Nå skal elbil-floppen gjøre comeback
Ford satser stort på strøm.
Veldig mye handler om strøm i bilbransjen akkurat nå. De ladbare hybridene er de hotteste. I enkelte markeder, som blant annet det norske, er også etterspørselen etter elbiler stor.
Ford har havnet litt i bakleksa her, og klarte blant annet å rote seg skikkelig bort med den elektriske utgaven i Focus. Mens andre elbiler har solgt i bøtter og spann, ble Focus Electric en skikkelig flopp og forsvant fort fra markedet.
Men Ford lar seg ikke stoppe av det. A dministrerende direktør, Mark Fields, kunngjorde nylig at konsernet vil komme med 13 nye elbiler, hybrider og ladbare hybrider innen 2020. Dette er imponerende tall på kort tid, og vil komme i tillegg til de seks modellene man har idag.
Fra 13 til 40 prosent på fem år
I skrivende stund er 13 prosent av Ford sitt modellprogram hybrid/ladbar hybrid/elbil, men dette tallet skal opp til 40 prosent i 2020. En slik ambisiøs satsing betyr selvsagt massive investeringer, og Ford sier de skal investere 4,5 milliarder dollar (rundt 40 milliarder kroner) de neste fem årene på dette.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHer er selve prototypen på norgesbilen
Fields sier at han forventer at Ford vil få like mye igjen for denne investeringen, som de ville gjort hvis det var biler med vanlige forbrenningsmotorer. Problemet akkurat nå er de lave bensinprisene.
Lave bensinpriser hindrer salget
Disse gjør at mange ikke ser noen grunn til å kjøpe hybrid eller elbil, men Ford forventer at bensinprisene på sikt vil stige (det samme problemet adresserte også Toyota for noen dager siden, da de sa at de lave bensinprisene hadde gjort at man måtte nedjustere salgsmålene for den nye Prius).
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSlik lager de verdens kanskje beste biler
Ford sa også at man ville presentere en oppdatert versjon av Focus Electric i 2016, men at dette ikke er en av de 13 nye modellene man lover. Under Detroit Auto Show i januar har man også tenkt å avduke en større ladbar hybrid.
Artikkelen fortsetter under annonsenPrisen for batterier på vei ned
En viktig faktor for at investeringen skal bli vellykket er å pushe batteri-teknologien så hardt som mulig.
Derfor har Ford ekspandert sine test og utviklings-sentre i Europa og Asia, for å fremskynde utviklingen av batteri-teknologi. Kevin Layden, som er sjef for konsernets "electrification programs", sa at batterikostnader kommer fortere ned enn noen kunne ha forutsett.
Endelig får den noe mange har ventet på