Bilbransjen kritisk til forslag om utfasing av diesel- og bensinbiler

Både bensin- og dieselbiler skal bli historie fra 2030, om Ap får det som de vil.
Både bensin- og dieselbiler skal bli historie fra 2030, om Ap får det som de vil. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det norske bilmarkedet utgjør under 1 prosent av Europas totale bilmarked. Det gjør Aps plan om å fase ut salget av bensin- og dieselbiler ambisiøst, mener Bilimportørenes Landsforening.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Onsdag ble det kjent at Ap-leder Jonas Gahr Støre går inn for å fase ut salg av bensin- og dieselbiler innen 2030.

– Norge har aldri vært i førersetet for utviklingen i bilbransjen, og kommer neppe til å bli det, sier Per Morten Merg, som er redaktør i Bilforlaget, til VG.

Merg, som følger bilbransjen tett, sier at norske myndigheter gjennom avgiftssystemet har vært gode på å tilpasse seg utviklingen i bilindustrien.

– Men vi har aldri vært premissgiver, sier Merg.

Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) sier Aps plan umiddelbart høres veldig ambisiøs ut.

Les også: Dieselforbud i Oslo på dager med høy forurensning

– Det avhenger av hva bilprodusentene kommer opp med. Vi lever ikke i en boble her i Norge, vi står for under 1 prosent av Europas bilsalg. Ingen lager egne biler kun for det norske markedet, og EU kommer aldri til å vedta det som Arbeiderpartiet foreslår, sier Andresen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men energi- og miljøpolitisk talsmann i Ap, Terje Asland, tror et lite marked som Norge har stor påvirkningskraft.

– Samtlige bilprodusenter må orientere seg mot lav- eller nullutslippsløsning, fordi markedet vil etterspørre dette. Jeg tror at når vi oppsummerer i 2030, så vil markedet ha gått forbi våre ambisjoner, sier han.

Les også: Været avgjør om dieselforbud gjennomføres i Oslo