Prøvekjørt:Mercedes GLS - en SUV fra øverste hylle
Kanskje kan du også få den som varebil.
En ny grill, frontlys og GL pluss en S på bakluken. Legg deretter til det siste innen kommunikasjonsmuligheter, kjørehjelp, en smartere kupé og en mer effektiv V6 turbodiesel, så har du ”nye” GLS – en høyreist S-klasse med sju seter og bakluke som en stasjonsvogn.
Den er gigantisk og egentlig den eneste fullverdige sjuseteren i det europeiske premium SUV-segmentet.
Den frakter lett sju voksne person som får sitte komfortabelt. Likevel er appellen begrenset i Europa, men amerikanske småbarnsmødre elsker den. Det finnes også en engere krets av nordmenn som har råd til GLS, og som elsker den.
Foreløpig ser det ikke ut til at GLS blir å få med grønne skilter. Skulle det vise seg at det blir mulig å få GLS som varebil, vil salgsvolumet antagelig bli det dobbelte av de rundt 20 bilene som Mercedes i Norge regner med å selge på hvite skilter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVanvittig AMG-versjon
Rimeligste versjon i Norge blir 350d 4Matic som vil koste fra 1 141 900 kroner. Da får du en 258-hesters V6 turbodiesel med 9G-tronic automatgir. Det kommer også en vanvittig AMG-versjon til 2,2 millioner kroner med 585 hk og et dreiemoment på 760 Nm. I motsetning til de andre GLS-versjonene kommer AMG-med syvtrinns AMG Speed Shift-gir.
Den mer fornuftige 350d-versjonen er naturligvis en bra bil. Den har fått Airmatic-luftfjæring med Adaptive Damping System (ADS Plus) som øker kjørekomforten ytterligere. ADS Plus regulerer kraften i demperne kontinuerlig og trinnløst for hvert enkelt hjul, alt etter kjøreforholdene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMotoren er stille, men sprek. Den nitrinns automaten dunker til noen ganger, men luftfjæringen gjør en god jobb med kjøreegenskapene samtidig som den leverer sprek respons fra noe som er stort nok til å ha egen tyngdekraft. Du får en skarpere bil om du velger Active Curve-systemet, noe som bortimot eliminerer all krenging i svinger.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Storselger fra VW blir helt ny - her er prisene
Ekstra for offroad-pakke
I tillegg til standardutstyret fra GL vil GLS komme med blant annet kollisjonsvarsler, oppvarmende bakseter, nytt multifunksjonsratt, start/stopp-funksjon og Dynamic Select-program der du kan velge mellom forskjellige kjøreinnstillinger. Du kan velge mellom Comfort, Slippery, Sport eller Individual. I Individual kan du justere gassrespons, styring og demping individuelt.
I tillegg har GLS et offroad-kjøreprogram for hytteveien. Skal du bruke bilen i mer krevende terreng, bør du muligens punge ut ekstra for offroad-pakken som gir kjøreprogrammet Offroad+. Da får du også lavserie og senterdiff-sperre.
Dommen: Et overflødighetshorn av en SUV som har det meste du kan drømme om.
Les også: Slik forsøker Volvo å skjule en stor bilnyhet
Teknisk data:
Pris: Fra 1 141 900
Artikkelen fortsetter under annonsenMotor: 2987 ccm V6, 4Matic
Hk: 258
Dreiemoment: 620 Nm
0–100 km/t: 7,8 sek,
Toppfart: 222 km/t
Forbruk: 0,76 l/mil
CO₂-utslipp: 199 g/km
Vekt: 2455 kg
Se alle produkter i Gigant-SUV fra øverste hylle:
Test: Mercedes-Benz GL 350 Bluetec 4Matic
SUV-en som har alt Terningkast: 5
Artikkelen fortsetter under annonsenVeil. pris: 14 8500
Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 4X4 Summit 252 HK, 2014
Helt overlegen på utstyr Terningkast: 4
Veil. pris: 1037900
Range Rover Sport SDV6 2014
Når det først stopper, sitter du veldig godt fast Terningkast:5
Veil. pris: 1109000
Range Rover TDV6 2015
Herlig luksus-SUV Terningkast:5
Test: Audi Q7 3,0 TDI HK Quattro
Noe av det mest behagelige du kan kjøre i Norge Terningkast: 5
Veil. pris: 969 000 kr
Test: Volvo XC90 D5 AWD AUT, 2015
Denne Volvoen er det mange som ønsker seg Terningkast: 5
Veil. pris: 781000
Artikkelen fortsetter under annonsenTest: Volvo XC T6, 2015
Slik er Volvos viktigste bil Terningkast: 5
Veil. pris: 1010000
Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014
Komfort-kongen Terningkast:5
Veil. pris: 1514000
Test: Mercedes ML 250 Bluetec 4 Matic, 2012
Billigste vei til stor SUV Terningkast: 5
Veil. pris: 783800
Test: BMW X5 XDRIVE25D, 2014
Billigutgaven av BMW X5 holder mål Terningkast: 4
Veil. pris: 774600
Test: BMW X5 XDRIVE 30D, 2014
Sporty, men det får du liten glede av på glatta Terningkast: 4
Veil. pris: 913200
Test: Lexus RX 45oH, 2012
SUV med hybrid-fryd Terningkast: 4
Veil. pris: 867900
Test: Toyota Land Cruiser 3,oD-4D (150), 2014
Hva er det med denne Toyotaen? Terningkast: 4
Veil. pris: 780500
Test: Mercedes-Benz 22oD 4Matic AUT., 2015
Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken Terningkast: 5
Veil. pris: 585000