Nå er det blitt dyrere å reise både privat og kollektivt i Bergen

Samtidig som det vil koste mer å kjøre egen bil i rushtiden, blir det dyrere å benytte seg av kollektivtransport i Bergen. (Foto: Knut Opeide / Statens vegvesen / Scanpix)
Samtidig som det vil koste mer å kjøre egen bil i rushtiden, blir det dyrere å benytte seg av kollektivtransport i Bergen. (Foto: Knut Opeide / Statens vegvesen / Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra og med i dag 1. februar har Bergen innført rushtidsavgift for bilister samtidig som takstene for kollektivtransport settes opp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For omtrent et år siden vedtok bystyret i Bergen at det skule koste mer å passere alle bomringer i rush-tiden. Målet med den nye avgiften er å redusere trafikken i periodene med tettest trafikk og lange køer, og samtidig minske belastningen på miljøet og naturen.

Samtidig som den nye «rushtid-avgiften» trer i kraft, blir det også dyrere å benytte kollektiv transport. Etter at Fylkestinget i desember vedtok at takstene for kollektivreiser i Hordaland skulle økes, har den gjennomsnittlige prisøkningen steget med 2,5 prosent uavhengig av om du tar buss, båt eller bane.

Les også: Færre fotgjengere omkom – like mange bilførere

– Spleiselag mellom reisende og det offentlige

I Bergen er det Skyss som organiserer nesten all kollektivtransport, og selskapet forholder seg til de takster som blir besluttet av Fylkestinget. Pressekontakt i Skyss Ingrid Dreyer sier til BA at takstøkningen er i takt med den generelle prisveksten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi forstår at økte priser ikke er populært, men vi håper folk har forståelse for at kollektivtakstene må øke i takt med prisveksten og kostnadsveksten generelt, sier Dreyer til BA.

– Finansieringen er et spleiselag mellom de reisende og det offentlige. Hvordan fordelingsbrøken skal være mellom billettinntekter og offentlige subsidier, er et politisk spørsmål. Vi vet imidlertid at for flertallet av de reisende er det selve tilbudet som teller mest, og for å kunne tilby et best mulig kollektivtilbud er vi avhengige av at billettinntektene bidrar til å dekke kostnadene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Trygg Trafikk advarer mot refleks-trend

Til gode for natur og miljø

Samtidig som kollektivprisene går opp, vil det koste deg mer å passere alle bomstasjoner i Bergen med privatbil i rushtiden.

De nye takstendringene for lette kjøretøy kommer på 45 kroner i rushet, mellom klokken 06.30–09.00 og 14.30–16.30. Uten om dette vil det koste 19 kroner. Tunge kjøretøy vil i rushet måtte betale 90 kroner, og ellers 38 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om et år skal ordningen evalueres og eventuelle endringer foretas.

I 2012 skrev Aftenposten at Trondheim var den eneste byen i Norge som hadde klart å redusere trafikken etter at datidens regjering ønsket å belønne byer som vil folk til å velge kollektivt fremfor privatbil. Et år senere kom Kristiansand på banen og senket rushtid-trafikken med 3,2 prosent etter å ha innført

Les også: Norske bilister tar større risiko i utlandet