Prisras i 2016: Disse bilene blir mye billigere
Men totalt sett blir det likevel dyrere å kjøpe nybil i år.
Før jul skrev vi i Broom flere saker om biler som fikk en betydelig avgiftslette i forbindelse med statsbudsjettet for 2016. Politikerne våre kom med gode nyheter for mange av bilene som passer godt for alle som liker litt ekstra fraspark.
Omleggingen av avgiftssystemet er nemlig blitt slik at både vekt- og effektavgiften er halvert (og etterhvert blir helt borte). Igjen står dermed bare CO2- og NOx-delene av avgiftene. Det er disse alene som etterhvert skal avgjøre hvor høye avgiftene blir.
Endringer sørget for at mange biler med stor motor, og høy vekt, plutselig fikk langt mindre avgifter fra 1. januar.
Selv om på langt nær hele avgiftsletten kommer kundene til gode, blir flere biler betydelige billigere.
Les også: Forbrukerrådet: – Vi får 10.000 klager i året om bil
Prisras
Her er et lite utvalg av de modellene som kommer veldig godt ut av det i forbindelse med omleggingen:
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNoen av de dyreste og mest motorsterke modellene får altså relativt store prisreduksjoner.
Men Volvo XC90 fikk i utgangspunktet hele 100.000 kroner i avgiftslette. Så rundt 60.000 av dette spises altså opp av prisøkning. Og Volvo er ikke de eneste som øker prisene.
Forklaringen er i stor grad knyttet til den norske krona, som har blitt vesentlig redusert.
Les også: Topp 20: Norges mest populære bruktbiler
Mercedes: Øker prisene
Mercedes har en rekke modeller som byr på ekstreme ytelser. Flere av AMG-modellene og de ladbare hybridene får for eksempel en prisreduksjon.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTotalt sett går imidlertid prisene noe opp.
– På grunn av valutakursen har vi sett oss nødt til å øke prisene litt, i snitt 3,5 prosent. Dette har dog i mange tilfeller blitt veiet opp av avgiftsendringene. De motorkraftige bilene, samt plug-in hybridene, har i praksis gått ned i pris, sier kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge, Christoffer Nøkleby.
Artikkelen fortsetter under annonsenVolvo: – Tvunget til å øke prisene
Volvo peker på samme årsak til at de øker sine priser med i snitt fem prosent.
– På grunn av svak, norsk kronekurs over en lengre periode er vi tvunget til å gjøre prisjusteringer på noen av modellen våre. Noen av prisendringer vil også ha bakgrunn i modellårsendringer, sier Rune Gutteberg, informasjonsdirektør i Volvo personbiler.
Mens toppmodellen av XC90, T8, blir billigere, så øker prisene på blant annet innstegsmodellen D4 Kinetic med 49.000 kroner. Denne koster nå 785.000 kroner.
Les også: Her er tre smarte nybilkjøp
VW: – Tenker langsiktig
Norges mest solgte bilmerke, VW, har imidlertid ikke juster opp prisene sine i år. Selv med den svake kronekursen.
– Men vi følger med på valutabildet. Vi har et godt og tett samarbeid med fabrikkene når det gjelder valuta, med mål om å ha stabile priser. Dette er et langsiktig perspektiv. En betydelig svekket kronekurs over tid vil nødvendigvis medføre at prisene stiger for alle importvarer, inklusive biler, påpeker informasjonssjef i VW, Anita Svanes.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Nå har elbilfavoritten fått lengre rekkevidde
Artikkelen fortsetter under annonsenAudi: – Vanskelig å sette prisene
Audi har også valgt å gjøre svært få endringer i prisene sine.
– Vi har ikke økt bilprisene grunnet valuta, men vi har fått noen prosent økning på utstyrsprisene grunnet valutasituasjonen. Bilene har kun fått normal inflatorisk økning, sier informasjonssjef i Audi Marius Tegneby.
Men han understreker at prissettingen for 2016 var en krevende øvelse, mye grunnet nye avgifter og valuta.
– Totalt sett opplever mange en reduksjon. De modellene som har gått opp, har gått langt mindre opp enn hva de som har gått ned har gått ned – for å si det på den måten.
Les også: Dieselgate: Norske VW-eiere får ikke erstatning
Ford-versting ikke billigere
Ford rapporterer at prisene vurderes fortløpende i forhold til konkurransesituasjon og lønnsomhet.
Det har bidratt til at verstingmodellen Ford Focus RS, som fikk en betydelig avgiftslette i 2016, koster det samme som i 2015: 710.000 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenDe mer folkelige sportsmodellene, Focus ST som finnes i både diesel- og bensinutgave, gikk ned 9.000 kroner i pris (ref. tabellen lenger opp i saken). Disse koster nå fra 370.000 kroner.
Blant de som velger å ikke øke prisene, og bare justere i forhold til avgiftsendringene er Opel, Nissan, Mitsubishi, Lexus og Toyota.
Skoda øker kun avgiftene på Superb med 1 prosent, resten blir avgiftsregulert.
BMW har valgt en prisøkning på knappe 2 prosent.
Les også: Topp 10: Dette har norske bileiere mest problemer med
Artikkelen fortsetter under annonsen– Ikke overrasket
Broom-redaktør Knut Skogstad er ikke overrasket, når han hører om svarene vi får fra de ulike importørene.
– Bilbransjen må, som alle andre som driver med import, vurdere valutasituasjonen. De ulike merkene har også forskjellige utgangspunkt, med tanke på støtte fra fabrikkene, volum og inntjening. Dette spiller også inn, når nye priser skal fastsettes.
– Om en ser dagens prisnivå i et historiske perspektiv, er det imidlertid ikke tvil om at vi aldri har fått mer bil for pengene enn nå. Jeg tror ikke vi får noen betydelig nedgang i bilsalget i 2016, selv om markedet er noe usikkert.