Tidenes offensiv fra Volvo er i gang

Se video!

Denne bilen må klare det (nesten) umulige.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Denne uken inviterte Volvo til en eksklusiv verdenspremiere i Göteborg. Her viste de for aller første gang sin nye S90, helt uten kamuflasje.

Nybiler blir avduket stadig vekk, rundt om i verden. Men dette er en bilnyhet som skiller seg ut på flere måter. For S90 handler i stor grad om Volvos framtid. Hva Volvo skal være, hvem de skal selge bilene sine til og ikke minst: Hvordan bilkunder verden over skal oppfatte Volvo.

Selger bare på pris

Det Volvo forsøker seg på nå, er noe av det vanskeligste du kan gjøre i bilbransjen. Målet er å gå fra å være litt folkelig og litt premium – til å etablere seg på nivå med de tre tyske, Audi, BMW og Mercedes.

Mange har forsøkt på det før, veldig få har lykkes. Men for Volvo er dette kanskje helt avgjørende hvis de skal overleve som en uavhengig og ganske liten produsent.

Mange bilprodusenter selger nesten utelukkende bilene sine på pris. Da er man også helt avhengig av store volumer, veldig mange biler å fordele utviklingsbudsjetter og kostnader på.

Denne skal også lokke kunder fra premium-merkene

– Uhyre spennende

Volvos store snuoperasjon startet med XC90 som kom tidligere i år. De kunne neppe fått en bedre start enn det. Men én modell er ikke nok. Det er S90 og den kommende stasjonsvognutgaven V90 som virkelig må treffe, hvis de skal lykkes.

– Det Volvo gjør er uhyre spennende, og det er også dristig. I mange år var de eid av Ford, da handlet det i stor grad å gjøre det beste ut av ting. Bilene var basert på Ford-plattformer, og det meste av teknologi kom også derfra. Det blir det ikke premiumbiler av! Å klare det på egenhånd er overhodet ikke enkelt, men det virker som eierselskapet Geely er villige til å investere det som skal til å for klare det, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som var tilstede på S90-premieren tidligere denne uken.

Klikk her for å lese mer om S90-premieren

Artikkelen fortsetter under bildet.

Vi kjenner igjen fronten fra XC90, for Volvo er det viktig å bygge familielikhet. Foto: Volvo
Vi kjenner igjen fronten fra XC90, for Volvo er det viktig å bygge familielikhet. Foto: Volvo

Smart i teorien

– Geelys ambisjon er klar: Volvo skal bli et premiummerke. Så skal de gjenbruke teknologi og plattformer hjemme i Kina i tillegg, og på den måten klare å hente ut stordriftsfordeler som gjør at de kan forsvare de tunge investeringene.

– Det høres smart ut i teorien. Volvo har også et bra utgangspunkt. I flere markeder blir de oppfattet som bare et lite hakk under de tre tyske premiummerkene. De har en god image og mye å bygge videre på. Samtidig virker Geely langsiktige. Og det må de nok også være hvis de skal lykkes, mener Benny.

Lover veldig bra

– Men hva med selve bilen, tror du den holder mål mot for eksempel Mercedes E-klasse?

– Det er for tidlig å avsi noen dom her, før vi har kjørt den. Men det jeg har sett så langt lover veldig bra. Volvo har tatt store steg på design, både utvendig og innvendig. Den nye SPA-plattformen imponerer også, både S90 og XC90 er bygget på den.

– Men så handler det naturligvis også mye om både prissetting og markedsføring, tilfeldigheter og sikkert også litt flaks. Men vi som er glade i Volvo og svenske biler, håper naturligvis at de skal lykkes med den store planen sin, sier Benny.

Hva synes du om S90? Se mer av den i videovinduet øverst i saken!

Den beste svenske-handelen: Les mer om XC90 her.

Volvos ambisjon er å være minst på høyde med de tyske premiummerkene på interiør. S90 lover veldig bra på dette området! Foto: Volvo
Volvos ambisjon er å være minst på høyde med de tyske premiummerkene på interiør. S90 lover veldig bra på dette området! Foto: Volvo

S90 ble først avslørt av en biltyv, les mer her.

Se video: Nå kan bilen «se» elgen lenge før deg:

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus