Prisras i 2016: Disse bilene blir mye billigere

Det blir som regel mye penger, når du skal kjøpe ny bil, og totalt sett øker prisene i 2016. Men takket være de nye avgiftene, er det flere modeller som går ned i pris også.
Det blir som regel mye penger, når du skal kjøpe ny bil, og totalt sett øker prisene i 2016. Men takket være de nye avgiftene, er det flere modeller som går ned i pris også.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men totalt sett blir det likevel dyrere å kjøpe nybil i år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Før jul skrev vi i Broom flere saker om biler som fikk en betydelig avgiftslette i forbindelse med statsbudsjettet for 2016. Politikerne våre kom med gode nyheter for mange av bilene som passer godt for alle som liker litt ekstra fraspark.

Omleggingen av avgiftssystemet er nemlig blitt slik at både vekt- og effektavgiften er halvert (og etterhvert blir helt borte). Igjen står dermed bare CO2- og NOx-delene av avgiftene. Det er disse alene som etterhvert skal avgjøre hvor høye avgiftene blir.

Endringer sørget for at mange biler med stor motor, og høy vekt, plutselig fikk langt mindre avgifter fra 1. januar.

Selv om på langt nær hele avgiftsletten kommer kundene til gode, blir flere biler betydelige billigere.

Les også: Forbrukerrådet: – Vi får 10.000 klager i året om bil

Prisras

Her er et lite utvalg av de modellene som kommer veldig godt ut av det i forbindelse med omleggingen:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Selv om prisene på biler totalt sett går noe opp i 2016, er det altså flere eksempel på at det er til dels mye å spare på enkelte modeller. Hovedsaklig gjelder det biler med stor motor, der avgiftsendringene har vært gunstige.
Selv om prisene på biler totalt sett går noe opp i 2016, er det altså flere eksempel på at det er til dels mye å spare på enkelte modeller. Hovedsaklig gjelder det biler med stor motor, der avgiftsendringene har vært gunstige.

Noen av de dyreste og mest motorsterke modellene får altså relativt store prisreduksjoner.

Men Volvo XC90 fikk i utgangspunktet hele 100.000 kroner i avgiftslette. Så rundt 60.000 av dette spises altså opp av prisøkning. Og Volvo er ikke de eneste som øker prisene.

Forklaringen er i stor grad knyttet til den norske krona, som har blitt vesentlig redusert.

Les også: Topp 20: Norges mest populære bruktbiler

Mercedes: Øker prisene

Mercedes har en rekke modeller som byr på ekstreme ytelser. Flere av AMG-modellene og de ladbare hybridene får for eksempel en prisreduksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Totalt sett går imidlertid prisene noe opp.

– På grunn av valutakursen har vi sett oss nødt til å øke prisene litt, i snitt 3,5 prosent. Dette har dog i mange tilfeller blitt veiet opp av avgiftsendringene. De motorkraftige bilene, samt plug-in hybridene, har i praksis gått ned i pris, sier kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge, Christoffer Nøkleby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo: – Tvunget til å øke prisene

Volvo peker på samme årsak til at de øker sine priser med i snitt fem prosent.

– På grunn av svak, norsk kronekurs over en lengre periode er vi tvunget til å gjøre prisjusteringer på noen av modellen våre. Noen av prisendringer vil også ha bakgrunn i modellårsendringer, sier Rune Gutteberg, informasjonsdirektør i Volvo personbiler.

Mens toppmodellen av XC90, T8, blir billigere, så øker prisene på blant annet innstegsmodellen D4 Kinetic med 49.000 kroner. Denne koster nå 785.000 kroner.

Les også: Her er tre smarte nybilkjøp

Innstegsmodellen av Volvo XC90 blir dyrere, mens toppmodellen, T8, blir billigere.
Innstegsmodellen av Volvo XC90 blir dyrere, mens toppmodellen, T8, blir billigere.

VW: – Tenker langsiktig

Norges mest solgte bilmerke, VW, har imidlertid ikke juster opp prisene sine i år. Selv med den svake kronekursen.

– Men vi følger med på valutabildet. Vi har et godt og tett samarbeid med fabrikkene når det gjelder valuta, med mål om å ha stabile priser. Dette er et langsiktig perspektiv. En betydelig svekket kronekurs over tid vil nødvendigvis medføre at prisene stiger for alle importvarer, inklusive biler, påpeker informasjonssjef i VW, Anita Svanes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå har elbilfavoritten fått lengre rekkevidde

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi: – Vanskelig å sette prisene

Audi har også valgt å gjøre svært få endringer i prisene sine.

– Vi har ikke økt bilprisene grunnet valuta, men vi har fått noen prosent økning på utstyrsprisene grunnet valutasituasjonen. Bilene har kun fått normal inflatorisk økning, sier informasjonssjef i Audi Marius Tegneby.

Men han understreker at prissettingen for 2016 var en krevende øvelse, mye grunnet nye avgifter og valuta.

– Totalt sett opplever mange en reduksjon. De modellene som har gått opp, har gått langt mindre opp enn hva de som har gått ned har gått ned – for å si det på den måten.

Les også: Dieselgate: Norske VW-eiere får ikke erstatning

Ford-versting ikke billigere

Ford rapporterer at prisene vurderes fortløpende i forhold til konkurransesituasjon og lønnsomhet.

Det har bidratt til at verstingmodellen Ford Focus RS, som fikk en betydelig avgiftslette i 2016, koster det samme som i 2015: 710.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De mer folkelige sportsmodellene, Focus ST som finnes i både diesel- og bensinutgave, gikk ned 9.000 kroner i pris (ref. tabellen lenger opp i saken). Disse koster nå fra 370.000 kroner.

Blant de som velger å ikke øke prisene, og bare justere i forhold til avgiftsendringene er Opel, Nissan, Mitsubishi, Lexus og Toyota.

Skoda øker kun avgiftene på Superb med 1 prosent, resten blir avgiftsregulert.

BMW har valgt en prisøkning på knappe 2 prosent.

Les også: Topp 10: Dette har norske bileiere mest problemer med

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke overrasket

Broom-redaktør Knut Skogstad er ikke overrasket, når han hører om svarene vi får fra de ulike importørene.

– Bilbransjen må, som alle andre som driver med import, vurdere valutasituasjonen. De ulike merkene har også forskjellige utgangspunkt, med tanke på støtte fra fabrikkene, volum og inntjening. Dette spiller også inn, når nye priser skal fastsettes.

– Om en ser dagens prisnivå i et historiske perspektiv, er det imidlertid ikke tvil om at vi aldri har fått mer bil for pengene enn nå. Jeg tror ikke vi får noen betydelig nedgang i bilsalget i 2016, selv om markedet er noe usikkert.

Les også: MC-fører (60) filmet sin egen villmannskjøring