Stor test av Norges mest solgte biler

Den elektriske utgaven av Golf bidro sterkt til Golfs voldsomme markedsandel i fjor. Foto: Terje Bjørnsen
Den elektriske utgaven av Golf bidro sterkt til Golfs voldsomme markedsandel i fjor. Foto: Terje Bjørnsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Førsteplassen ble solgt i tre ganger så mange eksemplarer som bilen på andreplass.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Topp 10

Modell (antall registrerte)

  1. Volkswagen Golf (16.388)
  2. Toyota Auris (4.890)
  3. Skoda Octavia (4.280)
  4. Toyota Yaris (4.214)
  5. Tesla Model S (4.039)
  6. Mitsubishi Outlander (3.955)
  7. Toyota RAV4 (3.755)
  8. Volkswagen Passat (3.207)
  9. Nissan Leaf (3.189)
  10. Mazda CX-5 (3.168)

Bilsalget i 2015 kan i grunn oppsummeres med to ord: Volkswagen Golf, og da kanskje først og fremst e-Golf. Mer enn annenhver Golf som ble registrert i løpet av fjoråret var elektrisk, og det bidro til at denne modellen alene hadde en markedsandel på vanvittige 10,9 prosent. Med andre ord var mer enn én av ti nyregistrerte biler i fjor en Golf.

Trendene vi har sett i bilsalget de siste årene fortsetter. Det betyr i grove trekk flere elbiler og hybrider, høyere andel biler med firehjulsdrift og lavere dieselandel. I 2014 ble det registrert drøye 18.000 elbiler her til lands, mens tallet for fjoråret endte på 25.779 - en økning på 42,5 prosent.

På fjorårets topp ti-liste er det tre helektriske biler. I tillegg er brorparten av de solgte Mitsubishi Outlanderne Plugin-hybrider. Også Golf finnes i en slik plugin-versjon, og det ble registrert 2000 slike i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: En av de smarteste klassikerne du kan kjøpe

Etternølerne får troen

Anders Hovde er ekspert på bilmarkedet hos TNS Gallup, og mener insentivene er den klare hovedårsaken til det sterke elbilsalget. Han tror heller ikke veksten vi har sett de siste årene kommer til å bremse nevneverdig - med mindre disse fordelene forsvinner.

– Miljøet er et stykke ned på lista for de fleste elbilkjøperne. Selv om noen velger elbil av denne grunnen, er det økonomiske og praktiske viktigere for folk flest, sier han til Klikk.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Det kan bli mer skatt på bil og hus i fremtiden

I tillegg mener Hovde at en kombinasjon av generelt treg utskiftningstakt i bilparken og det faktum at elbilene har vært her en stund bidrar til å løfte salget.

– Nordmenn bytter ikke bil så veldig ofte, men når de gjør det synes mange det er fint å kjøpe en bil på «Tax-free». I tillegg ser mange av etternølerne at bilene faktisk fungerer til deres bruk, og dermed velger en elbil neste gang de bytter bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I lista under finner du tester av de ti mest solgte bilene sortert etter salgstall.

Se alle produkter i Vi har testet Norges mest solgte biler:


VW E-GOLF, 2014

Veil. pris: 244.200,-

E-Golf kan ikke lades halvhurtig, og hurtigladere for bilens ladestandard er det foreløpig få av. På nærmest alle andre områder er den i våre øyne den mest attraktive kompakt-elbilen. Fordi den først og fremst er en vanlig Golf.

Karakter: 5/6

Les hele testen


TOYOTA AURIS 1,2 TURBO, 2015

Veil. pris: 328.900,-

Toyota har fått til en vellykket oppgradering av Auris, men kan ikke helt fri oss for tanken om at dette er slik bilen burde ha vært allerede i 2013. Turbomotoren gjør mye for å løfte totalinntrykket, men spørsmålet er om prisforskjellen til hybridversjonen og en del konkurrenter blir tung å svelge.

Karakter: 4/6

Les hele testen


SKODA OCTAVIA SCOUT 4X4 2,0 TDI 184 HK, 2014

Veil. pris: 410.200,-

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du har lyst på en bil med kraftig motor, automatgir, 4WD og ekstra bakkeklaring, høres det ut som en SUV er eneste løsning. Men Skoda Octavia Scout løser oppgavene like bra som SUV-konkurrentene, og byr på sine personbilfortrinn som en ekstra bonus.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Karakter: 5/6

Les hele testen


TOYOTA YARIS HYBRID, 2014

Veil. pris: 202.100,- (desember 2014)

Toyota Yaris Hybrid setter standarden for hvordan en fornuftig småbil skal være. Lettkjørt, nøysom og med plassforhold som gjør at du klarer en langtur i ny og ne.

Et bra komfortnivå og god kvalitet gjør at du er kvitt billigfølelsen. Denne småbilen kjennes slett ikke liten ut.

Karakter: 5/6

Les hele testen


TESLA MODEL S P85D, 2015

Veil. pris: 763.000,-

Med 700 hestekrefter kan du kreve din «veiens konge»-tittel når som helst. Vi tror likevel noen kommende P85D-eiere vil bli skuffet over at assistentelektronikken setter klare grenser for hva de kan få bilen til å gjøre på snø, selv om det er aldri så fornuftig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Karakter: 5/6

Les hele testen


MITSUBISHI OUTLANDER PHEV, 2014

Veil. pris: 459.900,-

Den er lettkjørt, har trygge kjøreegenskaper, masse plass, mye moderne utstyr og lavt drivstofforbruk dersom du har lademulighet lett tilgjengelig.

De fleste som kjøper Outlander velger 2,2-liters diesel med 150 hk til rundt 450 000 kroner. Til den prisen får du PHEV-varianten. Vi ville derfor sterkt vurdert hybriden, så lenge syv seter ikke er påkrevd.

Karakter: 5/6

Les hele testen


TOYOTA RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Veil. pris: 369.000,-

Toyota gjorde et stort løft da de kom med nye RAV4 i fjor. Mange velger SUV som familiebil, og da kommer den gode plassen veldig godt til nytte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

RAV4 har få viktige svakheter. Vi noterer oss vel fast fjæring i lav fart og at støydempingen kunne vært bedre. Samtidig opplever vi firehjulsdriften som mindre aktiv enn i flere nære konkurrenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Karakter: 5/6

Les hele testen


VOLKSWAGEN PASSAT 2,0 TDI DSG, 2015

Veil. pris: 506.100,-

Nye Volkswagen Passat er en meget god bil. Ikke uventet er den en nesten komplett familiebil som igjen setter ny standard for klassen. Men den gjør det ikke alene denne gangen.

Karakter: 5/6

Les hele testen


NISSAN LEAF, 2013

Veil. pris: 251.400,-

Selv om Nissan har løftet Leaf til et nytt nivå, har de fortsatt litt å gå på når det gjelder kjøreegenskaper og opplevd kvalitet i forhold til de beste kompaktklassebilene. Nye Leaf er likevel best blant elbilene i sitt prissegment - et hav foran elbil-trillingene fra Mitsubishi, Peugeot og Citroën som fremstår veldig enkle i forhold.

Karakter: 4/6

Les hele testen


MAZDA CX-5 2,5 AWD OPTIMUM, 2015

Veil. pris: 465.000,-

Endringene er akkurat det Mazda CX-5 trengte for å holde seg i toppen av klassen for familie-SUV-er. Et nytt, godt motoralternativ, viktige tekniske- og utstyrsmessige oppgraderinger, og noen smarte justeringer på interiørsiden.

Karakter: 6/6

Les hele testen


Les også:

Vi har testet 127 biler med 4x4

Her er testvinnerne

Elbilen som ikke er elbil

Artikkelen ble opprinnelig publisert på Klikk.no