Slik skal Audi hevne nederlaget!

Den nye R18 har en helt annerledes aerodynamisk look enn tidligere. Foto: Audi.
Den nye R18 har en helt annerledes aerodynamisk look enn tidligere. Foto: Audi.

Audi har ikke hatt noe godt 2015.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Audi har vært bortskjemt lenge når det gjelder det som er verdens kanskje største billøp: 24-timers løpet på Le Mans. Siden dette årtusenet startet, har merket vært omtrent fullstendig dominerende, men i 2015 skjedde det utenkelige. De ble slått. Av konsernsøskenet Porsche. Det gjorde nok vondt i alle fire ringene…

For å unngå at den samme historien gjentar seg i 2016, (eller enda verre, at Toyota slår til og vinner løpet), har Audi tatt store grep for å vinne igjen. Den siste utgaven av R18 som den kalles, ble nylig avduket under merkets store fest for å markere avslutningen på motorsports-sesongen 2015.

Batterier som Porsche

Nye R18 har et radikalt forandret utseende, takket være mengder med arbeidstimer innen aerodynamikk. For lagring av energi har Audi tidligere brukt et svinghjul, men det er nå forkastet, og man bruker litium-ion batterier som Porsche. Den store forskjellen i forhold til Porsche og Toyota er selvsagt at Audi holder seg til diesel, og ikke bensin.

Ny og lekker SUV, men vi får ikke kjøpe den

Alle biler i den største klassen (LMP1) har hybridsystemer som gjenvinner energi, og jo mer energi du kan høste inn, jo mindre drivstoff kan du bruke. Arrangørene har jobbet hardt for å gjøre bensin og diesel likeverdige, og for å konkurrere jevnere mot bensin-teamene har Audi gått opp til 6MJ-klassen, mens Toyota og Porsche går for 8MJ. På papiret skal det bli svært likt.

Den store finnen som de grommeste bilene har, sørger for ekstra stabilitet i høye hastigheter. Foto: Audi.
Den store finnen som de grommeste bilene har, sørger for ekstra stabilitet i høye hastigheter. Foto: Audi.

Omfattende slankekur

Kinetisk energi høstes inn via et system på frontakselen, og rykter sier at bilen ikke har noe KERS-system bak, siden turbodiesel-teknologi gir et vekthandikap. I fjor sa man rett ut at man måtte kjøre i 4MJ-klassen for å overkomme den økte vekten, men 2016-modellen skal ha kvittet seg med utallige unødvendige kilo rundt omkring, etter en omfattende diett av Audis ingeniører.

Nå starter salget av den nye luksusbilen i Norge

På grunn av budsjettkutt etter Dieselgate, vil både Audi og Porsche stille med to biler hver (i stedet for tre som i 2015) under løpet i 2016. Audi har ikke bekreftet hvem som vil kjøre bilene.

Rett forfra ser bilen ut som en forkledd Formel 1 bil med lykter. Foto: Audi.
Rett forfra ser bilen ut som en forkledd Formel 1 bil med lykter. Foto: Audi.

Utrolig statistikk på Le Mans

Audi tok fem av seks mulige seire med sin R8 fra 2000 til 2005 (Bentley fikk æren av å vinne i 2003, et merke som eies av VW-gruppen det også), før man satset på dieselteknologi med R10 TDI. Den vant Le Mans tre år på rad fra 2006-2008, før Audi R15 TDI overtok i 2009.

Den ble slått av Peugeot det første året, men vant så i 2010. Deretter kom Audi R18 TDI som vant i 2011, før hybrid-utgaven R18 e-tron quattro vant tre år på rad fra 2012 til 2014. Det betyr at Audi fra 2000 til nå har vunnet Le Mans 13 av 16 ganger. En utrolig statistikk som man akter å fortsette med fra 2016.

Audi har dominert på Le Mans på 2000-tallet. Her vinner de i 2007, mens artikkelforfatteren slikket sine sår etter en særdeles "fuktig" natt under løpet. Foto: Audi.
Audi har dominert på Le Mans på 2000-tallet. Her vinner de i 2007, mens artikkelforfatteren slikket sine sår etter en særdeles "fuktig" natt under løpet. Foto: Audi.

Premieredato for nye Top Gear er ...

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus