Stor test av Norges mest solgte biler

Topp 10
Modell (antall registrerte)
- Volkswagen Golf (16.388)
- Toyota Auris (4.890)
- Skoda Octavia (4.280)
- Toyota Yaris (4.214)
- Tesla Model S (4.039)
- Mitsubishi Outlander (3.955)
- Toyota RAV4 (3.755)
- Volkswagen Passat (3.207)
- Nissan Leaf (3.189)
- Mazda CX-5 (3.168)
Bilsalget i 2015 kan i grunn oppsummeres med to ord: Volkswagen Golf, og da kanskje først og fremst e-Golf. Mer enn annenhver Golf som ble registrert i løpet av fjoråret var elektrisk, og det bidro til at denne modellen alene hadde en markedsandel på vanvittige 10,9 prosent. Med andre ord var mer enn én av ti nyregistrerte biler i fjor en Golf.
Trendene vi har sett i bilsalget de siste årene fortsetter. Det betyr i grove trekk flere elbiler og hybrider, høyere andel biler med firehjulsdrift og lavere dieselandel. I 2014 ble det registrert drøye 18.000 elbiler her til lands, mens tallet for fjoråret endte på 25.779 - en økning på 42,5 prosent.
På fjorårets topp ti-liste er det tre helektriske biler. I tillegg er brorparten av de solgte Mitsubishi Outlanderne Plugin-hybrider. Også Golf finnes i en slik plugin-versjon, og det ble registrert 2000 slike i fjor.
Les også: En av de smarteste klassikerne du kan kjøpe
Etternølerne får troen
Anders Hovde er ekspert på bilmarkedet hos TNS Gallup, og mener insentivene er den klare hovedårsaken til det sterke elbilsalget. Han tror heller ikke veksten vi har sett de siste årene kommer til å bremse nevneverdig - med mindre disse fordelene forsvinner.
– Miljøet er et stykke ned på lista for de fleste elbilkjøperne. Selv om noen velger elbil av denne grunnen, er det økonomiske og praktiske viktigere for folk flest, sier han til Klikk.no.
Les også: Det kan bli mer skatt på bil og hus i fremtiden
I tillegg mener Hovde at en kombinasjon av generelt treg utskiftningstakt i bilparken og det faktum at elbilene har vært her en stund bidrar til å løfte salget.
– Nordmenn bytter ikke bil så veldig ofte, men når de gjør det synes mange det er fint å kjøpe en bil på «Tax-free». I tillegg ser mange av etternølerne at bilene faktisk fungerer til deres bruk, og dermed velger en elbil neste gang de bytter bil.
I lista under finner du tester av de ti mest solgte bilene sortert etter salgstall.
Se alle produkter i Vi har testet Norges mest solgte biler:

Veil. pris: 244.200,-
E-Golf kan ikke lades halvhurtig, og hurtigladere for bilens ladestandard er det foreløpig få av. På nærmest alle andre områder er den i våre øyne den mest attraktive kompakt-elbilen. Fordi den først og fremst er en vanlig Golf.
Karakter: 5/6

Veil. pris: 328.900,-
Toyota har fått til en vellykket oppgradering av Auris, men kan ikke helt fri oss for tanken om at dette er slik bilen burde ha vært allerede i 2013. Turbomotoren gjør mye for å løfte totalinntrykket, men spørsmålet er om prisforskjellen til hybridversjonen og en del konkurrenter blir tung å svelge.
Karakter: 4/6

SKODA OCTAVIA SCOUT 4X4 2,0 TDI 184 HK, 2014
Veil. pris: 410.200,-
Hvis du har lyst på en bil med kraftig motor, automatgir, 4WD og ekstra bakkeklaring, høres det ut som en SUV er eneste løsning. Men Skoda Octavia Scout løser oppgavene like bra som SUV-konkurrentene, og byr på sine personbilfortrinn som en ekstra bonus.
Karakter: 5/6

Veil. pris: 202.100,- (desember 2014)
Toyota Yaris Hybrid setter standarden for hvordan en fornuftig småbil skal være. Lettkjørt, nøysom og med plassforhold som gjør at du klarer en langtur i ny og ne.
Et bra komfortnivå og god kvalitet gjør at du er kvitt billigfølelsen. Denne småbilen kjennes slett ikke liten ut.
Karakter: 5/6

Veil. pris: 763.000,-
Med 700 hestekrefter kan du kreve din «veiens konge»-tittel når som helst. Vi tror likevel noen kommende P85D-eiere vil bli skuffet over at assistentelektronikken setter klare grenser for hva de kan få bilen til å gjøre på snø, selv om det er aldri så fornuftig.
Karakter: 5/6

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV, 2014
Veil. pris: 459.900,-
Den er lettkjørt, har trygge kjøreegenskaper, masse plass, mye moderne utstyr og lavt drivstofforbruk dersom du har lademulighet lett tilgjengelig.
De fleste som kjøper Outlander velger 2,2-liters diesel med 150 hk til rundt 450 000 kroner. Til den prisen får du PHEV-varianten. Vi ville derfor sterkt vurdert hybriden, så lenge syv seter ikke er påkrevd.
Karakter: 5/6

TOYOTA RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014
Veil. pris: 369.000,-
Toyota gjorde et stort løft da de kom med nye RAV4 i fjor. Mange velger SUV som familiebil, og da kommer den gode plassen veldig godt til nytte.
RAV4 har få viktige svakheter. Vi noterer oss vel fast fjæring i lav fart og at støydempingen kunne vært bedre. Samtidig opplever vi firehjulsdriften som mindre aktiv enn i flere nære konkurrenter.
Karakter: 5/6

VOLKSWAGEN PASSAT 2,0 TDI DSG, 2015
Veil. pris: 506.100,-
Nye Volkswagen Passat er en meget god bil. Ikke uventet er den en nesten komplett familiebil som igjen setter ny standard for klassen. Men den gjør det ikke alene denne gangen.
Karakter: 5/6

Veil. pris: 251.400,-
Selv om Nissan har løftet Leaf til et nytt nivå, har de fortsatt litt å gå på når det gjelder kjøreegenskaper og opplevd kvalitet i forhold til de beste kompaktklassebilene. Nye Leaf er likevel best blant elbilene i sitt prissegment - et hav foran elbil-trillingene fra Mitsubishi, Peugeot og Citroën som fremstår veldig enkle i forhold.
Karakter: 4/6

MAZDA CX-5 2,5 AWD OPTIMUM, 2015
Veil. pris: 465.000,-
Endringene er akkurat det Mazda CX-5 trengte for å holde seg i toppen av klassen for familie-SUV-er. Et nytt, godt motoralternativ, viktige tekniske- og utstyrsmessige oppgraderinger, og noen smarte justeringer på interiørsiden.
Karakter: 6/6
Les også:
Vi har testet 127 biler med 4x4
Artikkelen ble opprinnelig publisert på Klikk.no