MDG: – Det er ingen menneskerett å kjøre bil

Byråd Lan Marie Berg (MDG) vil innføre en rekke tiltak for å redusere høy luftforurensing i Oslo.
Byråd Lan Marie Berg (MDG) vil innføre en rekke tiltak for å redusere høy luftforurensing i Oslo. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Miljø- og samferdselsbyråden i Oslo, Lan Marie Berg, vil innføre en rekke tiltak for å sikre nedgang i luftforurensingen i Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette handler om folks helse. Det er en menneskerett med godt luft. Det er ingen menneskerett å kjøre bil, sier Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg i Miljøpartiet De Grønne, til TV2.no som først omtalte saken.

Torsdag i forrige uke innførte byrådet i Oslo at det kan innføres dieselforbud, datokjøring og stengte parkeringsplasser på dager med høy luftforurensing i vinter.

Nå vil byråden innføre enda flere tiltak i hovedstaden.

Les hele saken: Dieselforbud i Oslo på dager med høy forurensing

Flere forbud i vente

Her er tiltakene Berg vil innføre ifølge TV2.no.

Dieselforbud: Forbudet ble innført torsdag i forrige uke. Dette vil føre til at eiere av dieselbiler ikke vil kunne kjøre på kommunale veier innenfor Ring 3 i hovedstaden. Forbudet gjelder ikke riksveier enn så lenge, men byråden ønsker at staten også skal vurdere dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Datokjøring: Byråden sier til TV 2 at de nå også har muligheten til innføre datokjøring ved akutt forurensing. Dette vil gjelde alle biler.

Parkeringsforbud: På enkelte dager med høy luftforurensing vil det bli forbudt å parkere på cirka 1200 kommunale p-plasser i Oslo sentrum. Fra før av har byrådet utvidet betalingstiden med tre timer, fra klokka fem til klokka åtte, flere steder i Oslo.

Lavere fartsgrense: Fra 1. oktober 2016 vil det ble innført maksgrense på 60 kilometer i timen på riksveiene.

Stengte gater for trafikk: Byråden ønsker å stenge flere sentrumsgater i Oslo sentrum. Ifølge TV 2 er det ikke bestemt hvilke gater det er snakk om.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Økt piggdekkgebyr: Berg ønsker å øke piggdekkgebyret i Oslo.

Økte bompengepriser: I et samarbeid med Akershus vil MDG øke bompengeavgiften inn til Oslo.

Les også: Ap vil ha utslippsfritt nybilsalg fra 2030

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spår mer kø

NAF sier til TV 2 at de tror dieselforbudet vil føre til mer kø på riksveiene rundt Oslo.

– Tiltakene gjør at vinningen kan gå opp i spinningen, sier Inger Elisabeth Sagedal i NAF til kanalen.

– Mye av luftproblematikken skyldes også vedfyring, utslipp fra industri og skipstrafikk. Dette tiltaket skaper problemer for folk i hverdagen. Byråden er faktisk både miljø- og samferdselsbyråd. Men det ser ut som hun konsentrer seg mest om miljø, sier Sagedal videre.

Ifølge TV2 har Ruter ingen mulighet til å sette inn ekstra busser og avganger på dager med dieselforbud. Ei heller har NSB blitt kontakter av byrådet for å finne løsninger.

Les også: Været avgjør om dieselforbudet gjennomføres i Oslo