Prøvekjørt:Mercedes GLS - en SUV fra øverste hylle

Med luftfjæringen kan 5,1 meter lange GLS heises opp til en bakkeklaring på maks 30,6 centimeter. Vadedybden skal være på 60 centimeter.
Med luftfjæringen kan 5,1 meter lange GLS heises opp til en bakkeklaring på maks 30,6 centimeter. Vadedybden skal være på 60 centimeter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kanskje kan du også få den som varebil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny grill, frontlys og GL pluss en S på bakluken. Legg deretter til det siste innen kommunikasjonsmuligheter, kjørehjelp, en smartere kupé og en mer effektiv V6 turbodiesel, så har du ”nye” GLS – en høyreist S-klasse med sju seter og bakluke som en stasjonsvogn.

Den er gigantisk og egentlig den eneste fullverdige sjuseteren i det europeiske premium SUV-segmentet.

Den frakter lett sju voksne person som får sitte komfortabelt. Likevel er appellen begrenset i Europa, men amerikanske småbarnsmødre elsker den. Det finnes også en engere krets av nordmenn som har råd til GLS, og som elsker den.

Foreløpig ser det ikke ut til at GLS blir å få med grønne skilter. Skulle det vise seg at det blir mulig å få GLS som varebil, vil salgsvolumet antagelig bli det dobbelte av de rundt 20 bilene som Mercedes i Norge regner med å selge på hvite skilter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vanvittig AMG-versjon

Toppmodell AMG GLS 63 4Matic med enorme 585 hk.
Toppmodell AMG GLS 63 4Matic med enorme 585 hk.

Rimeligste versjon i Norge blir 350d 4Matic som vil koste fra 1 141 900 kroner. Da får du en 258-hesters V6 turbodiesel med 9G-tronic automatgir. Det kommer også en vanvittig AMG-versjon til 2,2 millioner kroner med 585 hk og et dreiemoment på 760 Nm. I motsetning til de andre GLS-versjonene kommer AMG-med syvtrinns AMG Speed Shift-gir.

Den mer fornuftige 350d-versjonen er naturligvis en bra bil. Den har fått Airmatic-luft­fjæring med Adaptive Damping System (ADS Plus) som øker kjøre­komforten ytterligere. ADS Plus regulerer kraften i demperne kontinuerlig og trinnløst for hvert enkelt hjul, alt etter kjøreforholdene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Motoren er stille, men sprek. Den nitrinns automaten dunker til noen ganger, men luftfjæringen gjør en god jobb med kjøreegenskapene samtidig som den leverer sprek respons fra noe som er stort nok til å ha egen tyngdekraft. Du får en skarpere bil om du velger Active Curve-systemet, noe som bortimot eliminerer all krenging i svinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Storselger fra VW blir helt ny - her er prisene

Ekstra for offroad-pakke

GLS kommer også med Remote Online klargjort for Mercedes-Me (et digitalt bilholdsprogram med eget kundesenter) i 2016 som standard.
GLS kommer også med Remote Online klargjort for Mercedes-Me (et digitalt bilholdsprogram med eget kundesenter) i 2016 som standard.

I tillegg til standardutstyret fra GL vil GLS komme med blant annet kollisjonsvarsler, opp­varmende bakseter, nytt multi­funksjonsratt, start/stopp-funksjon og Dynamic Select-program der du kan velge mellom forskjellige kjøre­innstillinger. Du kan velge mellom Comfort, Slippery, Sport eller Individual. I Individual kan du justere gassrespons, styring og demping individuelt.

I tillegg har GLS et offroad-kjøreprogram for hytteveien. Skal du bruke bilen i mer krevende terreng, bør du muligens punge ut ekstra for offroad-pakken som gir kjøre­programmet Offroad+. Da får du også lavserie og senterdiff-sperre.

Dommen: Et overflødighetshorn av en SUV som har det meste du kan drømme om.

Les også: Slik forsøker Volvo å skjule en stor bilnyhet

Teknisk data:

Pris: Fra 1 141 900

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motor: 2987 ccm V6, 4Matic

Hk: 258

Dreiemoment: 620 Nm

0–100 km/t: 7,8 sek,

Toppfart: 222 km/t

Forbruk: 0,76 l/mil

CO₂-utslipp: 199 g/km

Vekt: 2455 kg


Se alle produkter i Gigant-SUV fra øverste hylle:

Test: Mercedes-Benz GL 350 Bluetec 4Matic

SUV-en som har alt Terningkast: 5

Artikkelen fortsetter under annonsen

Veil. pris: 14 8500

Les testen her


Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 4X4 Summit 252 HK, 2014

Helt overlegen på utstyr Terningkast: 4

Veil. pris: 1037900

Les hele testen


Range Rover Sport SDV6 2014

Når det først stopper, sitter du veldig godt fast Terningkast:5

Veil. pris: 1109000

Les hele testen


Range Rover TDV6 2015

Herlig luksus-SUV Terningkast:5

Les hele testen


Test: Audi Q7 3,0 TDI HK Quattro

Noe av det mest behagelige du kan kjøre i Norge Terningkast: 5

Veil. pris: 969 000 kr

Les hele testen


Test: Volvo XC90 D5 AWD AUT, 2015

Denne Volvoen er det mange som ønsker seg Terningkast: 5

Veil. pris: 781000

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les hele testen


Test: Volvo XC T6, 2015

Slik er Volvos viktigste bil Terningkast: 5

Veil. pris: 1010000

Les hele testen


Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen Terningkast:5

Veil. pris: 1514000

Les hele testen


Test: Mercedes ML 250 Bluetec 4 Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV Terningkast: 5

Veil. pris: 783800

Les hele testen


Test: BMW X5 XDRIVE25D, 2014

Billigutgaven av BMW X5 holder mål Terningkast: 4

Veil. pris: 774600

Les hele testen


Test: BMW X5 XDRIVE 30D, 2014

Sporty, men det får du liten glede av på glatta Terningkast: 4

Veil. pris: 913200

Les hele testen


Test: Lexus RX 45oH, 2012

SUV med hybrid-fryd Terningkast: 4

Veil. pris: 867900

Les hele testen


Test: Toyota Land Cruiser 3,oD-4D (150), 2014

Hva er det med denne Toyotaen? Terningkast: 4

Veil. pris: 780500

Les hele testen


Test: Mercedes-Benz 22oD 4Matic AUT., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken Terningkast: 5

Veil. pris: 585000

Les hele testen