Nå skal Daihatsu bli billigmerke

Daihatsu går inn i en spennende fase, som kan bety satsing i flere nye markeder. Dette er crossoveren Terios, en av de siste modellene som ble solgt ny i Norge.
Daihatsu går inn i en spennende fase, som kan bety satsing i flere nye markeder. Dette er crossoveren Terios, en av de siste modellene som ble solgt ny i Norge.

Og da blir det kanskje comeback i Norge også?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I 2012 forsvant det japanske bilmerket Daihatsu fra både Norge og resten av Europa. Etter mange år med begrenset modellutvalg og svakt salg, kastet de kortene og la ned både importørledd og forhandlere.

Den gangen ble dette sett på som en strategisk manøver av Toyota som eide litt over 50 prosent av Daihatsu. De ville heller selge sine egen biler – og da særlig småbiler – som til en viss grad nok kunne merke konkurransen fra Daihatsu.

Konseptbilen Pico er et kompakt eksempel på hvordan Daihatsu tenker seg at kommende småbiler skal se ut.
Konseptbilen Pico er et kompakt eksempel på hvordan Daihatsu tenker seg at kommende småbiler skal se ut.

Ikke for moro skyld

Senere har det vært helt stille fra Daihatsu i vår del av verden, men nå kan det komme til å skje ting igjen.

Toyota nemlig ikke lenger vil nøye seg med å eie 51,2 prosent av Daihatsu. Nei, de har lagt tre milliarder dollar – eller i underkant av 20 milliarder kroner – på bordet og kjøpt resten av selskapet.

Det gjør Toyota naturligvis ikke bare for moro skyld. De skal ha store ambisjoner for Daihatsu framover. Målsetningen skal være å rendyrke satsingen på små og rimelige biler, og gjør dette til et billigmerke i konsernet. I det ligger også en global satsing, og mulig comeback i vår del av verden.

LES MER: Derfor forsvant Daihatsu

Arver teknologi

Toyota ønsker å utnytte stordriftsfordeler ved å bruke sin egen teknologi også i biler fra Daihatsu. Her er det nærliggende å tenke samme strategi som for eksempel Renault bruker på sitt billigmerke Dacia. Dacia "arver" i praksis velbrukt teknologi fra Renault, der alle utviklingskostnadene forlengst er tatt. Det gir betydelig lavere kostnad per produserte bil, dermed kan man også holde lave priser.

Daihatsu er i dag størst hjemme i Japan og i land som Indonesia og Malaysia. Men merkevaren har fortsatt en viss standing i mange andre land, det har nok Toyota tenkt å utnytte for alt det er verdt.

Disse bilmerkene lo vi av – nå setter de rekorder

Rundt 30 i Norge

PS: Her hjemme er det i skrivende stund rundt 30 brukte Daihatsuer til salgs. Den mest vanlige – og forsåvidt også kurante – modellen er den kompakte crossoveren Terios med 4x4.

Her varierer prisene fra drøyt 20.000 kroner for en 2001-modell med 175.000 kilometer på telleverket – til 138.000 kroner for en 2010-modell som bare har gått såvidt over 20.000 kilometer.

LES OGSÅ: Dette har blitt en glemt bil i bruktmarkedet

Personvernpolicy