Unik sportsbil dukket opp etter 30 år i skjul

Denne BMW-en er den aller, aller første M1 som ble bygget. Hos Lamborghini.
Denne BMW-en er den aller, aller første M1 som ble bygget. Hos Lamborghini. Foto: eBay
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne BMW-en er faktisk bygget av noen helt andre...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagens M-biler fra BMW er etter hvert godt kjent for de fleste som er noe over middels opptatte av kjøreegenskaper og prestasjoner.

Det er kort fortalt høyytelse-modeller basert på standardbiler. Og den velkjente M-en står kort og godt for motorsport.

Men som alt annet har dette også en opprinnelse. BMW opprettet sin motorsport-avdeling etter at flere av BMW-bilene hadde gjort det svært godt i racing i 1969 og 1970.

Ville bygge sin egen bil

Avdelingen med 35 ansatte syslet med ombygging av biler til rene løpsversjoner, der modifiserte motorer, girkasser, hjuloppheng, interiørdetaljer, aerodynamikk og utvendige endringer hadde fokus.

Avdelingen gikk godt, og etter hvert kom ønsket om å bygge en egen M-BMW fra motorsport-avdelingen.

Nå var det riktignok aldri meningen at M-sport skulle bygge biler beregnet på almuen. Det var så klart biler for motorsport som gjaldt. Men da kreves det ofte også et visst antall gateversjoner i tillegg. Slik var det også her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er her bilen på disse bildene kommer inn i bildet. Dette er nemlig noe så sjeldent som en prototype av bilen som ble hetende BMW M1, eller E26, som den interne betegnelsen er.

Denne BMW-en var verdens raskeste sedan

Fikk hjelp hos Lamborghini

Men det stopper ikke med det. Dette er enda mer spesielt. BMW ville nemlig klinke til skikkelig med sin aller første M-bil – og hva gjør man da? Jo, man hører med de aller beste om det er mulig å få litt hjelp underveis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW gikk til Lamborghini, som skulle hjelpe til med chassis-utvikling og hjuloppheng, blant annet.

Ryktene sier at det også var meningen at bilen skulle bygges hos Lamborghini. Om dette stemmer vet vi ikke. Men det vi vet er at det ble bygget syv BMW M1 der. Prototyper.

Denne bilen er en av disse. Faktisk nummer én, om vi skal tro selgeren. Som dog ikke gjør noe voldsomt stort nummer ut av den begivenheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se hele annonsen og alle bildene her:

Faksimile av annonsen med den unike BMW-en fra ebay.
Faksimile av annonsen med den unike BMW-en fra ebay.

Stor historisk verdi

Men det er allikevel hevet over enhver tvil at den aller første M-bilen fra BMW noen sinne – som da dette er – ikke er helt uten historisk verdi. For å si det pent.

Bilen ble nylig annonsert på auksjonssiden eBay. Og den befinner seg i BMWs hjemland, Tyskland. Nærmere bestemt i Bad Aibling.

Bilen er tydeligvis populær. Så langt har 67 budgivere lagt inn bud i håp om å få kloa i sjeldenheten. Prisen er i skrivende stund oppe i drøyt 50.000 dollar, eller rundt 450.000 kroner.

Bilen er å betrakte som et restaureringsobjekt. Den har nemlig stått stuet bort i hele 30 år, så det meste trenger full gjennomgang.

Ser du hva som er ulovlig på dette BMW-bildet?

Ombygget restaureringsobjekt

Den er heller ikke helt original lengre. Den ble i 1979 bygget om til en Procar. Altså en racingversjon av M1, med større hjul, utbygde skjermer og spoilere, samt lakkert om med BMWs racing-dekor; hvit med de legendariske tre M-stripene på skrå over bilen.
Det kan vel tyde på at også denne bilen har tatt sin tørn på racerbanene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det skal være fullt mulig å bygge den tilbake til originalstand, ifølge selgeren.

Hva som gjorde at det skar seg mellom BMW og Lamborghini får vi neppe noen gang vite. Noen hevder at Lamorghinis økonomiske problemer gjorde at BMW trakk seg ut i frykt for å bli dratt med i dragsuget og lide tap. Andre hevder at italienske og tyske ingeniører var så forskjellige at et samarbeid ikke var mulig, mens atter andre hevder at italienere brukte for lang tid.

Slik gjør du best kjøp på BMW-klassikeren

BMW M1 er den første bilen fra BMWs etter hvert berømte M-avdeling.
BMW M1 er den første bilen fra BMWs etter hvert berømte M-avdeling.

Unik

Men det var mer sand i maskineriet. Regelverket i racingserien der M1 var tenkt brukt, ble endret til bilen var ferdig. Så man måtte tilpasse den en annen serie og bilen ble derfor aldri brukt der den egentlig var tiltenkt.

Kun 453 BMW M1 ble bygget totalt. Det er med andre ord en veldig sjelden bil du kan få kjøpe nå – om du kjenner suget etter å eie noe som knapt noen andre har maken til. Denne bilen er helt unik!

BMW M3: Det ble ikke tøffere enn dette