Meny

Super-Toyotaen som aldri ble solgt

Toyota Supra Turbo var en drømmebil i 1990 og er nok en drømmebil for mange fortsatt. Foto: Country Hills Toyota

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sportsbil-ikonet har bare kjørt 9,3 mil – på 26 år!

Den har blitt kjørt ut av fabrikken og om bord på en lastebil. Siden fraktet videre om bord i en båt og av båten igjen. Så opp på en ny lastebil som fraktet den til bestemmelsstedet.

For denne bilen var det Calgary i Canada.

Så har den blitt kjørt ut og inn av salgshallen noen ganger og kanskje hatt en kort prøve kjøring.

Her luker det fortsatt ny bil

Det er det eneste denne Toyota Supra Turbo-en fra 1990 har blitt kjørt på 26 år. 93 kilometer er kilometerstanden. Beskyttelsesplasten sitter fortsatt på seter dørtrekk og gulvtepper.

Den originale kasettspilleren har aldri blitt brukt. Den lille transportlappen på innsiden av frontruten sitter der fortsatt. Det lille kneppet i bryteren når man slår på setevarmen er akkurat som det skal være og det lukter helt sikkert ny bil – fortsatt. Etter 26 år!

Dette er etter alt å dømme den Toyota Supra i verden som har gått kortest.

Bilen er rød og av den typen de fleste mener er mest attraktiv. Her finner du nemlig den sekssylindrede motoren på 3-liter turbomatet. Da yter den 230 hk og den har 5-trinns manuelt gir og bakhjulsdrift.

Beskyttelsesplastener fremdeles på plass, her lukter det fortsatt ny bil! Foto: Country Hills Toyota

Laber interesse

Med andre ord en helt grei kombinasjon – selv i dag. For 26 år siden var det helrått! Og det det beste av alt – den er FORTSATT til salgs om du skulle kjenne på ett akutt ha-begjær i mellomgulvet akkurat nå.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Historien rundt bilen skal etter det vi erfarer være omtrendt som følger:

Selvfølgelig skulle Toyota forandleren Country Hills i Calgary ha en Toyota Supra turbo i utstillingen sin. Målet var jo så klart å selge den også, man driver jo tross alt butikk.

Men interessen for bilen var av en eller annen merkelig grunn litt laber. Var den for dyr? Burde man heller bestilt en uten turbo og med automatgir?

De som var interesserte prutet mye og hadde urealistiske forventinger til innbytte pris.

Sjekk den gamle Datsun-en som nylig dukket opp i Norge

Håpet på verdiøkning

Det ble derfor besluttet at man IKKE skulle selge bilen, men heller ta godt vare på den og bevare den for ettertiden. Det var jo tross alt en ganske spesiell doning og om man var tålmodig nok så v ille man kanskje på den måten få en hyggelig verdiøking på kjøpet også. Som tenkt – så gjort.

Den røde turbo-Supraen hadde i 1990 en utsalgspris på 25.000 kanadiske dollar (ca 160.000 kroner). Nå er den annonsert for rett under 70.000 kanadiske dollar (450.000 kroner). Slik sett var dette trekket i utgangspunktet ikke så dumt.

Men det har jo også skjedd noe med pengeverdien på disse 26 årene som i mellomtiden har gått.

Noen kloke hoder har regnet litt på dette og funnet ut at den reelle fortjenesten er på rundt 12.000 kanadiske dollar (Ca 75.000 kroner). Hvilket jo ikke er en helt spinnvill avkastning på 26 år, om man tenker på lagerkostnader og så videre.

Men at den finnes en så godt som splitter ny 1990-modell Toyota Supra Turbo er i alle fall veldig hyggelig.

Denne må sies å være så godt som splitter ny – selv etter 26 år. Foto: Country Hills Toyota

Verdens eldste Toyota dukket opp – i Sibir

Bedre lykke denne gang

Supra A70, som denne modellen kalles og som er tredje generasjon av Toyotas sportsbil, ble produsert mellom 1986 og 1992.

Slik sett er denne 1990 modellen er slags mellommodell uten de helt store endringene, men et par nyheter fikk den i 1990. Nemlig multifunksjonsratt hvor man kunne betjene cruise-controlen via knapper på rattet og det var også første året med airbag.

Vi håper at Supra-salget går bedre denne gangen enn ved forrige forsøk og at bilen får et godt hjem hos en eier som vi ta godt vare på den.

Nå har denne Toyota-en blitt en kultbil

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus