Her er giga-fabrikken som skal sikre Tesla suksess

Teslas nye fabrikk i Nevada blir et imponerende syn. Her skal de produsere batteriene som skal til for å tidoble Tesla-salget. Foto: Tesla Motors.
Teslas nye fabrikk i Nevada blir et imponerende syn. Her skal de produsere batteriene som skal til for å tidoble Tesla-salget. Foto: Tesla Motors.

Neste år er den i gang.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er spennende tider hos Tesla om dagen. Den amerikanske elbilprodusenten er i gang med å produsere sin tredje bilmodell, Model X. I tillegg er det ikke lenge til Tesla skal vise oss første smakebit på bilen som virkelig blir avgjørende for om Tesla skal lykkes eller ikke: Den kommende Model 3.

Tesla-sjef Elon Musk gikk forleden ut med flere opplysninger om bilen. Blant annet prisen, på 35.000 dollar. Det gjør Model 3 svært konkurransedyktig. Målet er at den skal bli Teslas gjennombrudd i massemarkedet.

Les også: Nå kan det bli rettssak om Tesla-dørene

Imponerende syn

Skal de klare det, må også produksjonen gires kraftig opp. Målet er å komme opp i 500.000 biler årlig mot slutten av dette tiåret. Til sammenligning produserte Tesla i fjor rundt 50.000 biler. I den forbindelse er den nye giga-fabrikken i Nevada helt avgjørende for om de skal lykkes.

Tesla startet byggingen av den tilbake i 2004. Nå begynner den å nærme seg ferdig og blir et imponerende syn.

Tesla bygget og leverte rundt 50.000 biler i fjor. Målet er å ti-doble dette antallet mot slutten av tiåret.
Tesla bygget og leverte rundt 50.000 biler i fjor. Målet er å ti-doble dette antallet mot slutten av tiåret.

Ny Tesla kan snu bilmarkedet på hodet

Batterier i 2017

Her skal Tesla produsere batteriene som skal til for å gjennomføre deres elektriske revolusjon. Fabrikken skal produsere flere litiumion-batterier årlig enn det som ble produsert på verdensbasis i 2013.

Til sammen mer det snakk om en årlig batteriproduksjonskapasitet på 35 gigawatt-timer (GWh). Tesla samarbeider med blant andre Panasonic, og legger opp til en innovativ produksjonsmodell som skal fremstille batteriene mer effektivt og ikke minst rimeligere enn det konkurrentene klarer i dag. Her er det også fokus på fornybare energikilder, for å drive mest mulig miljøvennlig.

Her viser Elon Musk fram nye Tesla Model X. Produksjonen er nå i gang, de første eksemplarene ventes til Norge om ikke veldig lenge. Foto: Scanpix.
Her viser Elon Musk fram nye Tesla Model X. Produksjonen er nå i gang, de første eksemplarene ventes til Norge om ikke veldig lenge. Foto: Scanpix.

De første batteriene skal komme i 2017. Det sammenfaller med at produksjonen av Model 3 skal i gang, og økes kjapt.

Geir klaget på elbilen, tapte på alle punkter

Konkurrentene svarer

Tesla starter med å ta imot bestillinger på denne 31. mars i år. De sier også at produksjon og leveranser skal starte i 2017.

Ett av de store spørsmålene her er om Tesla vil klare å holde sin egen timeplan. Model X har blitt forsinket flere ganger. Men denne gangen blir det ekstra viktig for Tesla å komme med bilen i tide. Flere andre bilprodusenter har nemlig biler på gang som vil konkurrere direkte mot Model 3. Blant dem er giganten General Motors, som nylig viste oss kommende Opel Ampera-e.

Les også: Tesla med rekordtall

Den har svært mange likhetstrekk med Model 3, noe som naturligvis ikke er tilfeldig. De øvrige elbil-konkurrentene må også svare på den nye og mer folkelige Teslaen. Dette blir derfor sett på som den store testen på om Tesla vil klare overgangen fra liten nisjeprodusent, til å levere store volumer.

Ampera-e: Dette blir kalt en elbil-revolusjon

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus