Gummi for de store

NYTT: Spesialdekket LT2 AT 35er det største Hakkapeliita-dekket noensinne.
NYTT: Spesialdekket LT2 AT 35er det største Hakkapeliita-dekket noensinne. Foto: FOTO: Martin Jansen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nokian og Arctic Trucks har samarbeidet om dekk til tunge, firehjulsdrevne biler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjører man tyngre firehjulstrekker med svære dekk, er man som godt skodd for tøffe tak sommer, vår og høst. Men når landet kler seg i vinterdrakt er ikke digre all terrain-gummipoter i sitt rette element. Man kan seipe dekket ved å skjære flere lameller, sette pigger i ytterkant og senke dekktrykket. Det gir brukbare egenskaper på vinterføre, men er først og fremst en tilpassing av et dekk som primært er ment for andre forhold.

Les også: Feil dekk nå kan virkelig straffe seg

Men nå er det mulig å få et nordisk dekk til 4x4-tungvekteren. For i samarbeid med Arctic Trucks som har spesialisert seg på ombygging av firehjulsdrivne biler, har Nokian laget spesialdekket LT2 AT 35 som er det største Hakkapeliita-dekket noensinne. Vinterdekket leveres både med og uten pigg med dimensjonene 315/70 R17.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Årets store vinterdekktest

Dekkene veier rundt 25 kilo og har et volum på 600 liter på tung last. Den tette seipingen skal forbedre grepet på snø, mens de store sporene skal lede vann og slaps bort fra mellom dekk og underlag. Det skreddersydde stålbeltet er forsterket i skulderområdet, med over 60 prosent mer stål enn for vanlige privatbiler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DEKKTRYKK: Skal du kjøre i dyp snø er dekktrykket svært avgjørende for fremkommeligheten. Foto: FOTO: Martin Jansen
DEKKTRYKK: Skal du kjøre i dyp snø er dekktrykket svært avgjørende for fremkommeligheten. Foto: FOTO: Martin Jansen

Les også: Finnes det en god grunn til å bruke piggdekk?

Rett til topps

Vi har prøvekjørt dekket på en Hilux Arctic Trucks med 2,5-liters manuell girkasse. Sammenlignet med for eksempel Pro Comp All Terrain-dekk synes vi Nokian-dekkene støyer mindre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessuten opplever vi Hilux-en som noe mer stabil og tryggere på vinterveien med Nokian-dekkene.

Og som med et Pro Comp-dekk kan du fint senke dekktrykket på Nokian-dekket for å oppnå nedre fremkommelighet i dyp snø. For skal du frem med bil på dyp snø, så gjelder det å ha så lavt dekktrykk som mulig for å oppnå mest mulig gripeflate og evne til å flyte oppå snøen. I dyp snø hjelper det verken med crawlergir eller låsbare differensialer dersom man kjører på vanlig dekktrykk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi fikk en liten prøvetur i slalåmanlegget til Storefjell Høyfjellshotell med en Toyota Land Cruiser skodd med LT2 AT 35-dekkene. På vanlig vei vil dekktrykket som regel ligge rundt 30 PSI (to bar).

Med et trykk mellom fire og fem PSI (0,27-0,34 bar) dro vi lett til topps. Da benyttet vi også reduksjonsgir (lavserie) og senterdifferensialen låst.

TIL TOPPS: Vi fikk testet Nokian-dekkene på en Land Cruiser i slalåmbakken til Storefjell Høyfjellshotell. Foto: FOTO: Martin Jansen
TIL TOPPS: Vi fikk testet Nokian-dekkene på en Land Cruiser i slalåmbakken til Storefjell Høyfjellshotell. Foto: FOTO: Martin Jansen