Volvo har sluppet prisene for den nye S90

Volvo S90 er andre modell ut i Volvos nye modellrekke. Om tre år er hele modellspekteret nytt. Foto: Volvo
Volvo S90 er andre modell ut i Volvos nye modellrekke. Om tre år er hele modellspekteret nytt. Foto: Volvo
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den store SUV-en XC90 startet det som skal bli en total Volvo-fornyelse. Til høsten følger neste modell, og det er sedanen S90.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den er bygd på samme plattform som XC90 (les test av XC90 T6 her og test av XC90 D5 her)– dette er med andre ord biler med nært teknisk slektskap.

Volvo hadde imidlertid ikke vært Volvo om de ikke kunne presentere en nyvinning eller to innen sikkerhet når de lanserer en ny modell. S90 er den første bilen som kan kjenne igjen et stort dyr (elg, hjort, hest) og varsle føreren. Systemet greier dette både når det er lyst og mørkt. Vi skrev om systemet i 2013 da det var i utviklingsfasen.

Les også: Volvo V90 blir årets største familiebil-nyhet

Ny Volvo-strategi

Neste år starter Volvo forsøk med biler som skal kunne kjøre helt av seg selv på svenske veier. S90 er ikke kommet helt dit, men den tar ett steg til i den retningen. Et system kalt Pilot Assist skal sørge for at bilen holder seg riktig plassert i sitt kjørefelt gjennom det Volvo sier er myke styreimpulser. Systemet virker opp til 130 km/t, og det krever ikke at S90 følger etter en annen bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

S90 kommer med sju motoralternativer, der alle motorer er firesylindrede tolitere. Dette er en del av den nye Volvo-strategien. Ved å bruke kun tolitersmotorer i ulike effektutgaver strømlinjeformes produksjonen og Volvo sparer kostnader.

Som for XC90 kommer en ladbar hybrid som topputgave. S90 T8 har totalt hele 406 hk, der elmotoren står for 86 av hestekreftene.

Les også: Slik forsøker Volvo å skjule en stor bilnyhet

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

S90 og V90 (stasjonsvognutgaven) har en og annen konkurrent å bryne seg på. BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes-Benz E-klasse og Lexus GS kjemper om de samme kundene. Foto: Volvo
S90 og V90 (stasjonsvognutgaven) har en og annen konkurrent å bryne seg på. BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes-Benz E-klasse og Lexus GS kjemper om de samme kundene. Foto: Volvo


Legger seg nær konkurrentene

Volvo har lenge ønsket å ta steget opp til å bli ansett som et fullverdig premiummerke blant bilkundene, på lik linje med Mercedes, BMW og Audi. Fornyelsen følger tilsynelatende denne strategien, for prisene viser at S90 vil legge seg relativt nær sedanutgaver av for eksempel Audi A6 med noenlunde sammenlignbar motor.

Så vil tiden vise om Volvo også denne gangen greier å levere utstyrspakker som gjør totalprisen litt lavere enn for de tyske merkene, som tradisjonelt har høye utstyrspriser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En mulig ulempe for S90-utgavene med de minste motorene, er at de kun kan fås med manuelt gir (i hvert fall fra starten av). Flere av de «rimelige» A6-ene, og for den del BMW 5-seriene, kan fås med automatgir mot prispåslag. Dessuten er ikke tilbudet av firehjulsdrevne modeller like bredt fra starten av for S90.

Les også: Volvo-sjef vil at du skal ha det bedre i bilen – enn i godstolen hjemme

Priser før ekstrautstyr

  • D3 150 hk (manuell): 449.000 kroner
  • D4 190 hk (manuell): 479.000 kroner
  • D5 235 hk AWD (automat): 637.000 kroner
  • T4 190 hk (manuell): 499.000 kroner
  • T5 254 hk (automat): 571.000 kroner
  • T8 320 hk + 86 hk (automat): pris ikke fastsatt
  • T6 320 hk (automat): 818.000 kroner

Volvo oppgir at D3 er klar for salg fra høsten, mens det rimeligste bensinalternativet (T4) kommer seinere. En stasjonsvognversjon kalt V90 kommer noen måneder etter S90-lanseringen.

Les også:

– Jeg sparer 30 000 kroner i året

Husker du årsmodellene?

Barsk BMW-konkurrent.

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no