har vært med å heve både opplevd kvalitet og brukervennligheten i interiøret.

V90 har samme stil som XC90/S90. Det vil si at den store skjermen i dashbordet er på plass, sammen med de imponerende komfortable stolene og den romslige følelsen med mye lys.

Her har Volvo for første gang fått en stasjonsvogn som fullt ut tåler sammenligning med de tre tyske statusmerkene.

PS:

Det som naturligvis blir svært spennende nå, er å finne ut hvordan den kjører. Mye av de andre suksessfaktorene kan vi allerede slå fast at er på plass.

Prøvekjøringen kommer vi tilbake til så snart vi har fått være med på lanseringen. Det er ventet at det skjer før sommeren.

Men Volvo-SUV-en var ikke død